در بخش مراقبت‌های ویژه برای بیمار کرونایی چه اتفاقی می‌افتد؟

در بخش مراقبت‌های ویژه برای بیمار کرونایی چه اتفاقی می‌افتد؟

در بخش مراقبت‌های ویژه همه به یکسان تحت درمان قرار نمی‌گیرند. در آنجا برای کمک به تنفس بیمار دو روش وجود دارد: روش تهاجمی و غیر تهاجمی. در روش «تهاجمی» برای اکسیژن رسانی به بیمار لوله اکسیژن را وارد نای او می‌کنند. به این فرآیند لوله‌گذاری گفته می‌شود.

کد خبر : ۹۰۲۳۱
بازدید : ۱۱۰۸۷
بیمار کرونایی

برخی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا به بخش مراقبت‌های ویژه یا آی‌سی‌یو منتقل می‌شوند تا پزشکان اقدامات ویژه‌ای برای نجات جان آن‌ها انجام دهند. در نخستین گام به این بیماران اکسیژن وصل می‌شود و به صورت ویژه تحت نظر پزشکی قرار می‌گیرند.

علی انصاریان، فوتبالیست سابق تیم ملی و تیم‌های پرسپولیس و استقلال از هفته گذشته پس از ابتلا به کرونا در بخش آی‌سی‌یو بستری شد و طی ساعات گذشته به دلیل وخامت حال تحت تهویه مکانیکی قرار گرفته است. محمدرضا هاشمیان، پزشک معالج آقای انصاریان روز سه‌شنبه ۱۴ بهمن از افت شدید اکسیژن خون انصاریان به سطح ۷۰ خبر داد.

وی گفت: «متاسفانه شرایط ایشان اصلا پایدار نیست و تحت تهویه مکانیکی هستند. با توجه به شدت درگیری ریوی که داشتند، تصمیم گرفتیم ایشان را در به وضعیت خواب مصنوعی ببریم.».

اما معنی همه این‌ها چیست؟ برای درک بهتر این اقدامات پزشکی و این که چرا برخی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل می‌شوند و در آنجا چه اتفاقی می‌افتد در این گزارش توضیحاتی داده شده است:

چرا برخی کرونایی‌ها را به بخش مراقبت‌های ویژه می‌برند؟

افراد معمولاً فقط در صورتی که از نظر جسمی در وضعیت حادی قرار داشته باشند به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل می‌شوند. مشکلات تنفسی یک علامت شایع در کووید ۱۹ است و فرد وقتی دچار مشکل تنفسی می‌شود باید به بیمارستان برود تا با تجهیزات موجود به نفس کشیدن او کمک کنند.
افراد بستری در بیمارستان می‌توانند با درمان‌های ساده‌تر شروع کنند و فقط اکسیژن درمانی معمولی بشوند. بعضی افراد با همین سطح تنفس بهبود یافته با اکسیژن به حال عادی باز می‌گردند. اما برای بعضی دیگر این جایی است که ممکن است حالشان بدتر شود و همچنان نتوانند به راحتی نفس بکشند و بنابراین کارشان به بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه می‌کشد.»

در بخش مراقبت‌های ویژه چه اتفاقی می‌افتد؟

در بخش مراقبت‌های ویژه همه به یکسان تحت درمان قرار نمی‌گیرند. در آنجا برای کمک به تنفس بیمار دو روش وجود دارد: روش تهاجمی و غیر تهاجمی. در روش «تهاجمی» برای اکسیژن رسانی به بیمار لوله اکسیژن را وارد نای او می‌کنند. به این فرآیند لوله‌گذاری گفته می‌شود.
در این مرحله، چون خود بیمار قادر به نفس کشیدن نیست، لوله وارد شده به گلوی او به ونتیلاتور یا دستگاه تنفس مصنوعی متصل می‌شود تا هوا را وارد ریه‌های بیمار کند. برای این کار معمولا فرد را بیهوش می‌کنند.

نوع دیگر تنفس دادن به شکل غیر تهاجمی است که می‌تواند با نهادن یک ماسک مخصوص اکسیژن روی دهان و بینی بیمار انجام شود.
رویکرد رایج برای این کار با نام سی‌پی‌ای‌پی یا فشار هوایی پیوسته مثبت برای کوتاه مدت نامیده می‌شود. با این نوع کمک تنفسی، با هر نفس بیمار دستگاه به او کمک می‌کند تا ریه‌های خود را پر کند و همچنین در هنگام تنفس اکسیژن اضافی نیز فراهم می‌کند.

پزشکان در بیماران کرونایی در آی‌سی‌یو چه چیزی را کنترل می‌کنند؟

آن‌ها به طور مداوم بسیاری از پارامتر‌های فیزیولوژیکی را رصد می‌کنند و به میزان اکسیژن موجود در خون توجه خاص دارند. به این کار اندازه‌گیری درصد اشباع اکسیژن (SpO۲) گفته می‌شود که آن را با دستگاهی به نام «پالس اکسیمتر» که یک سر آن به انگشت بیمار وصل می‌شود انجام می‌دهند.

شانس بهبودی بیمار کرونایی در آی‌سی‌یو چقدر است؟

با توجه به جدید بودن این بیماری و این که شمار زیادی از بیماران کرونایی همچنان روزانه در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، آمار و ارقام دقیقی که نشان دهنده میزان بهبودی این گونه بیماران باشد در دست نیست. عوامل زیادی از جمله تأخیر در گزارش داده‌های بیماران نیز در این مورد مؤثر است.
منبع: یورونیوز
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید