بازار سهامِ به شدت هیجانی!

بازار سهامِ به شدت هیجانی!

با وجود اینکه کلیت بورس تهران در روز شنبه نشان دهنده آغاز فاز صعودی و رشد یکپارچه میان شرکت‌های بزرگ و کوچک بود، یک باره بازار قرمز پوش شد و مسیر صعودی جای خود را با ریزش عوض کرد. برخی از تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که بازار سهام به شدت هیجانی شده و با کوچکترین تغییری صف خرید و صف فروش می‌شود.  

کد خبر : ۹۰۱۳۱
بازدید : ۶۰۶۱
بازار بورس
فرادید | بورس تهران پس از دو روز مثبت، فرش قرمز زیر پای سرمایه گذاران انداخت و به شکل متوسط ۱.۳۹ درصد ضرر نصیب سهامداران خود کرد. این درحالی است که شاخص کل بورس در طول ۶ ماه گذشته بیش از ۴۰ درصد ریزش داشته است. اما با این وجود روند صعودی بازار سهام داوم چندانی ندارد و شاخص کل نیز در بازه ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد تا ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد دائم در نوسان است.

به گزارش فرادید؛ در معاملات امروز بازار سهام، شاخص کل ۱۷ هزار واحد دیگر ریخت و به کف کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد نزدیک‌تر شد. همچنین ارزش معاملات بورس ۳۲ درصدی به ۹ هزار و ۹۱۳ میلیارد تومان رسید و ارزش معاملات فرابورس نیز رقم ۱۱ هزار و ۵۱۱ میلیارد تومان را به ثبت رساند تا این بازار شاهد رشد ۲۰۱ درصدی باشد.


در این روز نماد‌های بزرگ‌تر همچون فملی، فارس، فولاد، وپاسار، خودرو، وبملت و ومعادن بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل گذاشتند. در بازار فرابورس نیز بپاس، غصینو و آریا شاخص این بازار را با افت مواجه کردند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص کل بورس در طول دو هفته اخیر در بازه ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در نوسان بوده است. با این وجود شاخص کل در طول ۱۱ روز گذشته کاری حدود ۴۷ هزار واحد رشد را به ثبت رسانده است که عدد قابل توجهی نیست.

از طرفی سهامداران حقیقی در این ۱۱ روز بیشتر تمایل به نقد کردن سهام‌های خود داشتند و با خروج از بازار، سهام خود را به حقوقی‌ها تحویل دادند.
فرابورس
هیجان عامل نوسانی شدن بورس؟
با وجود اینکه کلیت بورس تهران در روز شنبه نشان دهنده آغاز فاز صعودی و رشد یکپارچه میان شرکت‌های بزرگ و کوچک بود، یک باره بازار قرمز پوش شد و مسیر صعودی جای خود را با ریزش عوض کرد. برخی از تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که بازار سهام به شدت هیجانی شده و با کوچکترین تغییری صف خرید و صف فروش می‌شود.

دسته از کارشناسان بازار سهام معتقدند که ورود حجم گسترده‌ای از معامله گران تازه کار به بازار بورس فضا را هیجانی کرده است. از این رو باید صبر کرد تا معامله گران خرد با مفاهیم این بازار آشنایی پیدا کنند. آن‌ها می‌گویند که تنها با آموزش و یادگیری معامله گران است که بورس به تعادل می‌رسد.

در این میان برخی از کارشناسان ابهام در نرخ دلار در آینده، رابطه سیاسی ایران و آمریکا، نرخ بهره بانکی را عنوان دلیل هیجان مداوم بورس معرفی می‌کنند.

روزبه شریعتی در این رابطه می‌گوید: «این ابهام‌ها باعث می‌شود از سوی ریسک گریز‌ها خرید‌های قابل توجهی انجام نشود. مگر اینکه قیمت‌ها تا حدی ارزنده شوند که با همه ریسک ها، توجیه پذیر باشند.»

او معتقد است که ابهامات هر زمانی برطرف شوند، پیش بینی روند بازار راحت‌تر خواهد بود.

در مقابل این دیدگاه ها، پیمان مولوی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است که هیجان و نوسان ذات بازار سهام است. او می‌گوید: «باید قبول کرد که بازار‌های مالی الزاما نباید بر اساس پیش فرض‌های سرمایه‌گذاران رفتار کنند به‌عنوان مثال پیش فرضی وجود دارد مبنی بر اینکه نباید یک روند مطلق صعودی یا نزولی داشته باشیم، بنابراین بازار باید به‌صورت متعادل به سمت مثبت یا منفی در حال حرکت باشد.»

پیمان مولوی همچنین گفته است که «اکنون نیز روند متعادل بازار سهام ایران باید تداوم پیدا کند، چرا که ریسک‌های معاملاتی همچنان پابرجاست و هیچ‌گونه تغییری پیدا نکرده است. واقعیت امر اینجاست که در بازار‌های سرمایه‌گذاری حداقل در ایران با میلیون‌ها نفر سرمایه‌گذاری رو به رو هستیم که رویکرد‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. برای ارزیابی چرایی تغییر روند یک‌باره بازار باید چنین رویکرد‌هایی را هم در نظر بگیریم.»
ریزش بورس

بورس همچنان پرنوسان می‌ماند؟

بازار سهام در حال حاضر چشم انداز امید بخشی در ۳۶ روز باقیمانده سال جاری ندارد، اما ایمان رئیسی کارشناس بازارسرمایه معتقد است که اگر شاخص یک برگشت و اصلاح داشته باشد و بعد به سمت بالا حرکت کند، رفتار بهتر و مطمئن‌تری دارد.

اما اگر شاخص بخواهد با حرکت پیوسته تا محدوده مقاومت ادامه دهد، ریزش شدیدی خواهد داشت؛ بنابراین چند اصلاح شاخص بورس بهتر است تا اینکه همان اتفاقی بیفتد که در فروردین تا مرداد شاهد بودیم و شاخص یک نفس حرکت رو به بالا و بعد هم ریزش داشته باشد.

در این میان مرتضی ایمانی راد در مورد وضعیت بورس در روز‌های آینده در صفحه اینستاگرامش نوشته است که «کاهش شدید بازار در سال جدید نشان داد که آن افزایش شدید همراه با تحولات اقتصادی نبود. این افزایش و کاهش بازار سهام را در یک نقطه‌ای قرار داده است که با نیرو‌های اقتصادی همگام است؛ بنابراین می‌توان پیش بینی کرد که تا پایان سال بازار در یک روند نسبتا ثابت و با نوساناتی در یک کانال افقی تغییر خواهد کرد. در این صورت هرکس با هر مبلغی و با هر استراتژی نمی‌تواند از این بازار سود بگیرد.

او همچنین نوشت: «آنان که توان نوسان گیری دارند، برنده این بازار تا پایان سال هستند. در سال آینده یک روند ملایم صعودی با نوسانات زیاد، ولی کوتاه مدت پیش بینی می‌شود.

به گفته ایمانی، پیش بینی متغیر‌های اقتصادی یک احتمال و در نتیجه یک امکان است. او معتقد است که چسبیدن به پیش بینی‌ها این امکان را از فرد می‌گیرد و به جای ان به او «قطعیت» می‌دهد، چیزی که در این بازار جک، سم را دارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید