یارانه نقدی و معیشتی ۱۴۰۰ افزایش می‌یابد؟

یارانه نقدی و معیشتی ۱۴۰۰ افزایش می‌یابد؟

براساس تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه، قرار است که یارانه ۲۰ میلیون نفر از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۹۰ هزار تومان افزایش کند. اما ۵۸ میلیون دیگر رقم‌های بالاتری را دریافت خواهند کرد. بررسی مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که این ۵۸ میلیون نفر شامل افراد تحت پوشش کمیته امام خمینی (ع)، مشمولین تحت پوشش سازمان بهزیستی و جامعه آماری سه دهک ضعیف درآمدی خواهند بود.  

کد خبر : ۸۹۸۴۹
بازدید : ۷۳۳۶
افزایش یارانه
فرادید | کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ تصمیم دارد، در بودجه سال آینده یارانه نقدی و معیشتی را به صورت تجمیعی و در یک مرحله افزایش دهد. البته تلفیقی‌ها می‌گویند که پرداخت‌ها چند پله‌ای خواهد بود و میزان مبلغ دریافتی افراد نیز با هم متفاوت خواهد بود.

به گزارش فرادید؛ حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه در این رابطه می‌گوید که در سال آینده ۱۰ میلیون نفر یارانه نقدی ماهیانه ۲۶۷ هزار تومانی دریافت می‌کنند. همچنین در پله دوم ۲۵ میلیون نفر ماهیانه ۱۸۳ هزار تومان یارانه دریافت خواهند کرد.


طبق گفته‌های او، ۲۳ میلیون نفر ماهیانه ۱۳۶ هزار تومان و ۲۰ میلیون نفر نیز ۹۱ هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کنند.

البته او می‌گوید که کمیسیون تلفیق بودجه قصد داشته، دهک بالای درآمدی را صف دریافت یارانه حذف کند، اما دولت زیر بار اجرای آن نرفته است.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ هم در مورد مصوبه این کمیسیون گفته است که «در تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۰ که به تبصره هدفمندی یارانه‌ها اختصاص دارد به هر شخصی که در حال حاضر یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی پرداخت می‌شد، در سال ۱۴۰۰ یارانه ۹۱ هزار تومانی پرداخت می‌شود. یعنی اینکه تمامی افراد یارانه بگیر در سال ۱۴۰۰ یارانه دو برابری را دریافت می‌کنند.»

او می‌گوید که مبلغ پیش بینی شده در لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس برای پرداخت یارانه در سال آینده ۷۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود که کمیسیون تلفیق این عدد را افزایش داد و مصوب کرد ۱۴۷ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی در سال ۱۴۰۰ اختصاص یابد.

در این میان کمیسیون تلفیق مصوبه دیگری هم داشته، که بر اساس آنسازمان هدفمندی یارانه‌ها و همچنین وزارت رفاه مکلف شدند تا درخواست‌های افرادی که قبلا از دریافت یارانه انصراف داده اند و یا از ابتدا یارانه دریافت نکرده اند را بررسی کنند.

با این وجود در صورت داشتن شرایط این افراد نیز به صف دریافت یارانه اضافه خواهند شد.
یارانه ۲۶۷، ۱۸۳ و ۱۳۶ هزار تومانی به چه کسانی پرداخت می‌شود؟
براساس تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه، قرار است که یارانه ۲۰ میلیون نفر از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۹۰ هزار تومان افزایش کند. اما ۵۸ میلیون دیگر رقم‌های بالاتری را دریافت خواهند کرد. بررسی مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که این ۵۸ میلیون نفر شامل افراد تحت پوشش کمیته امام خمینی (ع)، مشمولین تحت پوشش سازمان بهزیستی و جامعه آماری سه دهک ضعیف درآمدی خواهند بود.

البته هنوز درباره جزئیات دقیق مشمولین یارانه‌های بالاتر از ۹۱ هزار تومان تصمیم گیری نهایی انجام نشده و قرار است در جلسه بعدی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ طرح و در مورد آن تصمیم گیری شود.

اما مجتبی توانگر، در مورد زمزمه‌های این کمیسیون در مورد جزئیات پرداخت یارانه‌ها در سال ۱۴۰۰ می‌گوید که در سال ۱۴۰۰ ماهانه ۲۶۷ هزار تومان برای ۱۰ میلیون نفر (مددجویان کمیته امداد و بهزیستی)، ۱۸۸ هزار تومان برای ۲۵ میلیون نفر اقشار ضعیف و دریافت کنندگان یارانه معیشتی، ۱۳۶ هزار تومان برای یارانه بنزین به ۲۳ میلیون نفر و ۹۱ هزار تومان یارانه نقدی هدفمندی یارانه‌ها به ۲۰ میلیون نفر پرداخت می‌شود.

طبق آخرین آمار‌های اعلام شده در حال حاضر حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی می‌گیرند و برای سال آینده نیز دولت پیشنهاد داده که در لایحه بودجه همان رقم ۴۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان امسال برای پرداخت این یارانه در نظر گرفته شود.
یارانه نقدی و معیشتی ۱۴۰۰

کسری بودجه افزایش یارانه ۱۴۰۰ از کجا تامین می‌شود؟

اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در باره محل تامین بودجه افزایش یارانه‌های سال آینده می‌گویند که ارز دولتی نهاده‌های دامی در سال آینده باید حذف شود تا از این طریق برای پوشش افزایش قیمت اقلام مربوطه با یارانه نقدی این افزایش قیمت را جبران کنند.

تلفیقی‌ها در نهایت می‌گویند که با حذف ارز ترجیحی، منابع تبصره ۱۴ بودجه به ۴۲۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق و بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات نهاده‌های دامی این منابع به ۱۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

علاوه بر این محل، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفته است که منابع ایجاد شده از مابه التفاوت نرخ ارز را در بودجه سال آینده برای پرداخت یارانه نقدی در نظر گرفتیم، البته امکان دارد با بررسی و تصویب برخی پیشنهادات در بحث بنزین در صحن علنی هم میزان منابع درآمدی برای پرداخت یارانه‌ها افزایش پیدا کند.

با این حال پیش بینی می‌شود لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ از روز سه‌شنبه هفته آینده ۱۴ بهمن ماه در صحن علنی بررسی شود.

۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    چه فسادی درست بشه با این بل بشوی که راه میندازین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید