افزایش چشمگیر رشد اقتصادی چین

افزایش چشمگیر رشد اقتصادی چین

پیش‌بینی می‌شود که چین نه تنها به اقتصاد عمده جهان تبدیل شود بلکه در این سال، به رشد اقتصادی مثبت دست یابد.

کد خبر : ۸۹۶۶۵
بازدید : ۵۱۴۹
رشد اقتصادی چین در دوران کرونا
چین تنها کشوری است که با وجود خسارت ناشی از همه‌گیری کرونا، رشد اقتصادی داشته است

آمار جدید نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰، اقتصاد چین ۲/۳ درصد رشد کرده است. این کشور، تنها اقتصاد عمده جهان است که با وجود خسارات اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، رشد اقتصادی داشته است.

آماری که از سوی اداره ملی آمار چین (ان‌بی‌اس) به وسیله پکن در روز دوشنبه اعلام شد، طی سه ماه آخر سال گذشته اقتصاد «افزایش چشمگیری» داشته است و حتی عملکرد این کشور از آنچه که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند بهتر بوده است.

با این حال، این کمترین میزان رشد سالانه چین از زمان کاهش ۱/۶ درصدی اقتصاد کشور، از پایان انقلاب فرهنگی ۱۹۶۷ به این سو است.

اما سال گذشته در این زمان، وقتی که کووید-۱۹ در شهر مرکزی ووهان چین ظهور کرد، به پایان رساندن سال ۲۰۲۰ با سطح بالای اقتصادی قابل تصور نبود. اقتصاد چین، که بزرگترین اقتصاد جهان پس از آمریکا است، وقتی که ویروس کرونا در دوره زمانی ژانویه تا مارس ۲۰۲۰ در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۱۹، ۶/۸ درصد سقوط کرد، اولین عقب‌گرد خود را تقریبا در نیم قرن اخیر تجربه کرد.

تبدیل شدن به اولین کشوری که ویروس کرونا را تحت کنترل درآورده است، به بهبود پایدار اقتصاد این کشور کمک کرد و در نتیجه، باعث شد که سال ۲۰۲۰ را با رشد ۶/۵ درصدی در سه ماهه آخر، به پایان برساند؛ بیش از ۶/۲ درصد بیشتر از آنچه تحلیلگران، در مقایسه با دوره مشابه سال قبل در ۲۰۱۹ پیش‌بینی کرده بودند.

در حالی که گسترش اقتصادی کماکان کند است، اما آمار نشان می‌هند که نه‌تن‌ها اقتصاد چین به شکلی پایدار در حال بازگشت است بلکه در پایان سال به رشدی بهتر از آنچه در دوران قبل از کووید تجربه کرده بود، رسیده است. به گفته سازمان ملی آمار، در سال ۲۰۱۹، اقتصاد این کشور در سه ماه آخر سال شش درصد رشد داشت که نیم درصد کمتر از سال ۲۰۲۰ بوده است.

نینگ جیژه، مدیر سازمان ملی آمار چین، روز دوشنبه گفت «اهداف اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی (در سال ۲۰۲۰) بهتر از انتظار تکمیل شده است.»

او گفت: «پیش‌بینی می‌شود که چین نه تنها به اقتصاد عمده جهان تبدیل شود بلکه در این سال، به رشد اقتصادی مثبت دست یابد.» جیژه افزود رشد تولید ناخالص داخلی سه ماهه، اکنون «به میزان عادی خود بازگشته است.»

در مقابل، پیش‌بینی می‌شود که گزارش‌ها از ایالات متحده آمریکا، ژاپن، و بسیاری دیگر کشور‌ها در اروپا، از نظر خروجی اقتصادی، خبر از سقوط چشمگیر این کشور‌ها دهند. هرچند هیچ‌کدام میزان رشد سالانه خود را در ۲۰۲۰ اعلام نکرده‌اند، اما «اینوستوپدیا» می‌گوید که این رقم برای آمریکا ۲/۲ درصد و برای بریتانیا ۱/۵ درصد است.

با این حال، تلاش برای چین به هیچ‌وجه تمام نشده است. کارشناسان گفته‌اند که ادامه شیوع ویروس کرونا ممکن است رشد اقتصادی چهار ماهه نخست آن را «مختل کند.»

لوئیز کویجس، تحلیلگر آسیا و پاسیفیک در سازمان اقتصاد آکسفورد، گفت: «به دنبال محدودیت‌های جدید دولت در میانه شیوع کووید-۱۹ در دو استان، اعتماد و سفر در دوران تعطیلات سال نو در ماه فوریه را کاهش می‌دهد. این موضوع می‌تواند رشد سه ماهه نخست را مختل کند.»

او گفت: «اما، دست‌کم فعلا، با در نظر گرفتن سابقه چین در مهار همه‌گیری، فکر می‌کنیم که خطر تاثیر عمده اقتصادی، اندک است.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید