چرا ریزش بورس متوقف نمی‌شود؟

چرا ریزش بورس متوقف نمی‌شود؟

تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که ریزش ادامه دار بورس به عوامل متعددی مربوط است که مهم‌ترین آن‌ها عدم اعتماد حقیقی‌های بازار بوده است. سعید ابراهیمی، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه می‌گوید: «اعتماد به بازار سرمایه از بین رفته است و فاز نزولی همچنان ادامه دارد. از طرفی این اعتماد از دست رفته باعث می‌شود روند نزولی ادامه‌تر شود. همچنین سهامداران به دلیل بی‌اعتمادی روند صعودی چند روز اخیر را فرصتی برای نقد کردن سرمایه خود دانستد.»

کد خبر : ۸۹۹۶۷
بازدید : ۴۶۴۸
پیش بینی بورس
فرادید | بورس تهران در طول ۶ ماه اخیر حدود ۴۰ درصد ارزش خود را از دست داده است. سرمایه گذاران این بازار نیز به شکل متوسط ۵۰ تا ۷۰ درصد سرمایه خود را ریزش‌های مداوم باختند. تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که دخالت‌های غیر کارشناسی و برخی عوامل سیاسی ریزش‌های بورس را تداوم بخشیده است.

به گزارش فرادید؛ شاخص کل بورس اوسط مرداد ماه سال جاری در حالی که روی سطح دو میلیون و ۷۸ هزار واحد قرار داشت، حالا با ریزش ۸۷۱ هزار واحد روی سطح یک میلیون ۲۰۷ هزار قرار گرفته است. البته هفته گذشته شاخص تا میانه کانال یک میلیون و ۱۰۰ واحد عقی نشست که با حمایت حقوقی‌ها بار دیگر به کانال بالاتر بازگشت.


در هفته جاری نیز شاخص کل بازار سهام پس از چهار هفته نزولی، رشد ۲ درصدی را به ثبت رساند، اما درطرف مقابل شاخص کل هم وزن با افت ۲ درصدی اولین هفته بهمن ماه را پشت سر گذاشت.

در تحولات آخرین روز هفته هم، شاهد عرضه‌ها و تشکیل صف‌های فروش در سهام شرکت‌های کوچک‌تر بودیم. با این حال عدم‌توانایی این نماد‌ها در پرکردن حجم مبنا به دلیل نقدشوندگی پایین سبب شد تا افت روزانه شاخص کل هم‌وزن به ۰.۵ درصد محدود شود.

بررسی معاملات روز چهارشنبه نشان می‌دهد که در این روز و در معاملات بورس از ۳۴۴ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۳۶.۶ درصد از نماد‌ها مثبت و ۵۹.۳ درصد از نماد‌ها منفی بود. ۷۹ نماد (معادل ۲۳ درصد) صف خرید به ارزش ۵۱۷ میلیارد تومان و ۸۷ نماد (معادل ۲۵ درصد) صف فروش به ارزش ۶۸۶ میلیارد تومان تشکیل دادند. در این روز ارزش معاملات خرد سهام در بورس تهران، ۸ هزار و ۳۳۸ میلیارد تومان برآورد شد.

در معاملات بازار اصلی فرابورس نیز از ۱۳۳ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۴۰ درصد از نماد‌ها مثبت و ۶۰ درصد از نماد‌ها منفی بود. ۲۹ نماد (معادل ۲۲ درصد) صف خرید به ارزش ۴۷۵ میلیارد تومان و ۳۶ نماد (معادل ۲۷ درصد) صف فروش به ارزش ۲۵۹ میلیارد تومان داشتند.
در بازار پایه فرابورس هم از ۱۰۹ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۴۲.۲ نماد مثبت و ۵۴.۱ نماد منفی بود. ۴۳ نماد (معادل ۳۹ درصد) صف خرید به ارزش ۲۳۲ میلیارد تومان و ۴۰ نماد (معادل ۳۷ درصد) صف فروش به ارزش ۲۹۶ میلیارد تومان داشتند.
توقف ریزش بورس
علت ریزش‌های مداوم بورس چیست؟
تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که ریزش ادامه دار بورس به عوامل متعددی مربوط است که مهم‌ترین آن‌ها عدم اعتماد حقیقی‌های بازار بوده است. سعید ابراهیمی، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه می‌گوید: «اعتماد به بازار سرمایه از بین رفته است و فاز نزولی همچنان ادامه دارد. از طرفی این اعتماد از دست رفته باعث می‌شود روند نزولی ادامه‌تر شود. همچنین سهامداران به دلیل بی‌اعتمادی روند صعودی چند روز اخیر را فرصتی برای نقد کردن سرمایه خود دانستد.»

او معتقد است که روند بورس همچنان نزولی خواهد بود.

از طرفی اعضای شورای عالی بورس دخالت‌ها و اظهارنظر‌های غیر کارشناسی را عامل نوسان و ریزش بورس می‌دانند. تا جایی که وزیر اقتصاد این عامل را دلیل استعفای حسن قالیباف اصل رئیس سابق سازمان بورس بیان می‌کند.

دژپسند در این باره می‌گوید: «من به عنوان رئیس شورای عالی بورس به قالیباف اصل حق می‌دهم به علت آنکه بعضی از اظهار نظر‌های غیر کارشناسی سبب برهم ریختن بازار شد این منصب را ترک کند.»

اشاره وزیر اقتصاد به دستوری شدن قیمت فولاد توسط وزیر صمت و دخالت‌های نمایندگان مجلس در بازار سرمایه است.

سکاندار جدید سازمان بورس هم معتقد است که بخشی از نوسانات ناشی از عوامل غیر اقتصادی بوده است، عواملی که لزومی به تجربه کردنشان نبود.

محمدعلی دهقان دهنوی می‌گوید: «باید سایه این عوامل غیر اقتصادی را از سر بازار سرمایه کم کنیم. تنها با کم شدن شر سایه عوامل غیراقتصادی از سر بازار سرمایه اعتماد به این رکن مهم اقتصاد بازمی‌گردد.»

در این میان برخی از کارشناسان اقتصادی هم مبهم بودن سیاست خارجی دولت جو بایدن و انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را عامل ترس سهامداران بیان می‌کنند. آن‌ها می‌گویند تا تکلیف این موضوع تعیین نشود، بازار سهام همچنان دچار نوسان وریزش خواهد بود.
وضع بورس تا پایان سال

وضعیت بورس تا پایان سال

گرچه در بازار سهام جو بی اعتمادی و نوسان مداوم حکم فرماست، اما برخی از کارشناسان بازار سرمایه نسبت به هفته‌های آینده بورس خوش بین هستند. اما در مقابل برخی نیز می‌گویند که نوسان کنونی بورس تا پایان سال ادامه خواهد یافت.

دهنوی، رئیس سازمان بورس به روز‌های آینده امیدوار است و می‌گوید: «انتظار داریم عوامل مثبت اقتصادی طی روز‌های آینده در آینه بازار سرمایه نمایان شود.»

در این میان ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه هم گفته است که «با توجه به وضعیت گزارش‌های ۹ ماهه‌ای که به زودی منتشر می‌شود و چراغ سبزی که «کچاد» روشن کرد انتظار داریم بازار در روز‌های پایانی دی ماه آخرین روند‌های منفی را پشت سربگذارد و از اوایل بهمن تا اسفند ماه بازدهی ۲۵ درصدی را نصیب سهامداران کند.»

در طرف مقابل، احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه معتقد است تا پایان سال شاخص با فرض تثبیت همه شرایط موجود، در محدوده‌های فعلی نوسان خواهد کرد مگر اینکه تصمیم یا خبر جدیدی به اطلاع بازار برسد و نوع نگرش افراد سرمایه‌گذار را نسبت به وضعیت کوتاه مدت بازار، دستخوش تغییر با اهمیت کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید