متن و حواشی فیلم شیشلیک محمدحسین مهدویان در جشنواره

متن و حواشی فیلم شیشلیک محمدحسین مهدویان در جشنواره

فیلم شیشلیک محمدحسین مهدویان هم زمان با اولین اکرانش با حواشی و انتقاد‌های بسیاری روبرو شده است. شیشلیک یک فیلم کمدی اجتماعی است و آن‌طور که جیرانی گفته است فیلمنامه بسیار خوبی از مهدی ژوله دارد.

کد خبر : ۹۰۱۸۶
بازدید : ۷۵۴۲
فیلم شیلشلیک محمدحسین مهدویان
فرادید | فیلم «شیشلیک» جدیدترین کار محمدحسین مهدویان است که به عنوان اولین فیلم کمدی مهدویان پس از چند تجربه سیاسی محسوب می شود و باعث ایجاد حساسیت‌های بسیاری شده؛ برخی از منتقدان از تغییر ژانر کارگردان فیلم‌های ایدئولوژیک_تاریخی انتقاد کرده اند.

به گزارش فرادید، روز گذشته در دومین روز از سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر که در سالن اصلی برج میلاد برگزار شده بود؛ فیلم شیشلیک به کارگردانی محمدحسین مهدویان در سانس دوم به نمایش گذاشته شد که پس از اکران فیلم، یک نشست خبری با حضور برخی از عوامل و بازیگران فیلم شیشلیک برگزار شد که مهدویان با تماس تصویری در این نشست شرکت کرده بود.


طی گفت و گویی که انجام شد برخی از فعالان رسانه‌ای و منتقدان به فیلم محمدحسین مهدویان تاختند و یکی از خبرنگاران از او پرسید: «آیا قبول دارید که یک شیشلیک‌خور حرفه‌ای هستید؟ گاهی شیشلیک سپاه و نهاد‌های انقلابی نظام را می‌خورید و گاهی شیشلیک جریان روشنفکری را؟ آیا این فیلم شروع پایان سفارشی سازی مهدویان است؟»

کارگردان فیلم شیشلیک در پاسخ به سوالات خبرنگار اظهار داشت: «به هر حال برخی حرف‌ها برای خود بازار دارد من به تک تک فیلم‌هایم علاقه دارم، فیلم‌های مهمی بوده‌اند هر کدام در سینما دیده شده‌اند از هرکدام از فیلم‌هایم انرژی می‌گیریم یاد گرفته‌ام این اظهار نظر‌ها تلاش مذبوحانه برای کشاندن ترمز من و گرفتن انرژی من است، اما من ناراحت نمی‌شوم.»
فیلم سینمایی شیشلیک تجربه‌ای جدید با بازیگرانی متفاوت است که تاکنون در کارنامه محمدحسین مهدویان حضور نداشته‌اند. شیشلیک یکی از نخستین آثاری بود که بعد از فروکش کردن تب کرونا در اوایل تابستان سال جاری مقابل دوربین رفت و حالا وارد جشنواره شده است.

برخی گمانه‌زنی کرده بودند که فیلم شیشلیک به دلیل فضای متفاوتی که دارد، ممکن است در جشنواره امسال شرکت نکند، اما به‌عنوان آخرین فیلم، در آخرین دقایق قانونی ثبت‌نام، فرم را پر کرده و مخاطبان بسیاری را به وجد آورد.

بازیگران فیلم شیشلیک
انتقادات وارد شده بر اولین فیلم کمدی مهدویان

به نظر می‌رسد که فیلم جدید محمدحسین مهدویان هم زمان با اولین اکرانش با حواشی و انتقاد‌های بسیاری روبرو شده که خستگی را در جان عوامل و بازیگران این فیلم باقی گذاشته است. چنان که اولین منتقد سایت اصولگرای مشرق بود که ادعا کرد: «مهدویان برای جداشدن از گذشته‌اش شیشلیک را ساخته است، محصولی که دیدگاهی کاملا معارض با اهداف همان سامانه‌های فرهنگی دارد که پیش از این مهدویان با آن‌ها همکاری داشت.»

همچنین، حمید صنیعی‌منش خبرنگار تسنیم نوشت: «حرف اولیه فیلم که نگاهی به زندگی مردم فقیر و مشکلات آنان داشته باشیم و درد آن‌ها را بدانیم درست است، اما چیزی که از فیلم باقی می‌ماند غیر از این است و بیشتر فیلمی سیاسی کمدی را می‌بینیم که انتقاد غلو آمیز و بی‌منطق نسبت به مسئولین می‌کند تا رسیدگی به مشکلات مردم. مشخصاً پیامی که قصد فیلم بوده است درست است، اما آیا این پیام در فیلم شیشلیک به خوبی شکل گرفته است؟»

علی مرادخانی مجری برنامه یه روز تازه که از شبکه پنج سیما پخش می‌شود به انتقاد از فیلم شیشلیک پرداخت. او گفت: «روز گذشته فیلم شیشلیک محمدحسین مهدویان اکران شد. رضا عطاران، پژمان جمشیدی و ژاله صامتی، هادی حجازی‌فر، وحید رهبانی و مه‌لقا باقری در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. این فیلم بیش از آن که تحسین شود، تعجب‌برانگیز ظاهر شد و اهالی رسانه از این کار استقبال نکردند و این کار را برای مهدویان پیشرفت ندانستند. اهالی رسانه معتقد بودند که این کار برای مهدویان پسرفت محسوب می‌شود.

در این میان خسرو نقیبی، فیلم‌نامه‌نویس، منتقد سینما و روزنامه‌نگار، فیلم کمدی محمدحسین مهدویان را بر روی تیغه دولبه نقدهایش قرار داده است. به گفته این معتقد «شیشلیک فیلمی‌ست جسور (به معنای واقعی آن؛ هرچند نمی‌دانم در نسخه‌ی مثله‌شده چه بر سرش بیاید)، اما نه کامل و ماندگار. نمی‌گویم فیلمی فراموش‌شدنی یا زودگذر است، چراکه جهان خودساخته‌اش، در یاد می‌ماند و احتمالا تا مدت‌ها می‌تواند محل شوخی و یادآوری باشد، اما یک فیلم بزرگ و البته در شمار بهترین‌های مهدویان نیست؛ که می‌توانست، با ظرفیت اولیه‌ی طرح، باشد. یک کمدی سیاه خوب است، با یک فهرست بلندبالا از حسرت‌ها.

همچنین، فریدون جیرانی، کارگردان و منتقد سینما نیز از فیلم شیشلیک مهدویان دفاع کرده و در این رابطه اظهار داشت: «شیشلیک یک فیلم کمدی اجتماعی است، فیلمنامه بسیار خوبی از مهدی ژوله دارد که این تبلیغ را بکنم که جزو فیلمنامه‌های کمدی اجتماعی قشنگ امسال است.»

نگاهی کوتاه به فیلم شیشلیک

شیشلیک» یکی از پر حاشیه‌ترین فیلم‌های این دوره از جشنواره فیلم فجر است که پیش از برگزاری جشنواره نیز حواشی و انتقادات بسیاری متوجه آن بود؛ به گفته امیرمهدی ژوله نویسنده این اثر، ممیزی‌های بسیاری بر شیشلیک صورت گرفته است. کنار هم قرار گرفتن نام محمدحسین مهدویان و امیرمهدی ژوله و همچنین حضور بازیگرانی نظیر رضا عطاران و پژمان جمشیدی در کنار هم یک اتفاق دور از ذهن است.

داستان فیلم شیشلیک درباره اهالی یک شهرک در حاشیه تهران است. اهالی شهرک، تحت تاثیر شرایط ویژه‌ای که از سوی رئیس یک کارخانه برای آن‌ها رقم می‌خورد، قرار می‌گیرند. یکی از اهالی شهرک، دست به اعتراض زده و به دنبال رهایی خانواده اش بر می‌آید که دست مایه اتفاقات این فیلم کمدی خواهد شد.

در خلاصه‌ای فیلم شیشلیک آمده است که، دختر رضا عطاران در مدرسه واژه شیشلیک را به زبان می‌آورد و مدیر مدرسه هاشم و همسرش را احضار می‌کند. دخترک این واژه را هیچگاه در زندگی‌اش نچشیده است، اما نام آنرا شنیده است. رضا عطاران در مدرسه به استفاده دخترش از این عبارت معترض است و خطاب به مدیر مدرسه می‌گوید: مگر قرار نشد که ما پشم شما را ببافیم و شما هوای بچه‌های ما را داشته باشید. این عبارت ارجاعی به فیلم موج مرده ابراهیم حاتمی‌کیاست.

شیشلیک خوردن در پشم ایران گناه است و رضا عطاران بالاخره موفق می‌شود که با پول دیه همسرش فرزندانش را به رستوران ببرد تا شیشلیک بخورند و در آن رستوران می‌بینیم که مدیر یقه بسته پشم ایران مشغول خوردن شیشلیک است. مدیر کارخانه فردا برای سخنرانی در کارگاه حاضر می‌شود و هاشم منتظر است که مدیرکارخانه او را اخراج کند و در سخنرانی آخر می‌گوید: من چاره‌ای جز استغفار ندارم و مجبورم کسی که موجب این کار شده، یعنی وردست مجیزگویش را از کارخانه اخراج کند، غافل از اینکه مدیر یقه بسته هر روز شیشلیک می‌خورد.

رضا عطاران، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، مه لقاباقری، جمشید هاشم پور، عباس جمشیدی فر و وحید رهبانی از جمله بازیگران اصلی این فیلم هستند.

از دیگر عوامل فیلم شیشلیک می‌توان به نویسنده: امیرمهدی ژوله، مدیر فیلمبرداری: هادی بهروز، تدوین: سجاد پهلوان‌زاده، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، صدابردار: هادی ساعد محکم، موسیقی: حبیب خزائی‌فر، طراح صحنه و لباس: بهزاد جعفری طاری و محمدحسین کرمی، طراح چهره‌پرداز: شهرام خلج، عکاس: مجید مطلبی، جلوه‌های بصری: امین پهلوان‌زاده و سرمایه‌گذار: فیلم مارکت اشاره کرد..
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید