گلایه‌های آقای خاص از مضیقه مالی

آقای خاص کشتی ایران یکی از ناظران ویژه سی‌وششمین دوره رقابت‌های بین‌المللی جام جهان پهلوان تختی بود تا ملی‌پوشان تیمش را از درون این میدان گزینش کند.

کد خبر : ۹۰۰۴
بازدید : ۶۴۲۳
آقای خاص کشتی ایران یکی از ناظران ویژه سی‌وششمین دوره رقابت‌های بین‌المللی جام جهان پهلوان تختی بود تا ملی‌پوشان تیمش را از درون این میدان گزینش کند.

میدانی که رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی حضور همه کشتی‌گیران را برای پوشیدن دوبنده تیم‌ ملی اجباری کرد. محمد بنا که پس از غیبتی طولانی‌مدت، با پشت‌سرگذاشتن فرازونشیب‌های بسیاری دوباره هدایت فرنگی‌کاران را بر عهده گرفته، یک ماه دیگر باید تیم ملی فرنگی را راهی مسابقات قهرمانی آسیایی در تایلند کند.

او معتقد است ترکیب تیم اعزامی به این رویداد مهم را نفرات برتر جام تختی تشکیل می‌دهند. بنا البته پیکارهای مهم‌تری را نیز در پیش دارد؛ رقابت‌های انتخابی بازی‌های المپیک ٢٠١٦ ریودوژانیرو در قزاقستان که امیدوار است شاگردانش در همین‌جا تکلیف سه سهمیه باقیمانده این بازی‌ها را روشن کنند. حمید سوریان، امید نوروزی و بشیر باباجان‌زاده نفراتی هستند که او انتخاب کرده تا در قزاقستان برای کسب سهمیه به روی تشک بروند.

در ادامه گفت‌وگوی سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی را در حاشیه جام تختی می‌خوانید.

‌سطح مسابقات جام تختی امسال چطور بود؟
این مسابقات برای ارزیابی کادرفنی و شناخت از نفرات داخلی خیلی خوب بود، اما برای نام بزرگی مانند تختی کوچک است. به‌هرحال وقتی مسابقاتی با نام تختی برگزار می‌شود، انتظار می‌رود سطح آن در شأن نام جهان پهلوان باشد و بهتر می‌شد اگر تیم‌ها و نفرات خارجی بهتری می‌آمدند.

در این زمینه مسائل سیاسی دخیل است و همین موضوع باعث استقبال کم تیم‌های خارجی شده است. البته مردم ایران مرد مبارزه هستند و اگر کشتی‌گیران خارجی هم نیایند خودمان میدان را گرم می‌کنیم.

‌از سطح رقابت‌های بین کشتی‌گیران راضی بودید؟
کشتی‌گیرانی مانند ارسلان، مردانی و عبدولی خوب کار کرده‌اند. برخی بردها و شکست‌ها من را خوشحال می‌کند. گرایی در جام باشگاه‌های جهان زیدوند را می‌برد و اینجا به ارسلان می‌بازد که برای من خوشحال‌‌کننده است؛ البته گرایی از این پس باید در ٧١ کیلو کشتی بگیرد.

مهدی‌زاده در فرم کشتی‌‌گرفتن اشتباه و غفلت کرد و ضربه شد اما چیزی از شایستگی‌هایش کم نمی‌شود و در کنار باباجان‌زاده و قاسمی به تیم ملی کمک خواهد کرد. قاسمی کشتی‌های خوبی گرفت و گزینه اصلی اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا در وزن ١٣٠ کیلوگرم است.

‌گفته می‌شود بشیر باباجان‌زاده به‌عنوان نفر اصلی این وزن این‌روزها خوب تمرین نمی‌کند و قدری شما را ناامید کرده است؟
البته من به باباجان‌زاده خیلی اعتقاد دارم. یکی، دو سال شرایط خوبی نداشته. چند وقت است سعی کردم جمع‌وجورش کنم. این چند روز اخیر هم من را یک مقدار ناامید کرده بود. به خاطر همین، سه چهار روزی واقعا در تمرینات اذیتش کردم. بهنام مهدی‌زاده را که نفر بعدی وزن او است به‌عنوان لولوخور‌خوره کنارش گذاشتم که تمریناتش بهتر شد.

‌ چرا محسن حاجی‌پور در وزن ٥٩ کیلوگرم نمایش بسیار ضعیفی در جام تختی داشت؟
حاجی‌پور قبل از تورنمنت باکو درخواست کرده بود که خودش تمرین کند و بعد از این تورنمنت هم درخواست کرد خودش تمریناتش را در مازندران دنبال کند که ما هم موافقت کردیم؛ اما با عملکردش در جام تختی نشان داد دیگر جایگاهی در تیم ملی نخواهد داشت.

برخی کشتی‌گیران به عملکرد ضعیف خودشان عادت کرده‌اند و نوسان زیادی دارند. مانند حاجی‌پور که باعث سلب اعتماد کادرفنی می‌شود؛ چراکه در یک میدان سطح بالایی دارد و در میدانی دیگر دچار افت فاحش می‌شود. کشتی‌گیری مانند حاجی‌پور دنیای استعداد بود که با تفکرات خودش زندگی و تمرین کرده که همین موضوع باعث درجازدنش شده است.

‌نفرات برتر جام تختی به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام می‌شوند؟
تقریبا اعزام نفرات اول جام تختی به مسابقات آسیایی نهایی شده است هرچند باید بعد از ارزیابی تصمیم نهایی را بگیریم. از اینکه شاهد این پوست‌اندازی در تیم ملی کشتی فرنگی هستم، لذت می‌برم و خیلی زیبا است. خیلی از کشتی‌گیران بودند که با وجود اینکه هنوز در رده سنی جوانان هستند خیلی خوب کشتی گرفتند که این برای من لذت‌بخش است.

‌نگران سهمیه‌هایی که هنوز نتوانستید برای المپیک بگیرید، نیستید؟
چرا، کار خیلی سخت است. ما سه مسابقه گزینشی دیگر برای کسب سه سهمیه (٥٩، ٦٦ و ١٣٠ کیلوگرم) باقیمانده داریم. مسابقه اول در قزاقستان است که اصلا جای خوبی نیست. ما در دو وزنی سهمیه نگرفتیم که دو قهرمان المپیک دارد. همین کمی خیالمان را راحت می‌کند. اگر در وزن ٨٥ یا ٧٥ بود ترس داشتیم؛ چون نفرات آنها کم‌تجربه‌ترند. اما حمید سوریان در وزن ٥٩ کیلوگرم و امید نوروزی در وزن ٦٦ کیلوگرم قهرمان المپیک لندن هستند.

مشکل ما فقط در وزن ١٣٠ کیلوگرم است. به خاطر اینکه قزاق‌ها یک نماینده ١٣٠ کیلوگرم دارند. چون اینجا فینالیست‌ها فقط سهمیه می‌گیرند، اگر گروه‌بندی مسابقات طوری باشد که بشیر و این قزاق در یک گروه قرار بگیرند قزاق‌ها برای اینکه نماینده‌شان به فینال بیاید هر کاری لازم باشد می‌کنند. اما اگر این قزاق در یک گروه دیگر بیفتد ما خیالمان راحت است که حتما سهمیه این وزن را هم می‌گیریم.

البته بشیر یکی، دو بار هم با این قزاق کشتی گرفته، اگر آماده باشد می‌تواند او را ببرد. ولی در قزاقستان داوری حرف اول را می‌زند. ما سال‌هاست که با این موضوع مشکل داریم. امیرعلی اکبری در بازی‌های آسیایی٢٠١٠ گوانگجو با این قزاق کشتی گرفت که داروان او را بازنده کردند. این مسابقات ٢٨ اسفند شروع می‌شود و تا دوم فروردین ادامه دارد. مسابقه گزینشی بعدی یک ماه بعد از قزاقستان در مغولستان است که آن جهانی است.

آخرین فرصتمان هم ١٥ روز بعد از مغولستان است که باید به ترکیه برویم. ما سهمیه‌ها را حتما می‌گیریم. چه بهتر اینکه زودتر در همین قزاقستان کار را تمام کنیم. چون اگر گرفتن سهمیه‌ها طول بکشد، آن وقت دوره آماده‌سازی بچه‌ها در فاصله چند ماه مانده به المپیک به هم می‌ریزد؛ چراکه ما سه مهره‌ای داریم که خیلی به آنها برای المپیک امیدوار هستیم.

‌قاعدتا برنامه شما برای کسی که سهمیه گرفته با کسی که نگرفته، فرق دارد؟
بله، طبیعتا فرق دارد. من سال‌ها طور دیگری کار می‌کردم. یعنی خودم می‌دانستم چه کشتی‌گیری کجا کشتی می‌گیرد. زیاد نمی‌گذاشتم وزن کم کند و مسابقه بدهد. مثلا حمید در هیچ مسابقه‌ای شرکت نمی‌کرد. در سال در یک مسابقه بین‌المللی شرکت می‌کرد و تمام می‌شد. اما الان مسابقات باشگاه‌های جهان، جام‌تختی و فرایند انتخابی است و باید قانونی عمل کنیم.

‌بیشترین چیزی که تا المپیک ریو لازم دارید، چیست؟
مهم‌ترین چیزی که می‌خواهیم، مسئله بودجه است که فدراسیون با فشار و تحمل و از اینجا بگیر و از آنجا بگیر، روزش را شب می‌کند. برای هر مدال المپیک باید یک‌میلیارد خرج کنی. خود آقای وزیر گفتند ما شش مدال در المپیک می‌گیریم. شما که نمی‌توانی این شش مدال را جدا کنی و بگویی چه کسانی هستند.

باید تخمین بزنی ١٥، ١٦ تا را کنار بگذاری تا شش مدال از آن بیرون بیاید. اینها همش می‌شود ١٦‌میلیارد. ١٦‌میلیارد در این ممکلت چیزی نیست. ما مملکت ثروتمندی هستیم. چرا به مردم دروغ می‌گویید نداریم. ما پول داریم، خوب هم داریم.

‌آقای وزیر هم که اخیرا در واکنش به گلایه‌های شما گفتند، هرچه می‌خواهید از رسول خادم بخواهید؟
رسول باید داشته باشد که من از او بخواهم. بیشتر مشکلات ما به مسائل مالی برمی‌گردد که من دلم نمی‌خواهد درباره آن حرف بزنم. چون خیلی چیزها ارزشش بیشتر از این حرف‌هاست. ولی برای رسیدن به ارزش‌های بالا، ابزار و امکانات لازم است و آن هم مجانی به دست نمی‌آید.

‌با رسول خادم خوب هستید. دیگر مشکلی ندارید؟
نه، خوبیم. همیشه اختلاف سلیقه را داشتیم. هنوز هم داریم. کشتی فرنگی با آزاد فرق دارد. نوع سیستمی که من برای رسیدن به آمادگی و قهرمانی دارم با کشتی آزاد فرق دارد. اما مشکلی نداریم و داریم کار می‌کنیم. کلا ذات من این نیست با کسی بد باشم، اما بتوانم با او کار کنم. من نمی‌توانم این‌طوری زندگی کنم. اگر از کسی بدم بیاید او سریع می‌فهمد.

‌در فرایند انتخابی هم بالاخره مثل اینکه با هم توافق کردید؟
چون حساسیت المپیک است فرایند انجام می‌شود. خود آقای خادم هم اخیرا مصاحبه‌ای کردند که دو تا چهار نفر در انتخابی شرکت کنند. ما صحبتمان این بود که همه مسابقات را بگذرانیم.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید