نوسان در بازار دلار

نوسان در بازار دلار

از این نقطه، بازیگران ارزی وارد فاز خرید شدند و قیمت در نیمه دوم روز توانست وارد کانال ۲۳هزار تومانی شود. حدود ساعت ۳ بعدازظهر، اسکناس آمریکایی در بازار در محدوده ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان معامله می‌شد که ۴۰۰ تومان بالاتر از روز پنج‌شنبه بود.

کد خبر : ۸۹۷۷۲
بازدید : ۴۳۹۰
قیمت دلار بازار

در اولین روز هفته، دلار بین دو کانال جابه‌جا شد، امری که از سردرگمی قیمتی در بازار ارز خبر می‌داد. روز شنبه، اسکناس آمریکایی معاملات خود را در محدوده ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومانی آغاز کرد که ۴۰۰ تومان کمتر از نرخ بسته شده روز پنج‌شنبه بود.

شروع کاهشی دلار در یک ساعت ابتدایی روز ادامه یافت و این ارز تا محدوده ۲۲ هزار و ۱۰۰ تومانی پایین رفت. از این نقطه، بازیگران ارزی وارد فاز خرید شدند و قیمت در نیمه دوم روز توانست وارد کانال ۲۳هزار تومانی شود. حدود ساعت ۳ بعدازظهر، اسکناس آمریکایی در بازار در محدوده ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان معامله می‌شد که ۴۰۰ تومان بالاتر از روز پنج‌شنبه بود.

سردرگمی در بازار دلار

جابه‌جایی شدید دلار در روز شنبه بیانگر آن بود که بازار ارز همچنان سطح تعادلی قیمتی خود را نشناخته است و هر تغییر کوتاه‌مدتی در انتظارات، می‌تواند نوسانات نسبتا شدیدی را در بازار ایجاد کند. در چنین شرایطی، وظیفه سیاست‌گذار ایجاب می‌کند که با ورود به بازار مانع از افزایش دامنه نوسانات شود و سعی کند دالانی را برای نوسان قیمت طراحی کند که اطمینان معامله‌گران و فعالان اقتصادی برای خرید و فروش ارز را بالا ببرد.
در واقع در شرایط کنونی که دامنه نوسان زیاد است، نه واردکننده و نه صادرکننده نمی‌تواند با فراغ بال اقدام به تهیه یا فروش دلار کند، چرا که هر دو می‌توانند با ضرر سنگینی روبه‌رو شوند.

زمان خروج دلار از حبس بازه‌ای

دامنه نوسان دلار از اوایل آذرماه تا اواخر دی ماه محدود شده بود و اسکناس آمریکایی عمدتا در کانال ۲۵ هزار تومانی تغییرات خود را انجام می‌داد. با این حال، از زمانی که معلوم شد، کنگره آمریکا نتایج انتخابات این کشور را مورد تایید قرار می‌دهد، موج جدیدی از فروشندگان وارد بازار ارز شدند که توانستند حتی قیمت را تا کانال ۲۱هزار تومانی نیز پایین ببرند.
پس از برخورد دلار به کف ۲۱ هزار تومانی، خریداران تا حدی فعال‌تر شدند و توانستند قیمت را به کانال ۲۳هزار تومانی نیز ببرند. پس از این اتفاق، چندین رفت و برگشت قیمتی در بازار دلار بین دو کانال ۲۲ و ۲۳ هزار تومانی صورت گرفت.
از نگاه برخی از بازیگران باتجربه بازار، این رفت و برگشت‌های قیمتی نشان می‌دهد که بازار همچنان جهت خود را نشناخته است و معامله‌گران در وضعیت نااطمینانی نسبت به آینده قیمت دلار به سر می‌برند.

برخی تحلیلگران باور دارند، بازارساز در چنین شرایطی می‌تواند با مداخله خود دامنه نوسانات را کاهش دهد تا بازار از سردرگمی فعلی رهایی پیدا کند. البته برخی از کارشناسان اعتقاد دارند بازارساز به‌دنبال آن است که بازار بر اساس عوامل و متغیر‌های درونی خود به تعادل برسد.
در واقع نیرو‌های افزایشی و کاهشی، پس از بالا و پایین کردن ترازوی قیمتی، سرانجام بدون مداخله بازارساز به تعادل برسند. با این حال، حداقل در یک هفته اخیر این اتفاق رخ نداده و قیمت دلار نوسانات زیادی را تجربه کرده است.
در شرایطی که دامنه نوسانات قیمت زیاد می‌شود، بسیاری از فعالان اقتصادی ممکن است خرید و فروش‌های خود را به تعویق بیندازند؛ برنده افزایش تغییرات قیمت دلار، نوسان‌گیران خواهند بود که می‌توانند سود مناسبی را از جابه‌جایی‌های قیمتی به دست آورند.

سکه مرز ۱۰ میلیونی را حفظ کرد

در ابتدای روز شنبه، فروشندگان در بازار سکه قدرت زیادی داشتند و توانستند فلز گرانبهای داخلی را تا محدوده ۱۰ میلیون و ۱۰۰هزار تومان عقب ببرند. به گفته فعالان، عقبگرد اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار‌های جهانی و افت دلار در بازار داخلی دو عاملی بودند که سکه‌بازان را فروشنده کرد. با این حال، از نیمه دوم روز، خرید‌ها در بازار سکه به واسطه رشد بهای دلار بیشتر شد.
ساعت ۴ بعدازظهر، فلز گرانبهای داخلی با قیمت ۱۰ میلیون و ۴۳۰هزار تومان معامله می‌شد که ۵ هزار تومان بیشتر از روز پنج‌شنبه بود. سکه در صورتی که بتواند بالای سطح ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خود را تثبیت کند، وارد فاز صعودی جدیدی خواهد شد و برای اینکه در جهت کاهشی حرکت کند، نیاز دارد که مرز ۱۰ میلیون تومانی را از دست بدهد. روز شنبه، سکه‌بازان مرز یاد شده را با قدرت حفاظت کردند.
در صورتی که دلار در روز یکشنبه به صعود خود ادامه دهد، سکه نیز از محدوده مقاومتی ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی عبور خواهد کرد؛ ولی کاهش دلار بار دیگر فروشنده‌های بازار سکه را به بازار خواهد آورد.

پس از ساعت ۴ بعدازظهر روز شنبه فروشندگان کمی در بازار ارز و سکه مشاهده شده بود؛ مساله‌ای که نشان می‌داد همچنان رفت و برگشت‌های قیمتی ادامه دارد و ممکن است امروز دلار و سکه با ارقام پایین‌تری نسبت به روز شنبه آغاز به کار کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید