جنجال استعفای حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس

جنجال استعفای حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس

چند ساعت پس از انتشار نامه استعفای رئیس سازمان بورس، برخی رسانه‌ها مدعی شدند که خبر استعفای حسن قالیباف اصل صحت ندارد. اما چیزی نگذشت که روابط عمومی سازمان بورس در گفتگو با بورس ۲۴ خبر استعفای قالیباف اصل را تایید کرد. در نهایت هم شورای عالی بورس صبح امروز تشکیل جلسه داد.

کد خبر : ۸۹۶۵۵
بازدید : ۶۰۱۴
 حسن قالیباف اصل
فرادید | بورس و اوراق بهادار که در طول ماه‌های اخیر ابرنوسان‌های مداومی را به ثبت رسانده است، حالا با استعفای حسن قالیباف اصل، یازدهمین سکاندار این سازمان روبرو شده است. این استعفا پس از آن رخ داد که شاخص کل بورس از ۲ میلیون و ۸۶ هزار واحد در میانه مرداد ماه به کف یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد در روز سه شنبه هفته جاری سقوط کرد.

به گزارش فرادید؛ وضعیت بورس در اواسط مرداد ماه برای سهامداران رویایی بود. شاخص کل در طول ۵ ماه از کانال ۵۰۰ هزار واحد در ابتدای فروردین ماه به کانال دو میلیون واحد در ۱۷ مرداد ماه رسید. اما نقطه آغاز ریزش بورس آنجا آغاز شد که درگیری میان دو وزارتخانه اقتصاد و نفت بر سر عرضه صندوق سرمایه گذاری دولتی پالایش یکم، بازار سهام را به سرازیری نزول فرستاد.



این مسئله باعث شد تا سهامداران به شکل متوسط ۵۰ درصد دارایی خود را از دست بدهند و به عنوان مالباخته در مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار دست به اعتراض بزنند.

البته این تجمع‌ها در هفته جاری به اوج خود رسید و دیگر سهامداران هم در شبکه‌های اجتماعی ساکتت ننشستند و به حسن روحانی، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس حمله کردند. بسیاری از سهامداران دولت را مقصر ریزش بزرگ بورس می‌دانند و خواستار جبران ضرر‌های خود بوده اند.

در نهایت صبح روز سه شنبه، در حالی که هشتگ «بورس» ترند توییتر شده بود، نامه‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درخواستی مبنی بر استعفای خود خطاب به فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد نوشته است.

او در این نامه نوشت: «در طول چند ماه خدمت در دشوارترین شرایط به دنبال توسعه بازار، تامین مالی، ابزار‌ها و نهاد‌های مالی بودم که در کمترین زمان بزرگ‌ترین کار‌ها در بازار سرمایه انجام گردید، ولی متاسفانه به‌واسطه اقدامات سیاسی و ورود غیرحرفه‌ای و بیش از حد اشخاص و مسوولان به مباحث بازار سرمایه و بروز افت و خیز شدید شاخص کل بورس تهران، هیچ وقت دیده نشد.»
تایید و تکذیب استعفای رئیس سازمان بورس
چند ساعت پس از انتشار نامه استعفای رئیس سازمان بورس، برخی رسانه‌ها مدعی شدند که خبر استعفای قالیباف اصل صحت ندارد. اما چیزی نگذشت که روابط عمومی سازمان بورس در گفتگو با بورس ۲۴ خبر استعفای قالیباف اصل را تایید کرد.

حسن قالیباف اصل در حالی استعفای خود را به وزیر اقتصاد نوشت، که شاخص کل در کف کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد دوباره روند صعودی به خود گرفت.

با این حال پس از ارسال نامه استعفای رئیس سازمان بورس به وزارت اقتصاد و دارایی، مرکز اطلاع رسانی این وزارتخانه اعلام کرد که در خصوص استعفای حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسات آتی شورای عالی بورس و اوراق بهادار طرح و تصمیم گیری خواهد شد.

در نهایت هم شورای عالی بورس صبح امروز تشکیل جلسه داد. محسن علیزاده، عضو ناظر شورای عالی بورس پس از این جلسه در گفتگو با ایلنا خبر داده که این شورای استعفای حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس را پذیرفته است.

او نگفته است که چه کسی جایگزین قالیباف اصل خواهد شد.

علیزاده همچنین احتمال جایگزینی «حسینی» مدیرعامل بورس انرژی به جای قالیباف اصل را رد کرده است.

بر اساس قانون بازار اوراق بهادار در صورت استعفای هر یک از اعضای هیأت مدیره، جانشین وی برای مدت باقیمانده، ظرف پانزده روز حسب مورد به ترتیب مقرر در ماده (۶) قانون، توسط شورای عالی بورس و اوراق بهادار به عنوان بالاترین رکن بازار اوراق بهادار تعیین می‌شود.
در حال حاضر اعضای هیأت مدیره سازمان بورس شامل حسن قالیباف اصل به عنوان رئیس سازمان، احمد جاویدی رئیس هیأت مدیره و معاون اجرایی سازمان، محمدرضا معتمد عضو هیأت مدیره و معاون نظارت بر نهادهای مالی، جعفر مالی عضو هیأت مدیره و معاون حقوقی و محمدحسن ابراهیمی سرو علیا عضو هیأت مدیره و معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران است.

پسِ پشت استعفای حسن قالیباف اصل

گرچه هیچ یک از مسئولان اقتصادی ارشد دولت اظهارنظری درباره علت این استعفای ناگهانی نداشته اند. اما برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند که رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی، با لحن شدیدی با وزیر اقتصاد برخورد کرده است.

آن‌ها نوشته‌اند در این جلسه که بخشی از آن به ناکامی‌های بورس و نارضایتی‌های اختصاص یافت، روحانی وزیر اقتصاد را خطاب قرار داد و بی کفایتی‌های سازمان بورس را گوشزد کرد. این رسانه‌ها معتقدند که فشار مقامات بالادستی علت استعفای رئیس سازمان بورس بوده است.

اما نامه استعفایی که حسن قالیباف اصل خطاب فرهاد دژپسند نوشته است، بخش‌های پنهان دیگری را آشکار می‌کند. برخی ناظران معتقدند نکاتی که قالیباف‌اصل به آن‌ها اشاره کرده است، مصداق‌هایی از دخالت دستوری در حوزه بورس است.

از طرفی رئیس سازمان بورس تلویحاً به دخالت نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان ارشد دولت در سیاستگذاری‌ها و مباحث تخصصی این حوزه اشاره کرده است.

او نوشت: «به‌واسطه اقدامات سیاسی و ورود غیرحرفه‌ای و بیش از حد اشخاص و مسوولان به مباحث بازار سرمایه و بروز افت و خیز شدید شاخص کل بورس تهران، هیچ وقت دیده نشد.»

از سوی دیگر برخی از فعالان رسانه‌ای هم مدعی شده اند که استعفای قالیباف اصل، دستوری از طرف دفتر حسن روحانی بوده است.

برخی هم با انتقاد از این مسئله نوشته اند که آیا اساسا تغییر راس هرم سازمان بورس به عنوان نهادی رگولاتور در بازار سرمایه می‌تواند تاثیری شگرف بر رویکرد این بازار داشته باشد؟
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید