سگ‌ها و گربه‌ها هم واکسن کرونا بزنند؟!

سگ‌ها و گربه‌ها هم واکسن کرونا بزنند؟!

سگ و گربه می‌توانند مبتلا به ویروس کرونا شوند، اما هیچ موردی از سرایت آن از حیوان به انسان مشاهده نشده است.

کد خبر : ۹۰۰۶۷
بازدید : ۹۴۲۵
ابتلای حیوانات به کرونا

دانشمندان می‌گویند سگ‌ها و گربه‌ها نیز احتمالا باید به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا واکسینه شوند. کارشناسان دانشگاه «ایست انگلیا»، موسسه پژوهشی «ارلهام» و دانشگاه مینه‌سوتا می‌گویند ویروس کرونا می‌تواند بسیاری از انواع حیوانات مانند سگ، گربه، راسو و دیگر حیوانات اهلی را نیز آلوده کند.

آن‌ها در گزارشی در نشریه علمی «ویرولِنس» در مورد جهش‌های ویروسی در حیوانات هشدار دادند و گفته‌اند سرایت آن به انسان «موجب خطراتی قابل توجه علیه سلامت عموم است». در این گزارش آمده است: «دور از تصور نیست که واکسیناسیون برخی انواع حیوانات اهلی ممکن است برای جلوگیری از شیوع عفونت لازم باشد.»

سال گذشته، به دنبال رد پای شیوع کووید در مزارع پرورش راسوی مینک در دانمارک، دولت این کشور میلیون‌ها راسو را از بین برد.

«کاک ون اوسترهاوت»، استاد علوم ژنتیک در دانشگاه «ایست انگلیا» می‌گوید سگ و گربه می‌توانند مبتلا به ویروس کرونا شوند، اما هیچ موردی از سرایت آن از حیوان به انسان مشاهده نشده است. او می‌افزاید: «تولید واکسن برای حیوانات اهلی و خانگی به عنوان اقدامی احتیاطی برای کاهش خطر سرایت ویروس منطقی به نظر می‌رسد.

جایی که پای کووید مطرح می‌شود، ما به عنوان یک جامعه بشری باید خود را برای هر شرایطی آماده کنیم. فکر می‌کنم بهترین راه آن همچنین درنظر گرفتن تولید واکسن برای حیوانات است. جالب این جاست که روسیه نیز اکنون تولید واکسن را برای حیوانات آغاز کرده است، اما اطلاعات چندانی در این مورد در دست نیست.»

دکتر کِوین تایلر، سردبیر نشریه «ویرولنس» می‌گوید: «گربه‌ها در مقابل آلودگی به ویروس کرونا عارضه‌ای ندارند، اما می‌توانند آن را به انسان منتقل کنند.
خطر این جاست که تا زمانی که این مخزن ویروس وجود دارد، از حیوان به حیوان منتقل شده و تبدیل به نوعی خاص می‌شود و سپس به انسان سرایت می‌کند و نهایتا با ویروس جدیدی روبه‌رو خواهید شد که همه چیز را از نو شروع می‌کند.»

او در اشاره به راسو‌هایی که در دانمارک ذبح جمعی شدند، می‌گوید: «اگر به حیوانات اهلی و خانگی فکر کنید، از خودتان خواهید پرسید که آیا برای جلوگیری از تکرار این اتفاق می‌توانید آن‌ها را هم واکسینه کنید یا نه.»، اما دکتر تایلر افزود: «این (احتمال) هنوز یک خطر واقعی نیست.»

پرفسور ون اوسترهاوت و پرفسور تایلر این سرمقاله را همراه با نیل هال، مدیر موسسه ارلهام و هین لای استاد دانشگاه مینه‌سوتا منتشر کرده‌اند. آن‌ها در این گزارش می‌نویسند: «ادامه تحول (ژنتیکی) ویروس در بدن حیوانات میزبان و به دنبال آن سرایت آن به انسان، خطری جدی و بلندمدت برای بهداشت عمومی است.

ویروس سارس-کوو-۲ می‌تواند در بدن جانوران مختلف از جمله گربه، سگ، راسو و دیگر جانوران وحشی و حیوانات اهلی ایجاد عفونت کند و به همین دلیل ممکن است واکسیناسیون حیوانات از جهش بیشتر ویروس و موارد شیوع مجدد آن جلوگیری کند.
هرچند برنامه واکسیناسیون عمومی علیه سارس کوو-۲ و کووید-۱۹ در سراسر جهان اعمل می‌شود، اما احتمال دارد انواع جدید ویروس جهش یابد و در میان مردم شیوع پیدا کند.»

آن‌ها می‌گویند کنترل سرایت انواع مسری‌تر ویروس از جمله ویروس بریتانیا مستلزم واکسیناسیون بیشتر مردم است. در این مقاله آمده است که «واکسیناسیون علیه ویروسی که این چنین در جهان شیوع یافته بی‌سابقه است و به همین دلیل ما با شرایطی ناشناخته روبه‌رو هستیم.»

دانشمندان از دولت‌های جهان خواسته‌اند تا به اقدامات سختگیرانه‌ای که برای کنترل شیوع این بیماری اعمال کرده‌اند، از جمله استفاده از ماسک صورت و حفظ فاصله اجتماعی به عنوان تنها راه کاهش روند جهش و سرایت ویروس‌های جدید کووید-۱۹ ادامه دهند.

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید