سقوط کوهنوردان کوه سرخ

سقوط کوهنوردان کوه سرخ

محمدهادی قانع، رئیس سازمان آتش نشانی شیراز، در مصاحبه مطبوعاتی اش به سقوط دو کوهنورد جوان از ارتفاعات کوه سرخ شیراز که نیرو‌های آتش نشانی را ظهر جمعه به محل حادثه کشانده بود اشاره کرد.

کد خبر : ۹۰۳۴۰
بازدید : ۹۸۹۲
سقوط کوهنورد کوه سرخ
فرادید | در روز جمعه هفدهم بهمن ماه دو کوهنورد در مسیر بازگشت، از ارتفاع ۱۰۰ متری ارتفاعات کوه سرخ شیراز به داخل یکی از دره‌ها سقوط کرده و جان باختند. به گفته سرهنگ کاووس محمدی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس، روز جمعه ۲ نفر از ارتفاعات کوه سرخ شیراز به پایین سقوط کردند که به علت شدت جراحات وارده در دم فوت کرده‌اند.

به گزارش فرادید، سرهنگ کاووس محمدی می‌گوید که «در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر سقوط از ارتفاعات "کوه سرخ" شیراز، بلافاصله ماموران کلانتری ۲۷ گلستان به همراه دیگر نیرو‌های امدادی به محل حادثه اعزام شدند. در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد، یک گروه ۵ نفره برای تفریح و کوهنوردی به آن مکان اعزام که یک زن ۴۱ ساله و مردی ۳۴ ساله از کوه به پایین سقوط و به علت شدت جراحات وارده در دم فوت کرده‌اند.»


معاون اجتماعی پلیس فارس به تحویل اجساد متوفیان به پزشک قانونی اشاره کرد و در پایان یادآور شد که «شهروندان حتی الامکان در هنگام کوهنوردی نکات ایمنی را در این زمینه رعایت کنند تا شاهد حوادث دلخراش نباشیم.»

مرگ دو کوهنورد کوه سرخ
ماجرای سقوط کوهنوردان کوه سرخ چیست؟

محمدهادی قانع، رئیس سازمان آتش نشانی شیراز، در مصاحبه مطبوعاتی اش به سقوط دو کوهنورد جوان از ارتفاعات کوه سرخ شیراز که نیرو‌های آتش نشانی را ظهر جمعه به محل حادثه کشانده بود اشاره کرد و گفت: «هفدهم بهمن از سوی شهروندان به سامانه ۱۲۵ اطلاع رسانی شد که بلافاصله گروه ویژه امداد و نجات کوهستان مستقر در ایستگاه آتش نشانی ۱۷ و ۲۲ با هماهنگی ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی شیراز، به سمت ارتفاعات کوه سرخ، حرکت کردند.»

به گفته محمد هادی قانع، دو کوهنورد جوان «مرد و زن ۴۰ ساله» در مسیر برگشت، از ارتفاع حدودا ۱۰۰ متری ارتفاعات کوه سرخ به داخل یکی از دره‌ها سقوط کرده بودند. آتش نشانان به همراه نیرو‌های هلال احمر و به صورت پیاده خود را به محل حادثه رساندند و هر دو کوهنورد را که کاملا بیهوش بودند با استفاده از برانکارد و با عبور از مسیر‌های سخت و پلکانی، با حدود ۴ ساعت تلاش بی وقفه به پایین ارتفاعات کوه سرخ رسانده و تحویل عوامل اورژانس دادند.

رئیس سازمان آتش نشانی شیراز اظهار داشته که «متاسفانه پس از انجام معاینات پزشکی از سوی امدادگران اورژانس مشخص شد هر دو نفر بر اثر شدت جراحات وارده در همان لحظات اولیه جان خود را از دست داده اند. این حادثه بر اثر عدم توجه به نکات ایمنی و عبور از مسیر‌های پرخطر و غیر عمومی به وقوع پیوست از این رو همواره به شهروندان توصیه می‌شود در هنگام کوهنوردی تجهیزات لازم را به همراه داشته باشند و از صعود‌های پر خطر و قدم نهادن در مسیر‌های غیر اصلی خودداری کنند.»
سقوط کوهنوردان شیراز

مشخصات کوه سرخ

کوه سرخ شیراز از مکان‌های تفریحی مناسب سفر‌های نزدیک برای اهالی شیراز و شهرستان‌های اطراف این استان است. نامگذاری این کوه به دلیل تشکیل شدن کوه از شن و ماسه‌های ریز بوده که قرمز رنگ به نظر می‌رسد. این شن و ماسه‌ها همیشه در حال فرسایش هستند، به همین خاطر در پایین کوه چندین معدن شن و ماسه وجود دارد.

نکته جالب کوه سرخ این است که هنگامی که از فاصله‌ی دورتری به کوه بنگریم، کوه سرخ همچون صورت یک انسان خوابیده دیده می‌شود. از ویژگی‌های این کوه داشتن حدوداً ۳۰ چشمه فعال در نقاط مختلف آن است. به نظر می‌رسد که این کوه روزی محل زندگی و پناهگاه افراد در زمان گذشته بوده. داشتن آب و پوشش گیاهی و درختی مناسب و وجود ۸ برج دیده بانی از جنس سنگ و ساروج در نقاط حساس کوه و وجود انواع کوزه و ظرف‌های گلی شکسته، صحه گذاردن بر این ادعا است.

کوه سرخ در غرب شهر شیراز و در جنوب غربی شهرک گلستان قرار دارد. این کوه از جنوب غربی شهرک گلستان شروع شده و تا قلات ادامه می‌یابد و کم کم از ارتفاع آن کاسته شده تا همسطح دشت شود. مختصات کوه ۲۹.۷۴۴۴۴۸ شمالی و ۵۲.۳۷۸۴۷۸ شرقی است.

البته، کوه سرخ جاذبه‌های دیدنی بسیاری نیز دارد که می‌توان برای گردش به آنجا رفت. جاذبه‌های دیدنی این کوه شامل پارک کوهستانی گلستان «این پارک در شهرک گلستان شیراز و در دامنه کوه سرخ واقع شده است و مکان مناسبی برای تفریح خانواده‌ها محسوب می‌شود.»، چشمه‌ها «حدود ۳۰ چشمه فعال در اطراف کوه سرخ وجود دارد.»، دره‌ها «این کوه دارای دره‌های زیبا و عمیق بوده که برای پیاده گردی جوانان مناسب است.» می‌شود.

زندون دره «اولین دره این کوه به زندون دره معروف است. این دره دارای چشمه‌های متعدد است و آبشار‌های زیبایی در فصل زمستان وجود دارد.»، دره دروازه «اگر از زندون دره در حدود ۳۰ دقیقه در امتداد کوه به راه خود ادامه دهیم به دره دوم یا دره دروازه میرسیم در این دره ۵ چشمه فعال وجود دارد، چشمه بیدی و چشمه سیبی مشهور‌ترین چشمه‌های آن است.»

دره کبکان «دره سوم یا دره کبکان مکان مناسبی برای زندگی کبک است، اما به علت شکار بی رویه متاسفانه از جمعیت این پرنده به مقدار قابل توجهی کاسته شده. از خصوصیات این دره و شاید تفاوت عمده آن نسبت به دره‌های ذکر شده وجود مسیری است که به پشت کوه سرخ به دره‌ای منتهی می‌شود و دره آخر که به ارتفاعات قلات منتهی می‌شود، دره آبشار قلات نام دارد که مکان تفریحی است.» این سه دره، از دره‌های مشهور کوه سرخ هستند.

همچنین، از دیگر جذابیت‌های کوه سرخ می‌توان به جانوران «در این کوه جانوران متفاوتی یافت می‌شود که از دسته پرندگان می‌توان به کبک، سینه سرخ، گنجشک، سار، شاهین، باز، کلاغ، تیهو، دال و جغد اشاره کرد و از دسته پستانداران می‌توان به آهو، قوچ، شغال، گرگ و گربه وحشی اشاره کرد که البته تعداد آن‌ها به دلیل شکار بی رویه کاهش یافته یا امکان منقرض شدن آن‌ها وجود دارد.» و برج‌های دیده بانی «حدود ۸ برج دیده باین از جنس سنگ در نقاط مختلف کوه وجود دارد که این موضوع بیانگر نقش کوه به عنوان پناهگاه در زمان‌های گذشته بوده است. همچنین کوزه‌های سفال و ظرف‌های گلی متفاوتی نیز در این کوه یافت شده است که می‌تواند اثباتی بر این موضوع باشند.» اشاره کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید