پیام خداحافظی ترامپ و ورود بایدن به واشنگتن

پیام خداحافظی ترامپ و ورود بایدن به واشنگتن

ترامپ در آخرین روز کاری خود در کاخ سفید سخنرانی خداحافظی ایراد کرد. او که از شبکه‌های اجتماعی محروم شده این پیام توامان آشتی جویانه و تمردآمیز را از حساب دولت در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد.

کد خبر : ۸۹۶۴۵
بازدید : ۵۸۳۰
خداحافظی ترامپ

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در آخرین روز کاری خود پیام خداحافظی منتشر کرده و همزمان جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا وارد واشنگتن شده تا برای شرکت در مراسم سوگند ریاست جمهوری در روز چهارشنبه آماده شود. از سوی دیگر میچ مکانل رهبر جمهوری خواهان سنا گفته است حمله روز ششم ژانویه به کنگره آمریکا به تشویق ترامپ انجام شد.

مکانل که از روز ۲۰ ژانویه رهبری اکثریت سنا را واگذار خواهد کرد در سخنانی در صحن مجلس سنا گفت: "دروغ به خورد اوباش داده شده بود. " او افزود: "رئیس جمهور و سایر افراد قدرتمند آن‌ها را تحریک کردند، و سعی کردند با ارعاب و خشونت مانع اجرای فرآیند‌های مشخصی (فرآیند تایید انتخابات) در قوه اول دولت فدرال شوند، فرآیندی که برایشان ناخوشایند بود. "

چاک شومر رهبر دمکرات‌ها در سنا هم روز سه شنبه دونالد ترامپ را "تهدیدی برای نظم قانون اساسی، چه در قدرت باشد چه نباشد" توصیف کرد. شومر گفت که اگر رئیس جمهور آمریکا در جریان محاکمه استیضاح در سنا گناهکار شناخته شود، برای محروم کردن او از شرکت مجدد در انتخابات ریاست جمهوری رای‌گیری خواهد شد.

او گفت: "شورش‌گران، اغتشاش‌گران، برتری جویان سفیدپوست و تروریست‌های داخلی سعی کردند مانع انتقال قدرت شوند. فردی که آن‌ها را تحریک کرد کسی نبود به جز رئیس جمهور ایالات متحده. "

شومر روز چهارشنبه پست رهبری اکثریت سنا را از سناتور مکانل تحویل خواهد گرفت که بعد از پیروزی دمکرات‌ها در دو کرسی سنا از ایالت جورجیا در روز ۵ ژانویه است. صد کرسی سنا اکنون به طور مساوی میان دو حزب تقسیم شده، اما کامالا هریس، معاون منتخب رئیس جمهور، حق رای دارد که اکثریت را به دمکرات‌ها می‌دهد.

مکانل تاکنون نگفته در جریان محاکمه استیضاح در سنا چگونه رای خواهد داد.

پیام ویدئویی ترامپ

ترامپ در آخرین روز کاری خود در کاخ سفید سخنرانی خداحافظی ایراد کرد. او که از شبکه‌های اجتماعی محروم شده این پیام توامان آشتی جویانه و تمردآمیز را از حساب دولت در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. او گفت: "ما همان کاری را انجام دادیم که آمده بودیم بکنیم - و خیلی کار‌های بیشتر. من به استقبال نبرد‌های سخت، شدیدترین جنگ ها، سخت‌ترین انتخاب‌ها رفتم -، چون برای این انتخاب شده بودم. "

او اخطار داد که "بزرگترین خطری" که کشور اکنون با آن روبروست "از میان رفتن اعتماد به عظمت ملی است. " چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا اقدامات دولتش از "رو در رو شدن با چین آنطور که قبلا هرگز نشده بود" تا "یک رشته معاملات صلح تاریخی در خاورمیانه" را برشمرد.

او افزود: "من به خصوص افتخار می‌کنم بعد از چند دهه اولین رئیس جمهور بودم که هیچ جنگ تازه‌ای را شروع نکرده است. " او در اشاره به شورش روز ششم ژانویه در کنگره گفت: "همه آمریکایی‌ها از این یورش به کنگره وحشتزده شدند... این هرگز قابل تحمل نیست. "

او به روی کار آمدن دولتی تازه در روز ۲۰ ژانویه اذعان کرد، اما گفت: "می خواهم بدانید که جنبشی که ما راه انداختیم تازه شروع شده است. "

ترامپ هرگز به شکست اذعان نکرده و پیروزی جو بایدن را تبریک نگفته است. این درحالی است که تقریبا تمامی ادعا‌های کمپین او دایر بر تقلب از سوی دادگاه‌ها رد شده است. حتی برخی از قضاتی که ترامپ منسوب کرده بود کمپین او را به خاطر طرح ادعا‌هایی بدون ارائه شواهد قوی سرزنش کردند.

مجلس نمایندگان آمریکا چهاشنبه هفته پیش ترامپ را در ارتباط با یورش ششم ژانویه به کنگره به اتهام "تشویق به شورش" استیضاح کرد. در اقدامی کم سابقه ده عضو جمهوری خواه از جمله لیز چِینی مقام سوم حزب جمهوری خواه در مجلس نمایندگان هم به استیضاح او رای دادند.

او اولین رئیس جمهور در تاریخ این کشور است که دو بار استیضاح می‌شود. ترامپ که جمهوری خواه است اکنون در سنا با محاکمه روبروست و اگر محکوم شود ممکن است برای همیشه از امکان شرکت در انتخابات محروم شود.

مجلس نمایندگان بار پیش روز ۱۸ دسامبر ۲۰۱۹ ترامپ را با دو اتهام سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی علیه کنگره استیضاح کرده بود. ترامپ متهم بود به اوکراین فشار آورده درباره رقیب سیاسی او جو بایدن تحقیق کند. با این حال مجلس سنا دو هفته بعد به تبرئه او رای داد.

ترامپ در روز ششم ژانویه در جمع هوادارانش در واشنگتن بار دیگر نتیجه انتخابات را زیر سوال برد و از آن‌ها خواست به طرف کنگره راهپیمایی کنند. پس از آن بود که آن‌ها به زور وارد کنگره شدند. در نتیجه قانونگذاران مجبور شدند روند تایید نهایی نتایج انتخابات را معلق کنند و به پناهگاه بروند.

ساختمان تحت محاصره درآمد و در جریان آن حوادث ۵ نفر جان خود را از دست دادند. یک نفر در اثر شلیک یک مامور امنیتی کشته شد و یک مامور پلیس هم که به دست مهاجمان مضروب شده بود بعدا درگذشت. مرگ سه نفر دیگر اورژانسی اعلام شد.

در طرح استیضاح آمده بود که ترامپ "مکررا با انتشار بیانیه‌های کذب تاکید می‌کرد که انتخابات آمیخته به تقلب بوده و نتیجه آن قابل پذیرش نیست. " به علاوه در متن اسیضاح آمده بود او همچنین با تکرار این ادعا‌ها "جمعیت (هوادارانش) را با سخنان خود تشویق کرد که همان طور که قابل پیش بینی بود به قانون شکنی در کنگره منجر شد. "

ورود بایدن به واشنگتن دی سی

جو بایدن روز سه شنبه ضمن خداحافظی با ایالت زادگاه خود دلووِر از طریق فرودگاه "جوینت بِیس اندروز" در مریلند وارد واشنگتن شده است.

بایدن قرار است عصر سه شنبه در رویدادی به احترام کسانی که در همه گیری کرونا جان خود را از دست داده اند شرکت کنند و شب را در مهمان سرای ریاست جمهوری به نام "بلر هاس" می‌سپری می‌کند.

او قرار است صبح چهارشنبه در آیین عشای ربانی در کلیسای جامع سن متیو در واشنگتن دی سی شرکت کند و بعد از آن به عنوان رئیس جمهور سوگند خواهد خورد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید