جهش کرونا یک واکسن را بی اثر کرد

جهش کرونا یک واکسن را بی اثر کرد

شرکت داروسازی بین المللی آسترازنکا در واکنش به عدم کارایی این واکسن روی افراد مسن اعلام کرده تا پاییز سال جاری میلادی گونه جدیدی از واکسن را به بازار عرضه خواهد کرد که اثربخشی بالاتری به افراد مسن بدهد.

کد خبر : ۹۰۴۰۸
بازدید : ۱۰۶۲۰
واکسن کرونا

واکسن ضدکرونا شرکت داروسازی بریتانیایی- سوئدی "آسترازنکا" فاقد کارایی برای ویروس جهش یافته کرونا در آفریقای جنوبی و نیز افراد بالای ۶۵ سال تشخیص داده شده است.

در تحقیقی که از سوی دانشگاه "آکسفورد" بریتانیا و "وت‌واترز رند" آفریقای جنوبی روی بیش از ۲ هزار داوطلب در آفریقای جنوبی انجام شده، کارایی واکسن ضدکرونا شرکت آسترازنکا بر روی افراد مبتلا به ویروس جهش یافته در آفریقای جنوبی بسیار پایین ارزیابی شده است.

دولت آفریقای جنوبی دیروز اعلام کرد برنامه واکسیناسیون با واکسن آسترازنکا را لغو کرده است.

آفریقای جنوبی قرار بود از میانه ماه جاری میلادی با ۱ میلیون دوز واکسن آسترازنکا واکسیناسیون سراسری را در این کشور با تزریق به روی کادر درمان آغاز کند، اما نتیجه پژوهش جدید که حاکی از ناکارآیی این واکسن روی ویروس جهش یافته کرونا در آفریقای جنوبی است، دولت آفریقای جنوبی را وادار به تزریق واکسن جایگزین کرده است.

شرکت داروسازی بین المللی آسترازنکا در واکنش به عدم کارایی این واکسن روی افراد مسن اعلام کرده تا پاییز سال جاری میلادی گونه جدیدی از واکسن را به بازار عرضه خواهد کرد که اثربخشی بالاتری به افراد مسن بدهد. عدم کارایی واکسن آسترازنکا روی ویروس جهش یافته کرونا در آفریقای جنوبی نگرانی‌های بین المللی را نسبت به احتمال کم اثر شدن واکسن‌های تولیدی در برابر جهش‌های ویروسی افزایش داده است.

با این حال دانشگاه آکسفورد بریتانیا اخیرا اعلام کرد که واکسن آسترازنکا بر روی ویروس جهش یافته در انگلیس همچنان موثر است.

برخی کشور‌های اروپایی با توجه به کم اثری واکسن آسترازنکا روی افراد مسن در دستور العمل واکسیناسیون سراسری خود تغییراتی داده و این واکسن را به رده سنی جوانان تا میانسالان تزریق می‌کنند و برای سالمندان از واکسن‌های دیگری استفاده می‌کنند.

موسسه "روبرت کُخ" آلمان در مطالعه‌ای اثربخشی آسترازنکا را روی افراد بالای ۶۵ سال حدود ۸ درصد اعلام کرده است و به همین خاطر دولت آلمان این واکسن را تنها تا رده سنی ۶۴ سال مورد استفاده قرار می‌دهد. در ایتالیا نیز تزریق واکسن آسترازنکا تا رده سنی ۵۵ سال توصیه شده است.

از سوی دیگر اثر بخشی واکسن آسترازنکا بر روی جوانان و میانسالان هم حدود ۶۰ درصد ارزیابی شده است که در مقایسه با واکسن‌های مشابه چینی، آمریکایی و روسی که ایمنی بالای ۹۰ درصد دارند، رقم بسیار پایینی است.

ایران نیز ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز از این نوع واکسن را در قالب برنامه جهانی "کواکس" خریداری کرده که طبق اعلام مراجع بهداشتی قرار است به زودی نخستین محموله‌های آن را دریافت کند. مقامات شرکت دارویی آسترازنکا اعلام کرده اند تا کمتر از ۹ ماه دیگر و تا پاییز سال جاری میلادی نسخه جدیدی از این واکسن را که اثر بخشی بیشتری دارد روانه بازار خواهند کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید