آسمان‌خراشی که با وزش باد می‌چرخد

آسمان‌خراشی که با وزش باد می‌چرخد

این برج دارای سه قسمت روبان شکل است که برای چرخش آهسته و با سرعت ثابت طراحی شده‌اند. این سه بخش حول یک محور مرکزی می‌گردند، جایی که شاخه‌های متعدد بیرون آمده از محور مرکزی همه چیز را به هم متصل می‌کنند.

کد خبر : ۸۹۸۲۱
بازدید : ۴۸۸۹
برجی در ترکیه

یک معمار ترکیه‌ای پرده از جدیدترین طراحی خود برای یک آسمان خراش برداشته است که قادر است با وزش باد بچرخد و از چرخش خود انرژی الکتریکی تولید کند. در حالی که مهندسی به دانش و تخصصی غیرقابل تصور رسیده است، به نظر می‌رسد طراحی‌های آینده نگرانه شبیه به فیلم‌های علمی-تخیلی بیش از هر زمان دیگری امکان‌پذیر شده است.

اکنون آسمان شهر دبی در امارات متحده عربی که به آسمان خراش‌هایش معروف است، در آینده‌ای نه چندان دور میزبان یک آسمان خراش دیگر با طراحی معمار ترک تبار به نام "هایری آتاک" (Hayri Atak) خواهد بود که با وزش باد به چرخش درآید.

این آسمان خراش که "برج اسکوال" (Squall Tower) نام نهاده شده است، به تازگی در وب‌سایت و حساب‌های کاربری این معمار ترکیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی رونمایی شده است و نمای گسترده‌ای از این برج را ارائه می‌دهد.

طراحی "برج اسکوال" که حاصل همکاری "هایری آتاک"، "کان کلیداک"، "بوشرا کوکسل" و "کبری تورک" است، یک پروژه مفهومی است که سه پارامتر مختلف را به مناسب‌ترین روش ترکیب کرده است. این معماران از توربین‌های عمودی بادی الهام گرفته‌اند و این برج برخلاف آسمان خراش‌هایی که در برابر وزش باد مقاومت می‌کنند، با آن به حرکت درمی‌آید.

این برج دارای سه قسمت روبان شکل است که برای چرخش آهسته و با سرعت ثابت طراحی شده‌اند. این سه بخش حول یک محور مرکزی می‌گردند، جایی که شاخه‌های متعدد بیرون آمده از محور مرکزی همه چیز را به هم متصل می‌کنند.

طراحان می‌گویند: چرخش این برج با حداقل میزان اعوجاج به لطف طراحی هر قسمت روبان شکل امکانپذیر خواهد بود. این برج با یا بدون وزش باد در هر ۴۸ ساعت یک بار به طور کامل می‌چرخد و به ساکنان خود این امکان را می‌دهد تا دید کاملی به شهر دبی داشته باشند.

"آتاک" می‌گوید که این برج حتی قادر خواهد بود که مستقل از جهت وزش باد عمل کرده و چرخش خود را تکمیل کند و انرژی الکتریکی تولید کند.

"برج اسکوال" دارای یک سکوی مخصوص فرود و برخاست بالگرد بر فراز محور مرکزی خود است که به مراجعه کنندگان و بازدیدکنندگان امکان می‌دهد با بالگرد از قسمت بالا به آن دسترسی داشته باشند. در حال حاضر مشخص نیست که ساخت و ساز "برج اسکوال" از چه زمانی آغاز خواهد شد و اینکه اصلا ساخته خواهد شد یا خیر، اما اگر این برج ساخته شود، قطعاً در فهرست شگفتی‌های مهندسی جهان قرار خواهد گرفت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید