جنجال بر سر حقوق سربازان وظیفه در سال ۱۴۰۰

جنجال بر سر حقوق سربازان وظیفه در سال ۱۴۰۰

تصویب پیشنهاد حداقل حقوق ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی سربازان در سال ۱۴۰۰، همزمان با سیلی خوردن سرباز راهور در خط ویژه انقلاب تهران باعث جنجال در شبکه‌های اجتماعی شده است. کاربران با اشاره به این اتفاق می‌گویند نماینده‌ای که خود قانونگذار است، با سرباز راهور با غیرانسانی‌ترین شیوه‌های ممکن برخورد می‌کند و شخصیت سرباز را خرد می‌کند، در دفاع از دولت گفته بود که دولت توان پرداخت حقوق بالا را ندارد.

کد خبر : ۸۹۸۳۴
بازدید : ۴۹۵۵
حقوق سربازان وظیفه
فرادید | همزمانی افزایش حقوق سربازان در سال ۱۴۰۰، با سیلی خوردن سرباز راهور از علی اصغرعنابستانی نماینده سبزوار باعث شد تا موجی از انتقاد از خدمت وظیفه سربازی به صورت اجباری ایجاد شود. از طرفی برخی از فعالان رسانه‌ای هم معتقدند که دولت همچون گذشته چنین قانونی را اجرا نخواهد کرد و ارائه چنین طرحی صرفاً تبلیغاتی خواهد بود.

به گزارش فرادید؛ براساس اعلام مجلسی ها، حداقل حقوق ماهیانه سربازان در سال آینده، یک میلیون و ٨٠٠ هزار تومان خواهد بود. سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس به تازگی با انتشار این خبر صفحه توئیترش نوشت: «امروز در جلسه پرچالش کمیسیون تلفیق تصویب کردیم حقوق و مزایای سربازان در سال آینده معادل ۷۵٪ یک پایور (همان چیزی که در قانون پیش‌بینی شده) و چند برابر امسال شود.


‏او همچنین در ادامه توئیت خود آورده است «حق سرباز را باید بدون منت به او بدهیم و سپاس‌گزارش باشیم. این مصوبه، مقدمه‌ای‌ست بر ایجاد سازوکار‌های ⁧‫سربازی حرفه‌ای‬⁩. حداقل حقوق ماهیانه سرباز، ۱/۸ میلیون تومان خواهد شد. ‏مزایایی نظیر حق ماموریت، تاهل، بدی آب‌وهوا، مناطق مرزی و ... نیز علاوه بر مبلغ فوق محاسبه و به حساب‌شان واریز می‌شود. همه‌ی این مبالغ در ردیف بودجه ستاد کل نیرو‌های مسلح، گنجانده شده و از سال دیگر، قابلیت اجرا دارد.»

نمایندگان مجلس می‌گویند که حقوق کنونی سربازان بسیار اندک و ناچیز است و فاصله زیادی با تورم موجود در جامعه دارد.

مجلسی‌ها امیدوارند با اجرای این طرح مشمولان برای ورود به خدمت سربازی ترغیب شوند.

جنجال بر سر حقوق سربازی ۱۴۰۰، خدمت اجباری و سیلی نماینده سبزوار

تصویب پیشنهاد حداقل حقوق ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی سربازان در سال ۱۴۰۰، همزمان با سیلی خوردن سرباز راهور در خط ویژه انقلاب تهران باعث جنجال در شبکه‌های اجتماعی شده است. کاربران با اشاره به این اتفاق می‌گویند نماینده‌ای که خود قانونگذار است، با سرباز راهور با غیر انسانی‌ترین شیوه‌های ممکن برخورد می‌کند و شخصیت سرباز را خرد می‌کند، پیش تر در دفاع از دولت گفته بود که دولت توان پرداخت حقوق بالا را ندارد.

علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار پیش از این اتفاق گفته بود که دولت تنها توان پرداخت ۱۰ درصد حقوق تعریف شده در قانون را دارد.

این موضوع باعث شد تا بسیاری به موضوع «سربازی حرفه ای» بپردازند و «خدمت اجباری» را به باد انتقاد بگیرند.

محمدرضا رهبر پور حقوقدان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این رابطه نوشت است: «لغو سربازی اجباری و جایگزینیِ آن با سربازی حرفه‌ای می‌تواند تا حد زیادی از اتفاقاتی از این دست جلوگیری نماید؛ سربازی که با زور و اجبار خدمت می‌کند ولو برچسب مقدس به خدمت او بزنیم، ولی باز مجبور است و این اکراه ناخودآگاه در کنش و واکنش‌های وی تاثیرگذار.»

نادر طالب‌زاده، مستند سازو مجری جنجالی تلویزیون هم معتقد است که سربازی اسیری است و این اجباری بودن آن باید برداشته شود.

از طرفی برخی فعالان رسانه‌ای به انتقاد از طرح افزایش حقوق سربازی در راستای افزایش استقبال جوانان به خدمت وظیفه پرداخته اند. حجت مرتجی خبرنگار و فعال رسانه‌ای در توئیتر نوشت: «حقوق ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی سربازان متاهل را "پولدار" شدن می‌دانند و تصور می‌کنند که موجب خوشایندی و استقبال از سربازی می‌شود.»

برخی از فعالان رسانه‌ای هم معتقدند که دولت چنین طرحی را اجرا نخواهد کرد. آن‌ها می‌گویند که پیش از این هم مجلس قانون حقوق ۹۰ درصدی سربازان وظیفه نسبت به کادر نظامی را تصویب کرده بود، اما هیچ گاه از سوی دولت اجرا نشد.

افزایش حقوق سربازان دولت زیر بار اجرای افزایش حقوق سربازان می‌رود؟

گرچه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ را یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است. اما دولت در زمان بررسی طرح نشان داد که با آن مخالف و چنین طرحی را اجرا نخواهد کرد.

در این رابطه ۳۰ دی ماه سال جاری جلسه‌ای در کمیسیون اصل ۹۰ برای پیگیری طرز کار سازمان برنامه و بودجه در مورد عدم اجرای کامل مواد ۴۹ و ۵۰ قانون خدمت وظیفه عمومی برگزار شد، اما نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در این جلسه حاضر نشد، تا به نوعی مخالفت دولت را به مجلسی‌ها اعلام کند.

علی خضریان، نماینده مجلس همان روز گفت: «قرار بود معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در این جلسه حضور پیدا کنند که متأسفانه با وجود نامه رسمی کمیسیون و دعوت از ایشان آقای نوبخت در جلسه کمیسیون حضور پیدا نکرده و این عدم حضور در کمیسیون اصل ۹۰ بر اساس قانون تخلف محسوب می‌شود و بنا به اعلام رئیس جلسه این موضوع به دستگاه قضائی گزارش خواهد شد.»

با این وجود بعید به نظر می‌رسد که دولت زیر بار اجرای چنین طرحی برود. اما از آنجا که چیزی تا پایان دولت دوازدهم باقی نمانده، این امکان وجود دارد که طرح با استقبال دولت بعدی قرار گیرد.

براساس اعلام ستاد نیرو‌های مسلح حداقل حقوق سربازان وظیفه عمومی در سال ۱۳۹۹، مبلغ ۳۴۰ هزار تومان و حداکثر بیش از یک میلیون تومان بوده است. البته ستاد نیرو‌های مسلح این حداقل حقوق را از اول خرداد علاوه بر ۲۰ درصد، مبلغ ۸۰ هزار تومان به حقوق تمام سربازان اضافه کرده است.

طبق ماده ۴۹ قانون نظام وظیفه عمومی، حقوق سربازان وظیفه حداقل شصت درصد (۶۰%) و حداکثر نود درصد (۹۰%) حداقل حقوق کارکنان نیرو‌های مسلح مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری است که با توجه به تحصیلات و درجات آنان توسط ستاد کل تهیه می‌شود و به تصویب فرماندهی کل می‌رسد.

هم اکنون حداقل حقوق کارکنان نیرو‌های مسلح ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. با این وجود حداقل و حداکثر حقوق برای سربازان وظیفه، براساس قانون ۶۰ درصد ۱ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان و ۹۰ درصد آن، ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان خواهد بود. این در حالی است که تاکنون حقوق سربازان وظیفه براساس قانون پرداخت نشده است.

مسئولان سازمان نظام وظیفه معتقدند که بخش اعظم غیبت‌های سربازان مشمول، به علت پایین بودن میزان حقوق سربازان وظیفه است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید