بعد از تزریق واکسن کرونا چه اتفاقی می‌افتد؟

بعد از تزریق واکسن کرونا چه اتفاقی می‌افتد؟

عوامل ناشناخته بسیاری هنوز حول واکسن وجود دارد؛ مانند اینکه هنوز مشخص نیست که واکسن در متوقف کردن انتقال ویروس مؤثر عمل کند و اینکه ایمنی در مقابل ویروس تا چه زمانی در بدن دریافت‌کنندگان ماندگار خواهد بود.

کد خبر : ۸۹۹۷۶
بازدید : ۱۰۱۲۱
تزریق واکسن کرونا
فرادید | واکسیناسیون گسترده کووید ۱۹ در بسیاری از کشور‌ها در سراسر جهان در حال انجام است که باعث شده افراد برای بازگشت سریع به زندگی عادی بعد از واکسیناسیون دلگرم شوند.

به گزارش فرادید به نقل از سی‌ان‌ان، اما چه زمانی کشور‌ها می‌توانند انتظار داشته باشند که بعد از واکسیناسیون به زندگی عادی برگردند؟ حقیقت این است که این اتفاق خیلی زود رخ نخواهد داد.


کارشناسان سلامت عمومی اتفاق‌نظر دارند که شرط بستن روی واکسن به عنوان معجزه‌ای که به سرعت همه‌گیری را تمام می‌کند، واقع‌بینانه نیست. آن‌ها می‌گویند اقدامات مراقبتی در مقابل ویروس کرونا مانند ماسک زدن و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بسیار محتمل است که برای ماه‌ها بعد از واکسیناسیون ادامه داشته باشد.

دکتر پاول هانتر، پروفسور در رشته پزشکی در دانشگاه ایست آرلینگتون، به سی‌ان‌ان گفته است حتی بعد از واکسیناسیون قرنطینه در کشوری مانند انگلستان باید با رعایت احتیاط برداشته شود. او توضیح می‌دهد که اگر انگلستان در موقعیتی شبیه ماه آگوست سال ۲۰۲۰ بود که تعداد مبتلایان روزانه به زیر ۱۰۰۰ نفر رسیده بود، بستری در بیمارستان به زیر ۱۰۰‌رسیده بود و تعداد مرگ در اثر کرونا زیر ۱۰‌نفر در روز بود، می‌شد گفت منطقی است که با وجود واکسیناسیون قرنطینه برداشته بشود.

اما شیوع بیماری در انگلستان همچنان خارج‌ازکنترل است. در روز چهارشنبه ۲۵۰۰۰ مورد جدید به کرونا مبتلا شدند و ۱۷۲۵ مرگ در یک روز ثبت شد و با این ارقام آمار مرگ‌ومیر به ۱۰۱۸۸۷ نفر رسید.

دوهفته پیش انگلستان بالاترین آمار مرگ در جهان را ثبت کرد؛ بنابراین حتی در کشوری مانند انگلستان که واکسیناسیون را زودتر از سایر کشور‌ها آغاز کرده و تعداد زیادی تاکنون واکسن دریافت کرده‌اند هنوز مشخص نیست که شرایط چه زمانی به حالت عادی بازگردد.

هنوز مشخص نیست واکسن انتقال ویروس را قطع کند

عوامل ناشناخته بسیاری هنوز حول واکسن وجود دارد؛ مانند اینکه هنوز مشخص نیست که واکسن در متوقف کردن انتقال ویروس مؤثر عمل کند و اینکه ایمنی در مقابل ویروس تا چه زمانی در بدن دریافت‌کنندگان ماندگار خواهد بود.

این به این معنی است که افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند هنوز می‌توانند ویروس را منتقل کنند یا با تأخیر آن را بگیرند؛ بنابراین هنوز رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ضروری است.
تزریق واکسن روسی
با‌اینکه برنامه واکسیناسیون انگلستان تاکنون بسیار موفق بوده، اما یک عامل مهم دیگر را نباید فراموش کرد: نرخ پوشش‌دهی واکسن.

نخست، واکسن درحال‌حاضر فقط به گروه‌های الویت‌دار تزریق می‌شود که در حدود ۲۰‌درصد از جمعیت انگلستان را تشکیل می‌دهند: افراد مسن، آن‌هایی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند و کارکنان بهداشتی.

با افزایش نرخ پوشش‌دهی واکسن، انتظار می‌رود که تعداد دریافت‌کنندگان آن کاهش پیدا کنند. زیرا کودکان و زنان باردار و مادرانی که به نوزاد شیر می‌دهند، نمی‌توانند واکسن بزنند و برخی از گروه‌های جمعیتی نیز تمایلی به واکسن‌زدن ندارند.

مطالعه‌ای که در ماه نوامبر در انگلستان انجام داد نشان داد که ۷۲‌درصد از سیاه‌پوستان بریتانیایی واکسن نمی‌زنند یا خیلی احتمالش پایین است که واکسن بزنند. ۴۲ درصد از پاکستانی‌ها و بنگلادشی‌ها نیز هنوز نسبت به زدن واکسن تردید داشتند.

هانتر می‌گوید، این به این معنی است که باید از اقدامات محافظتی دیگر در جمعیت‌هایی که واکسن نمی‌زنند استفاده کرد.

هانتر در مقاله‌ای که هنوز منتشر نشده مدعی شده که همه این عوامل و این حقیقت که درحال‌حاضر چندین نوع واکسن در حال استفاده است و هیچ واکسنی ۱۰۰‌درصد مؤثر نیست، باعث می‌شود که احتمال ایمنی دسته‌جمعی در اثر واکسن بسیار ضعیف شود. ایمنی دسته‌جمعی وضعیتی است که در آن تعداد کافی از جمعیت نسبت به ویروس ایمنی تولید می‌کنند که باعث می‌شود ویروس نتواند به بقای خود در جمعیت ادامه دهد.

هانتر گفته امیدوار است برخی اشکال زندگی با رعایت «محدودیت‌های سبک‌تر» مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تا اوایل تابستان به حالت عادی برگردد.

هانتر می‌گوید واکسن‌ها نمی‌توانند ایمنی دسته‌جمعی ایجاد کنند، اما می‌توانند شدت انتقال را از طریق خفیف کردن علائم بیماری کاهش دهند و باید بدانیم که موارد علامت‌دار در حدود ۳‌برابر بیشتر از موارد بی‌علامت احتمال انتقال و سرایت دارند.

اما برخی از محققان نسبت به ورود گونه‌های جدیدتر ویروس ابراز نگرانی کرده‌اند. دانشمندان هنوز نمی‌دانند که واکسن‌ها در مورد گونه جدید تا چه اندازه مؤثر هستند.

منبع: BBC World
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید