چند برداشت نادرست درباره بیماران روانی

چند برداشت نادرست درباره بیماران روانی

ترس اصلی از برچسب دیوانه بودن ناشی می‌شود. فرد از خود می‌پرسد: اگر دیگران بفهمند نزد روانشناس می روم آیا به من اعتماد خواهند کرد؟ ایا مرا از جمع خود حذف نخواهند کرد؟ ترس و نگرانی هایی که در حقیقت نمی‌توان آنها را غیرمنطقی دانست.

کد خبر : ۹۰۲۸
بازدید : ۲۵۵۰
فرادید | دست‌کم یک پنجم مردم در طول سالیان دچار نوعی از مشکلات روحی و روانی می‌شوند. با این وجود، بسیاری تلاش می‌کنند تا مشکلات روحیشان را نشان ندهند. احساس بد نادرستی که جامعه در فرد ایجاد کرده، نمی‌گذارد او برای بیان مشکل خود نزد پزشک برود.

به گزارش فرادید به نقل از Psychology Today ، هراس بی‌مورد از بی‌آبرویی نزد مردم، باعث می‌شود فرد مشکلی را که درمان پذیر است را نزد پزشک نبرد و در آینده این مشکل به معضلی پیچیده بدل شود. برخی می ترسند که تشخیص بیماری شان، کار و زندگی شان تاثیر را تحت تاثیر قرار دهد. از خود می‌پرسند: آیا اگر بفهمند من افسردگی دارم، همچنان می‌توانم به شغل معلمی ادامه دهم؟ اگر مردم بفمند که من از اضطراب رنج می برم فکر خواهند کرد که شرکتم ورشکسته خوهد شد؟

ترس اصلی از برچسب "دیوانه بودن" ناشی می‌شود. فرد از خود می‌پرسد: اگر دیگران بفهمند نزد روانشناس می روم آیا به من اعتماد خواهند کرد؟ ایا مرا از جمع خود حذف نخواهند کرد؟ ترس و نگرانی هایی که در حقیقت نمی‌توان آنها را غیرمنطقی دانست، چرا که با وجود برنامه های آموزشی و تبلیغات زیادی که برای جلوگیری از حدس و گمان ها ابراز می شود هنوز برداشت های غلط، با قدرت تمام پابرجا هستند. برداشتهایی نظیر آنچه که زیر آمده است.

آدم های که مشکل روانی دارند، روان ناسالمی دارند
به خاطر زانودرد یا قدری فشار خون نمی توانیم بگوییم یک فرد، سلامت جسمی‌ ندارد. با همین استدلال، هر فردی که آسیب احساسی دیده یا در دوره کوتاهی، افسردگی داشته است نیز قرارنیست که از سلامت روحی برخوردار نباشد.

بر اساس آمار سازمان بهزیستی و خدمات انسانی امریکا، تنها حدود ۱۷ درصد از افراد جامعه از هر نظر دارای سلامتی روحی هستند. مابقی یا به بیماری‌های روانی دچار هستند و یا در دورانی از زندگی به آن دچار بوده‌اند.

بیماران روحی، افراد ضعیفی هستند
فرد مبتلا به بیماری جسمی‌ای نظیر مرض قند، می‌تواند فردی قوی باشد که هر روز میدود، ورزش می کند و به سر کار برود. افرادی که مشکلات روحی نظیر افسردگی یا اضطراب و تشویش یا بیماری‌های دیگر روحی و روانی دارند، افراد ضعیفی نیستند.

بخشی از بیماری های روانی افراد، ارثی است و یا ناشی از شوک های سختِ زندگی نظیر از دست دادن والدین در تصادف رانندگی است. با این همه، با درمان به موقع بیماری‌های روانی می‌توان از شدت گرفتن آنها جلوگیری کرد.

در پیش گرفتن عادات سالم، نظیر تغذیۀ مناسب، ورزش کردن، و کار کشیدن از مغز می‌تواند از آثار بیماری روانی بکاهد. فاصله گرفتن از عادت‌های بد نظیر احساس بدبختی، تحقیر خویشتن و تخریب خود نیز تاثیر بسزایی در بهبود سلامت روحی دارند.

بیماران روحی افراد خشنی هستند
متاسفانه رسانه ها چهرۀ نامناسبی از افراد دچار بیماری روانی ارایه می‌کنند. در خیلی از موارد در توضیح انگیزه خلافکاران به مشکلات روحی و روانی‌شان اشاره می‌شود. اما حقیقت این است که اکثریت افرادی که با مشکلات روانی درگیر هستند، در زندگی و رفتارشان خشونتی به خرج نمی‌دهند.

به گزارش موسسه روانشناسی آمریکا، بر اساس آمار، فقط ۷٫۵ درصد جرائم خشن جامعه را بیماران روحی و روانی انجام می‌دهند. در مقابل این فقر، اعتیاد، بیکاری و بی خانمانی هستند که علل اصلی جرم و جنایت را تشکیل می‌دهند.

بیماری های روانی درمان ندارند
برخی از بیماری های روانی همچون اسکیتزوفرنی شاید به صورت کامل معالجه پذیرنباشند ولی اغلب بیماری های روانی درمان‌پذیرند. بر اساس آمار موسسات فعال در این حوزه، بین ۷۰ الی ۹۰ درصد بیماری های روانی به کمک دارو و مشاوره، قابل کنترل هستند. بخشی از آنها را نیز می توان به طور کامل درمان کرد.


۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید