ریزش‌های فرسایشی بورس تمام شد؟

ریزش‌های فرسایشی بورس تمام شد؟

شاخص کل بورس پس از ۲۰ درصد کاهش در دی ماه، حالا بار دیگر مسیر صعودی را آغاز کرده است. در این میان فعالان بازار سهام چشم امیدی به تدوام این رشد ندارند، اما کارشناسان بازار سرمایه با این نگاه مخالف بوده اند. این دسته از کارشناسان معتقدند که بازار سهام در محدوده یک میلیون و ۱۰۰ هزار به تعادل رسیده و ریزش جدی دیگری در کار نیست.

کد خبر : ۸۹۶۶۶
بازدید : ۵۸۴۸
ریزش های فرسایشی بورس متوقف شد؟
فرادید | شاخص کل بورس در حالی که ابتدای دی ماه در سطح یک میلیون و ۴۳۹ هزار و ۱۲۴ واحد قرار داشت، در آخرین روز دی ماه به سطح یک میلیون و ۱۵۰ هزار و ۶۲۴ واحد رسید تا زیان ۲۰ درصدی را برای سرمایه گذاران سهام به ثبت برساند. اما در آخرین لحظه‌های بازار روز ۳۰ دی ماه، وضعیت قرمز یک دست به سبز بسیار کم رنگ رسید. البته در نخستین روز بهمن ماه نیز شاخص کل توانست از ریزش‌های مداوم بگریزد و رشد ۲.۸۹ درصدی را به ثبت برساند.

به گزارش فرادید؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص کل بورس در طول ۳۰ روز ۲۸۸هزار و ۴۹۹ واحد ریزش داشته که در قیاس با دیگر بازار‌های موازی بیشترین بازدهی منفی را پشت سر گذاشته است. در این میان هر گرم طلای ۱۸ عیار این ماه ۱۵.۳۷ درصد زیان برای سرمایه‌گذاران در این بازار برجای گذاشت.



علاوه بر آن، سکه با بازدهی ۱۴.۶۵ درصد بازدهی منفی و دلار با کاهش ۱۴.۱۷ درصدی زمستان سختی را برای سرمایه گذاران رقم زدند.

اما حالا بورس تهران بهمن ماه را سبز آغاز کرده است. در این رابطه طی معاملات روز چهارشنبه یکم بهمن ماه، شاخص کل بورس با ۳۳ هزار و ۲۳۰ واحد افزایش توانست روزنه امیدی در دل سهامداران زنده کند.

همچنین معامله‌گران بورس امروز حدود شش میلیارد سهام و اوراق مالی را در قالب ۷۹۰ هزار معامله به ارزش شش هزار و ۸۶۱ میلیارد تومان دادوستد کردند که نشان دهنده کاهش چشمگیر ارزش معاملات این بازار نسبت به معاملات روز گذشته بازار بورس بوده است.

در مجموع هم ارزش معاملات خرد در تمامی بازار‌های سهام حدود ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان که نسبت به روز گذشته کاهش یافته است.

البته شاخص کل هم وزن نسبت به شاخص کل بورس رشد قابل توجهی نداشت. نماگر این شاخص نشان می‌دهد که سهام‌های کوچک‌تر بازار به شکل متوسط ۶۳ صدم درصد رشد را ثبت رسانده اند. اما در مقابل سهام‌های بزرگ‌تر بازار ۲.۸۹ صدم درصد رشد داشتند.

این مسئله باعث شده تا فعالان بازار از وضعیت بازار سهام در روز‌های آینده ابراز نگرانی کنند.
ریزش های فرسایشی بورس متوقف شد؟
خداحافظی با ریزش‌های فرسایشی بورس؟
شاخص کل بورس پس از ۲۰ درصد کاهش در دی ماه، حالا بار دیگر مسیر صعودی را آغاز کرده است. در این میان فعالان بازار سهام چشم امیدی به تدوام این رشد ندارند، اما کارشناسان بازار سرمایه با این نگاه مخالف بوده اند. این دسته از کارشناسان معتقدند که بازار سهام در محدوده یک میلیون و ۱۰۰ هزار به تعادل رسیده و ریزش جدی دیگری در کار نیست.

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه می‌گوید که «احتمال می‌رفت که بورس در این محدوده متعادل شود و شرایط برای ثبات بورس فراهم است. از طرفی گزارش‌های ۹ ماهه نشان دهنده سوددهی خوب شرکت‌ها هستند و این موضوع می‌تواند در ثبات بورس موثر باشد.»

او معتقد است که مهم‌تر از هر چیزی حفظ روند تعادلی بورس است. نصیرزاده می‌گوید حجم صف‌های خرید زیاد نیست و مشخص است جلوی فروش‌ها گرفته شده است. از این رو احتمال می‌رود شاخص کل بازار سهام تا محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رشد داشته باشد.

حمید اسدی، کارشناس بازار سرمایه هم می‌گوید که «به نظر می‌رسد، چون شاخص هم‌وزن روند صعودی خود را پشت سر گذاشته احتمالا نماد‌های شاخص‌ساز روند صعودی بهتری خواهد داشت.».

اما در مقابل بسیاری از فعالان بازار سهام همچنان به سیاستگذاران بورسی و مسئولان اقتصادی دولت بد بین هستند. آن‌ها می‌گویند که دخالت‌های مداوم، اقدمات ناگهانی و غیر کارشناسی دولتی‌ها در بورس پایان پذیر نیست. از این رو باید منتظر ریزش‌های دیگر در ادامه باشیم.

برخی هم گفته اند شاخص کل که به یک میلیون و ۱۳۰ هزار واحدی افت کرده بود، به لطف حقوقی‌های بازار رشد کرد. این موضوع نشان می‌دهد که خبری از اعتماد حقیقی‌ها نیست و این مسئله مسیر صعود را پرسنگلاخ می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در طول یک ماه گذشته بیشتر سرمایه گذاران حقیقی بازار سهام سرمایه خود را از بازار خارج کرده اند.


چرا بورس دوباره به سرازیری ریزش افتاد؟

اواسط دی ماه بود که وزیر صمت در اقدامی ناگهانی اعلام کرد که قیمت انواع فولاد باید دستوری تعیین شود. این مسئله باعث شد تا شاخص کل قرمز پوش شود. از طرفی دژپسند وزیر اقتصاد هم معتقد است که برخی دخالت‌ها مانند قیمت گذاری‌های دستوری و همین طور بالا رفتن نرخ بهره بین بانکی به طور مستقیم بر بازار سرمایه تاثیر منفی گذاشته است.

او در این رابطه روز گذشته در برابر وزیر صمت و رئیس بانک مرکزی موضع گرفته و گفته است که «بازار با قیمت گذاری‌های کالا‌ها میانه خوبی ندارد و به همین دلیل به اظهارات وزیر صنعت درباره موضوع فولاد واکنش نشان داد و در میان فعالان بازار این نگرانی شکل گرفت که شاید این موضوع شروعی برای بقیه کالا‌ها باشد.»

طبق گفته‌های دژپسند، نرخ بهره بین بانکی ناگهان شبانه به بالای ۲۰ درصد رسیده و همین موضوع روی بازار اثر گذاشته است.

از طرفی سخنان روز‌های اخیر حسن روحانی درباره دلار ۱۵ هزار تومانی و آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشور‌های دیگر باعث شد تا شاخص کل در برابر کف سازی یک میلیون و ۲۱۱ هزار واحد دوره گذشته هم مقاومتی نشان ندهد. از این روز شاخص کل بورس تا سطح یک میلیون و ۱۳۰ هزار واحد پایین رفت.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید