گوگل، سایت جستجوگر خود در استرالیا را می‌بندد؟!

گوگل، سایت جستجوگر خود در استرالیا را می‌بندد؟!

دولت استرالیا مشغول تهیه یک «نظام‌نامه الزام‌آور» است که هدف آن مدیریت روابط میان رسانه‌های محلی دچار بحران اقتصادی و غول‌های اینترنتی به ویژه گوگل و فیس بوک است که درآمد هنگفتی از قِبل تبلیغات کسب می‌کنند.

کد خبر : ۸۹۷۵۱
بازدید : ۱۰۰۱۴
گوگل استرالیا را تهدید کرد

گوگل تهدید کرد اگر دولت استرالیا طرح الزام غول‌های اینترنتی به پرداخت پول به رسانه‌های محلی برای استفاده از محتوای آن‌ها را تغییر ندهد، سایت موتور جستجوگر خود در این کشور را می‌بندد.

دولت استرالیا مشغول تهیه یک «نظام‌نامه الزام‌آور» است که هدف آن مدیریت روابط میان رسانه‌های محلی دچار بحران اقتصادی و غول‌های اینترنتی به ویژه گوگل و فیس بوک است که درآمد هنگفتی از قِبل تبلیغات کسب می‌کنند.

این طرح یکی از الزام‌آورترین طرح‌های جهان در این زمینه است و دولت استرالیا جریمه‌های چند میلیون دلاری برای موارد تخلف از مفاد آن در نظر گرفته است. خبرخوان فیس بوک و موتور جستجوگر گوگل بیش از همه مصداق تخطی از این طرح هستند.

مل سیلوا، مدیر عامل شرکت آمریکایی گوگل در استرالیا روز جمعه ۲۲ ژانویه (۳ بهمن) با حضور در مجلس سنای این کشور گفت «بدترین سناریو» آن است که طرح نظام‌نامه مورد نظر دولت به همین شکلی که هست تصویب شود و افزود که در غیر این صورت، مسئولان گروه تجاری گوگل مجبور خواهند شد که خدمات موتور جستجوگر خود در استرالیا را به حال تعلیق درآورند.

مل سیلوا گفت: «اگر نظام‌نامه با متن فعلی در قالب قانون تصویب شود، به واقع برای ما گزینه دیگری نخواهد ماند جز آن که گوگل سرچ را در استرالیا متوقف کنیم.»

واکنش دولت استرالیا به تهدید گوگل

تهدید گوگل، واکنش فوری عالی‌ترین مقام دولت استرالیا را به دنبال داشت.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا در واکنش به این تهدید گفت: «این استرالیاست که درباره قوانین مربوط به چیزی که در استرالیا روی می‌دهد تصمیم می‌گیرد. این مجلس ماست که تصمیم می‌گیرد. هر کس می‌خواهد در چهارچوب قوانین ما در استرالیا فعالیت کند، بفرماید. ولی ما در برابر تهدید سر خم نمی‌کنیم.»

در شرایطی که بسیاری از رسانه‌های محلی در کشور‌های مختلف جهان با مشکلات اقتصادی روبرو هستند و سهم درآمد تبلیغاتی غول‌های اقتصاد دیجیتال به ویژه فیس بوک و گوگل روز به روز بیشتر می‌شود، دولت‌ها موضوع لایحه جنجالی دولت استرالیا در این زمینه و روند تصویب آن را از نزدیک دنبال می‌کنند.

این استرالیاست که درباره قوانین مربوط به چیزی که در استرالیا روی می‌دهد تصمیم می‌گیرد. این مجلس ماست که تصمیم می‌گیرد. هر کس می‌خواهد در چهارچوب قوانین ما در استرالیا فعالیت کند، بفرماید. ولی ما در برابر تهدید سر خم نمی‌کنیم.

به طور کلی بحران اقتصادی رسانه‌ها در جهان که پیش از کرونا نیز وجود داشت، با شیوع این بیماری به وضعیت اسف‌بارتری رسیده است. در استرالیا تا کنون ده‌ها روزنامه تعطیل و صد‌ها روزنامه‌نگار بیکار شده‌اند.

طرح دولت استرالیا چیست؟

طرح مورد نظر دولت استرالیا به منظور دریافت طلب رسانه‌های محلی این کشور اعم از رسانه‌های عضو گروه ای‌بی‌سی و نیوز کورپ، از گوگل و فیس بوک تهیه شده است. در واقع به‌موجب این لایحه فیسبوک و گوگل باید بابت انتشار اخباری که از رسانه‌های داخلی استرالیا دریافت کرده و در خبرخوان خود همرسان می‌کنند، به این خبرگزاری‌ها حق نشر پرداخت کنند.

دولت کانبرا تصمیم گرفته است فقط فیس بوک و گوگل را هدف قرار دهد و با پلتفورم‌های بزرگ دیگر مانند اینستاگرام یا یوتیوب کاری ندارد.

مل سیلوا روز جمعه در برابر سناتور‌های استرالیا اطمینان داد که گوگل می‌خواهد از رسانه‌ها حمایت کند و برای همین پیشنهاد داده که «تغییراتی مختصر» در پیش‌نویس نظام‌نامه مورد نظر دولت استرالیا ایجاد شود.

گوگل اخیراً در واکنش به طرح دولت استرالیا گفته بود که می‌تواند از نمایش محتوای سایت‌های رسانه‌ای استرالیا در موتور‌های جستجوی خود جلوگیری کند و این اقدام را روی تعداد کمی از کاربران اینترنت آزمایش کرده است، اما روز جمعه برای اولین بار از آمادگی برای بستن موتور جستجوی خود در استرالیا سخن گفت.

فیس بوک هم تهدید کرد

آمریکا با ادعای این که طرح مورد نظر استرالیا «کاملا نامتعادل» و به طور یکجانبه به نفع رسانه‌هاست، از دولت کانبرا خواسته است که این لایحه را کنار بگذارد.

فیس بوک نیز پیش‌نویس نظام‌نامه دولت استرالیا با شکل کنونی را رد کرد و گفت در صورت تصویب و اجرایی شدن این طرح، همرسانی محتوای رسانه‌ای استرالیا را متوقف می‌کند. یک مقام ارشد فیس بوک به نام سایمون میلنر به سنای استرالیا گفت: «(در آن صورت) اکثریت قریب به اتفاق افرادی که از فیس بوک استفاده می‌کنند می‌توانند به این کار ادامه دهند، اما ما دیگر قادر به ارائه اخبار نخواهیم بود.»

استرالیا تنها بازاری نیست که گوگل در آن با رسانه‌های محلی به مشکل برخورده است و برای نمونه در فرانسه نیز نظیر چنین مشکلی پیش آمد.
روز پنجشنبه، گروه گوگل از دستیابی به یک توافق‌نامه با فرانسوی‌ها خبر داد که زمینه را برای بازپرداخت حق روزنامه‌های فرانسوی تحت عنوان «حق همسایگی» فراهم می‌کند. این حق جدید مشابه حق تألیف یا کپی‌رایت است که اتحادیه اروپا دو سال پیش آن را در قالب دستورالعملی ابلاغ کرد.
منبع: یورونیوز
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید