بازار بیت کوین جای بازار طلا را می‌گیرد؟

بازار بیت کوین جای بازار طلا را می‌گیرد؟

فعالان بازار ارز دیجیتال درباره امکان جایگزینی بیت کوین به جای طلا می‌گویند که دولت می‌تواند دارایی را تضعیف کند؛ اما در مورد بیت کوین، دولت نمی‌تواند به این راحتی به آن آسیب بزند. قوانین فیزیک تأثیری روی این دارایی ندارد و مهندسی نرم‌افزار آن را ارتقا می‌دهد.

کد خبر : ۸۹۸۲۸
بازدید : ۵۸۹۷
بازار بیت کوین
فرادید | ارزش بازار بیت کوین در حال حاضر ۶۰۰ میلیارد دلار رسیده است، ارز دیجیتالی که ۱۰ سال از آغاز خرید و فروش آن می‌گذرد. این در حالی است که بازار طلا هم اکنون ۱۱ تریلیون دلار طلا ارزش دارد. اما فعالان بازار ارز دیجیتال معتقدند که بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال در آینده‌ای نه چندان دور جای طلا را در بازار‌های مالی خواهد گرفت. البته بسیاری از کارشناسان اقتصادی با این نگاه موافق نیستند.

به گزارش فرادید؛ بیت کوین در طول یک سال گذشته ۳۰۰ درصد رشد را به ثبت رسانده است. همین مسئله باعث شده تا سهم طلای دیجیتال از این بازار رمز ارز‌ها به ۶۲۳ میلیارد دلار برسد. این درحالی است که طلا در یک سال اخیر تنها به رشد ۱۵ درصدی اکتفا کرده است.


فعالان اقتصادی مطرح جهان معتقدند که طلا بهترین گزینه برای ذخیره‌ی ارزش پول برای مدت زمانی طولانی است. از این رو بسیاری از سرمایه گذاران، از آن به عنوان یک دارایی محافظ در برابر کاهش ارزش سهام استفاده می‌کنند.

در تازه‌ترین موضع گیری، مایکل سیلور، مدیرعامل مایکرواستراتژی گفته است که بیت کوین سالانه ۲۰۰ درصد رشد می‌کند. به‌عقیده او این رشد تا زمانی که طلا، نقره، بدهی‌های دولتی، شاخص‌های اوراق قرضه و شاخص‌های بورس را از ارزش بیندازد، ادامه خواهد داشت.

مایکرواستراتژی، یکی از بزرگترین شرکت‌های سهامی عام فعال در حوزه اطلاعات است.

در مقابل دیدگاه مایکل سیلور، جوزف استیگلیتز اقتصاددان معاصر آمریکایی و برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۰۱ است. به عقیده‌ی استیگلیتز، بیت کوین در نهایت به فراموشی سپرده خواهد شد و قیمت آن به ۱۰۰ دلار می‌رسد.

بیت کوین جای بازار طلا
امکان جایگزینی بیت کوین به جای طلا وجود دارد؟

فعالان بازار ارز دیجیتال درباره امکان جایگزینی بیت کوین به جای طلا می‌گویند که دولت می‌تواند دارایی را تضعیف کند؛ اما در مورد بیت کوین، دولت نمی‌تواند به این راحتی به آن آسیب بزند. قوانین فیزیک تأثیری روی این دارایی ندارد و مهندسی نرم‌افزار آن را ارتقا می‌دهد.

این دسته از فعالان بازار رمزارز‌ها معتقدند که طلا امکان جابجایی سریع دارایی را ندارد. همچنین باید در خزانه‌های امنیتی در سراسر جهان نگهداری شوند و بانک‌ها، برخی عوامل یا دولت‌ها روی آن کنترل دارند و نمی‌توان با یک حرکت سر میلیارد‌ها دلار طلا را در چند ثانیه از یک سوی کره زمین به سوی دیگر آن منتقل کرد.

مایکل نووگراث سرمایه گذار پروژه گلکسی به رسانه اقتصادی بلومبرگ می‌گوید: «احتمال افزایش قیمت بیت کوین‌ها در چند سال پیش رو بسیار زیاد است و احتمال دارد قیمت این ارز دیجیتال به چندین برابر الان برسد و به همین دلیل سرمایه گذاری روی بیت کوین خیلی بهتراز سرمایه گذاری در حوزه طلا است.»

از طرفی مؤسسه‌های معتبر بین المللی اخیرا پیش‌بینی کردند در سال‌های آینده نفت و طلا دیگر بازاری امن برای سرمایه‌گذاران نخواهد بود و بازار‌های دیگر مانند بیت‌کوین جایگزین آن‌ها خواهد شد.

استراتژیست‌های بانک جی چی مورگان چیس اعتقاد دارند که طلا در آینده درخشش خود را از دست دهد، زیرا سرمایه‌گذاران نهادی، بیت کوین را بیشتر ترجیح می‌دهند. این استراتژیست‌ها به همراه مدیرعامل بانک جی پی مورگان در یادداشت خود در بلومبرگ نوشتند که پذیرش بیت کوین توسط سرمایه‌گذاران نهادی تازه آغازشده است، در مقابل برای طلا روند معکوس بوده است.
مایک آلفرد، مدیر عامل و بنیان گذار دیجیتال همراه با دانش هم می گوید: «من شاهد هستم که بیت کوین، در حال تغییر دادن طلا به عنوان سخت ترین پول برای پس انداز با افق زمانی طولانی است.»

اما در مقابل جو دیویس، اقتصاددان مطرح خلاف این عقیده را دارد. او می‌گوید که قیمت بیت کوین تنها تابعی از سفته‌بازی بوده و بهتر است در دارایی‌های واقعی سرمایه‌گذاری کنیم.

پیتر شف، سرمایه‌گذار بزرگ و اقتصاددان کهنه‌کار آمریکایی هم طی اظهاراتی بار دیگر بیت‌کوین را در مقایسه با طلا کم ارزش دانسته است.

این کارشناس که غالبا دارایی‌های دیجیتال را با طلا مقایسه کرده و به تشریح فقدان ارزش ذاتی این نوع سرمایه‌ها می‌پردازد، این بار نیز تاکید کرد که فلز زرد در آینده به مراتب رشد قیمتی بهتری نسبت به بیت‌کوین خواهد داشت چرا که این رمزارزبه آسانی دچار سقوط می‌شود.
جایگزین بازار طلا

چرا بیت کوین رقیب سرسخت طلا شد؟

بررسی طلا و بیت کوین نشان می‌دهد که این دو اشتراک‌های بسیاری دارند. در مقابل تفاوت‌های آن کم و به ضرر طلا است. یکی از اشتراک‌ها آن‌ها کمیابی آن‌ها بوده و هر دو دارایی مقادیری از پیش تعیین شده دارند.

اما تفاوت اساسی اینجاست که طلا به مقدار زیاد در زمین موجود است و دقیقا مشخص نیست که چه میزانی از این فلز ارشمند استخراج خواهد شد. اما در حال حاضر ما می‌دانیم که در نهایت ۲۱ میلیون واحد بیت کوین استخراج می‌شود.

به همین دلیل با توجه به اینکه تعداد محدودی بیت کوین وجود دارد، سرمایه گذاران برای خرید آن باید قیمت بیشتری بپردازند.

در این میان بیت کوین و طلا در مواردی همچون محدودیت عرضه، قابلیت تبدیل به ارز‌های فیات، غیر متمرکز و عدم کنترل بودن توسط دولت‌ها و غیر قابل جعل و کلاهبرداری بودن اشتراک دارند.

در نهایت یکی از مهمترین تفاوت‌های میان بیت کوین و طلا نوسانات میان این دو است.

یکی از ابزار‌های سودمند در این باره ATR است که با استفاده از آن می‌توان حرکت یک بازار در طی یک زمان مشخص را نشان داد. نمودار ATR طلا و بیت کوین از سال ۲۰۱۶ تا ماه نخست ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که بیت کوین حرکت مثبت تری در طول زمان داشته و فرصت‌های بیشتری نسبت به طلا ایجاد کرده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید