دلیل رشد سکه چه بود؟

دلیل رشد سکه چه بود؟

در شرایط کنونی، مرز ۱۰میلیونی نقطه‌ای است که انتظارات کاهشی را می‌تواند فعال کند و دو نقطه ۱۰ میلیون و ۵۰۰ و ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، برای افزایشی‌های بازار سکه از اهمیت زیادی برخوردارند.

کد خبر : ۸۹۸۱۱
بازدید : ۴۵۵۸
قیمت سکه

سه نقطه در بازار سکه اهمیت زیادی دارند؛ نقاطی که عبور از آن‌ها می‌تواند به بازار، سیگنال افزایشی یا کاهشی قوی ارسال کند. در دومین روز هفته، سکه از یکی از این نقاط عبور کرد و پس از آن با سرعت بیشتری به رشد خود ادامه داد.

روز یکشنبه، فلز گرانبهای داخلی از نقطه ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی گذر کرد و با ۳۰۰هزار تومان رشد به محدوده ۱۰ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان رسید. سکه در صورتی که بتواند از دومین نقطه حساس یعنی عدد ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کند، زمینه صعود آن به کانال ۱۱ میلیونی فراهم خواهد شد و بازار ممکن است با ورود تقاضای جدیدی مواجه شود.

در مقابل، فلز گرانبهای داخلی برای اینکه بار دیگر در مسیر ریزش بلندمدت قرار بگیرد، نیاز دارد که از مرز ۱۰ میلیون تومانی پایین‌تر برود. هفته گذشته یک بار سکه وارد کانال ۹میلیون تومانی شد، ولی پس از آن، به سرعت توانست خود را به کانال ۱۰ میلیون تومانی بازگرداند.

در شرایط کنونی، مرز ۱۰میلیونی نقطه‌ای است که انتظارات کاهشی را می‌تواند فعال کند و دو نقطه ۱۰ میلیون و ۵۰۰ و ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، برای افزایشی‌های بازار سکه از اهمیت زیادی برخوردارند.

دلیل رشد سکه چه بود؟

به گفته فعالان، عامل اصلی رشد قیمت سکه در روز دوم هفته، بالا رفتن قیمت دلار بود. روز یکشنبه، اسکناس آمریکایی نه‌تن‌ها بالای مرز ۲۳ هزار تومانی باقی ماند، بلکه با پیشروی به نرخ ۲۳ هزار و ۶۵۰ تومان رسید که ۴۵۰ تومان بیشتر از روز اول هفته بود.
به گفته فعالان، بازار پس از اینکه توانست کانال ۲۲هزار تومانی را حفظ کند، با رشد خریداران مواجه شد. در واقع عده‌ای از معامله‌گران تصور می‌کردند، دلار به کف قیمتی برخورد کرده است، در نتیجه با اطمینان بیشتری در موقعیت خرید قرار می‌گرفتند.
افزون بر این، دیروز تقاضای حواله‌ای کمی رشد پیدا کرده بود و این مساله نیز در تغییر انتظارات معامله‌گران بازار داخلی اثر داشت. روز یکشنبه قیمت حواله درهم تا نزدیک ۶۶۰۰ تومان رشد کرد. در این سطح قیمتی ارزش دلار در بازار داخلی حتی می‌توانست به بالای ۲۴هزار تومان برود.

جدا از اثر افزایشی دلار بر بازار سکه، عامل دیگری نیز به فلز گرانبهای داخلی کمک کرد که به کانال ۱۱ میلیون تومانی نزدیک شود. به گفته برخی بازیگران باتجربه بازار، سکه‌بازان امیدوارند در هفته جاری، بهای اونس طلا در بازار‌های جهانی افزایش پیدا کند. آن‌ها با داشتن چنین انتظاری، خرید‌های خود در روز یکشنبه را بالا بردند.

چند عامل دیگر نیز در تقویت انتظارات افزایشی بازیگران بازار سکه موثر بودند. به عنوان مثال، ارزش واقعی سکه در روز شنبه به بالای مرز ۱۰ میلیون تومانی صعود کرد. هفته قبل ارزش ذاتی سکه به کانال ۹ میلیون تومانی رفته و هراس بازیگران سکه از افت قیمت را بیشتر کرده بود.
به این ترتیب، بالا آمدن ارزش ذاتی سکه در ابتدای هفته تاثیر زیادی در انتظارات معامله‌گران و افزایش خرید‌ها در روز یکشنبه داشت. در کنار این، به گزارش اقتصاد نیوز، سکه در روز شنبه با احتیاط و آرامش به سوی نرخ‌های بالاتر آمد، امری که نشان می‌داد بازار هیجانی نیست و با استفاده از متغیر‌های اثرگذاری، چون صعود دلار، خود را در مسیر افزایشی قرار داد.
هیجانی نبودن بازار سکه در ابتدای هفته نشان می‌داد که این فلز گرانبها می‌تواند به روند صعودی خود ادامه دهد. هیجانی نبودن بازار سکه، از بررسی حباب این بازار نیز مشخص بود. در ابتدای هفته، حباب سکه به محدوده ۳ درصدی رفت، حال آنکه در روز پنج‌شنبه فاصله ارزش ذاتی سکه با قیمت بازاری آن به نزدیک ۵ درصد می‌رسید.
روز یکشنبه حباب سکه به محدوده ۴ درصدی نزدیک شد؛ ارزش ذاتی سکه در این روز حدود ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزارتومان بود. در صورتی که ارزش ذاتی سکه به بالای ۱۰ میلیون و۵۰۰ هزار تومان بازگردد، خریداران جدیدی وارد بازار فلز گرانبهای داخلی خواهند شد.

البته برای بازیگران بازار سکه، مرز ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی دلار نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که دلار بتواند به کانال ۲۴ هزار تومان برود، سکه به احتمال زیاد به راحتی وارد کانال ۱۱ میلیون تومان خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید