ماجرای خودکشی کارمند بانک در ایلام چیست؟

ماجرای خودکشی کارمند بانک در ایلام چیست؟

خودکشی کارمند بانک در ایلام را فرمانده انتظامی شهرستان ایلام تاییدمی‌کند و می‌گوید: با حضور مأموران در محل مشخص شد مردی به علت مشکلات خانوادگی، زن و دو فرزند خود را با اسلحه شکاری به قتل رسانده و سپس با همان سلاح به زندگی خود نیز پایان داده است.

کد خبر : ۹۰۱۲۱
بازدید : ۱۰۷۰۹
خودکشی کارمند بانک
فرادید | روز گذشته بود که خبر خودکشی کارمند یکی از شعبات بانک در استان ایلام جنجال بسیاری را به پا کرد؛ چرا که او قبل از پایان دادن به زندگی خود، همسر و دو فرزندش را نیز به قتل رسانده بود. افشین حیدریان یکشنبه هشت صبح همانند روز‌های پیشین در محل کارش حاضر می‌شود، اما این بار آشفته است.

به گزارش فرادید، دوست و همکار افشین حیدریان می‌گوید: «هنگامی که با افشین روبرو شدیم او بسیار سراسیمه و برانگیخته بود و مدام می‌گفت که خانواده اش را به قتل رسانده است. به نظر می‌رسد که شب گذشته با فرزند بزرگ ترش که ۱۸ سال داشت مشاجره می‌کنند و پسرش را تهدید می‌کند که به همین دلیل فرزندش به کلانتری محل مراجعه کرده و از پدرش شکایت می‌کند که وقتی حیدریان از این موضوع باخبر می‌شود با اسلحه شکاری به پسرش شلیک می‌کند و او را به قتل می‌رساند.

علت خودکشی و قتل عام خانواده توسط کارمند بانک چه بود؟

به گفته همکار افشین حیدریان، هنگامی که همسر حیدریان بالای سر پسرش می‌رود تا به سر او دست نوازش بکشد، افشین حیدریان او را نیز با ضرب گلوله به قتل می‌رساند و پس از همسرش به بالین فرزند کوچک ترش که ۱۱ سال دارد می‌رود و او را نیز در خواب به قتل می‌رساند.

بااین حال، صبح که به بانک مراجعه می‌کند اسلحه اش را نیز به همراه خود به محل کارش می‌برد و به همکارانش حقیقت را می‌گوید و هنگامی که یکی از همکارانش از او می‌خواهد که اسلحه را کنار گذاشته و آرام گیرد، حیدریان او را نیز تهدید به مرگ می‌کند و از همکارانش می‌خواهد که از او فاصله بگیرند. پس از آنکه از دور شدن دوستانش مطمئن می‌شود، در آبدارخانه‌ی بانک خودکشی می‌کند.

همکار افشین در ادامه گفته بود که «افشین از اوضاع مالی خود شکایت داشت و با اینکه زندگی خوبی داشت، اما همیشه انسان گلایه مندی بود. او این اواخر زیاد حرف از مرگ می‌زد و می‌گفت این دنیا دیگر جای خوبی برای زندگی نیست. فرزند بزرگ‌تر او فردی آرام بود؛ اما نمیدانم این اواخر افشین چه مشکلی برایش پیش آمده بود که این تصمیم اشتباه را گرفت.»

با شنیدن صدای شلیک اسلحه تعدادی از مردم شهر ایلام مقابل بانک جمع می‌شوند؛ اما باحضور یافتن بازپرس جنایی در محله حادثه، دستور انتقال جسد را می‌دهد. یکی از همکاران نزدیک افشین حیدریان، پتویی برای انتقال جسد او به بانک آورد تا مردمی که مقابل در بانک جمع شده اند با دیدن جسد دچار آزردگی خاطر نشوند.

ساعت حدود ۱۱ صبح روز یکشنبه بود که جسد کارمند بانک با دستور بازپرس جنایی به پزشکی قانونی منتقل شد.

سرهنگ جمال موسوی، فرمانده انتظامی شهرستان ایلام، روز گذشته طی گفت وگویی با خبرنگار ایلنا، گفته بود که «صبح امروز و با استفاده از سلاح شکاری، مردی پس از قتل عام خانواده خود خودکشی کرد. ساعاتی پیش و در پی تماس‌های مردمی با فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وقوع قتل در یکی از محله‌های شهر ایلام، بلافاصله ماموران به محل اعزام شدند.»

فرمانده انتظامی شهرستان ایلام می‌گوید: «با حضور مأموران در محل مشخص شد مردی به علت مشکلات خانوادگی، زن و دو فرزند خود را با اسلحه شکاری به قتل رسانده و سپس با همان سلاح به زندگی خود نیز پایان داده است. هم اکنون با حضور ماموران انتظامی این شهرستان، امنیت در محل برقرار و اجساد قاتل و مقتولین جهت سیر مراحل قانونی تحویل پزشکی قانونی شدند.»

خودکشی کارمند بانک ایلام
علت خودکشی در استان ایلام چیست؟

روضان پیری، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه درباره علت خودکشی در ایلام می‌گوید که «مسئله شکاف نسل‌ها نیز به بحرانی همه گیر در این منطقه بدل شده به شکلی که به وفور شاهد هستیم پدر و مادر در سن فراتر از ۶۰ سال کودکانی کمتر از ۱۲ سال دارند. پدر در این قبیل خانواده‌ها نگاهی کاملا سنتی وجود دارد، اما فرزند قاعدتا می‌خواهد همچون هم سالان خود زندگی کند. این اختلاف نگاه است که سبب می‌شود تا اختلافات جدی در داخل خانواده‌ها ایجاد شود و در ادامه مسائلی همچون خودکشی بوجود آید.»

پیری با اشاره به انواع روش‌های خودکشی در استان ایلام اذعان کرد: «در دو سال اخیر روش خودکشی در ایلام تغییر کرده است. در گذشته غالبا این اقدام از روش خودسوزی صورت می‌گرفت، اما در دو سال اخیر حدود ۸۰ درصد از خودکشی‌ها بوسیله قرص برنج صورت می‌گیرد. بعد از این روش حلق آویز کردن بیشتر مشاهده شده و خودسوزی‌ها در استان ایلام به حداقل رسیده است. در موارد محدودی حتی مشاهده شده است که برای خودکشی از مواد منفجره و اسلحه استفاده می‌شود که شیوه بسیار دردناکی است.»

این جامعه شناس با اشاره به مهم‌ترین راه‌ها در راستای کاهش آمار خودکشی تاکیید کرد: «مهم‌ترین راهکار در این عرصه آموزش والدین است. والدین باید با خواسته‌های نسل جدید و تفکر متفاوت آن‌ها آشنا شوند و آموزش در این عرصه به شدت می‌تواند موثر واقع شود. از سوی دیگر روابط درون خانواده‌ها نیز دچار چالش‌های زیادی است و وجود مشاوره در این عرصه می‌تواند تا حدود زیادی موثر واقع شود. در همین راستا باید به مسائل اقتصادی استان محروم ایلام نیز توجه کرد. بیکاری یکی از علل خودکشی در استان است و ضرورت دارد تا مسئولین به این حوزه نیز توجه جدی کنند.»
خانواده کارمند بانک ایلام

بیشترین آمار خودکشی در ایران

مدت ها پیش پیش عباس مسجدی آرانی، رییس سازمان پزشکی قانونی کل کشور، در گفت و گویی که با روزنامه اعتماد داشت، نسبت به رشد صعودی آمار خودکشی هشدار داده بود. او بر این هشدار تاکید داشته است که آمار خودکشی در سال گذشته، ۵هزار و ۱۴۳ مورد بوده که نسبت به سال ۹۷، ۸ دهم درصد رشد داشته و در سال ۹۸، هزار و ۵۱۷ زن و ۳هزارو ۶۲۳ مورد مرد بر اثر خودکشی فوت کردند.

به گفته رئیس سازمان پزشکی قانونی کل کشور، استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و کرمانشاه بیشترین آمار خودکشی را در سال ۹۸ داشتند و کمترین آمار مربوط به استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بوده است. بیشترین روش خودکشی، حلق آویز بوده و بیش از ۲۱ درصد خودکشی ها، با خوردن سموم اتفاق افتاده است.

آنچه در اعلام عباس مسجدی آرانی باعث نگرانی است، افزایش خودکشی در گروه سنی میانسالان جامعه است. زنان و مردانی که جوانی را پشت سر گذاشته و حالا در سابقه اشتغال و زندگی مشترک و حتی ایام تجرد و خودسرپرستی، به آن حد از پختگی رسیده اند که برای رسیدن به کلید حل مشکلات، وقت بگذارند، فکر کنند، از مشاوره رایگان اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با شماره تلفن‌های ۱۴۸۰ و ۱۲۳ کمک فکری و مشورتی بگیرند و حذف شده‌ترین راه را به عنوان بهترین راه حل انتخاب نکنند.

اما به نظر می‌رسد آن ۵ هزار و ۱۴۳ نفری که سال ۹۸، دست از زندگی شستند، هیچ یک از این مهارت‌ها را بلد نبودند که بی خبر، به زندگی خود پایان دادند. حالا با اعلام رییس سازمان پزشکی قانونی، نرخ خودکشی در ایران هم تغییر می‌کند. بنا بر اعلام ۵ سال گذشته، نرخ خودکشی در ایران ۶.۲ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بود.

با اعلام رییس سازمان پزشکی قانونی، شاخص خودکشی در کشور، یک دهم درصد افزایش یافته و به ۶.۳ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت رسیده آن هم در حالی که برخلاف دهه‌های گذشته، بیشترین افرادی که اقدام به خودکشی کرده و فوت کرده اند، نه نوجوانان دچار خلا‌های عاطفی یا سستی در تحمل رسیدن به آستانه پیشرفت و موفقیت و شکست موانع، بلکه جمعیت در سن اشتغال و سرمایه‌های مولد کشور بوده اند.

به همین دلیل هم بود که مسجدی آرانی، روند صعودی آمار خودکشی ظرف دهه گذشته - ۱۳۸۹ تاکنون - را یک زنگ خطر جدی برای مراکز دانشگاهی و فرهنگی تلقی کرد و خواستار اقدام عاجل نظام سلامت برای کنترل این وضعیت شد. مسجدی در ادامه صحبت هایش از ارجاع ۸۵ هزار و ۴۲۰ مورد همسرآزاری در سال ۹۸ به این نهاد قضایی خبر داد که باید همسرآزاری را هم مثل اقدام به خودکشی معترضان اجتماعی، بخش مهمی از بازتاب اختلالات روانی محسوب کرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید