صدور کارت اعتباری برای مشمولان سهام عدالت

صدور کارت اعتباری برای مشمولان سهام عدالت

برخی از بانک‌ها طرح مورد نظر خود را برای مشمولان سهام عدالت در قالب اعطای کارت اعتباری مشخص کرده اند، در این میان برخی از بانک‌ها نیز می‌خواهند که یکی از حساب‌های مشتری را شارژ کرده تا سهامدار بتواند از تسهیلات مربوطه در بانک‌ها بهره‌مند شود.

کد خبر : ۹۰۴۱۹
بازدید : ۸۷۵۵
کارت اعتباری سهام عدالت
فرادید | به نظر می‌رسد که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، آمادگی لازم برای ارائه سرویس‌های لازم به بانک‌ها برای اعطای کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت را دارد و همچنین بانک‌ها می‌توانند بر مبنای ارزش روز دارایی افراد برای اعطای اعتبار اقدام نمایند.

به گفته مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه، مذاکره با بانک‌ها برای اعطای کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت انجام شده است و مشمولان می‌توانند تا ۶۰ درصد ارزش روز سهام عدالت خود را کارت اعتباری دریافت کنند.

به گزارش فرادید، در واقع کارت اعتباری سهام عدالت بر مبنای ارتباط بین بازار پول و بازار سرمایه طراحی شده است، فرد یا وثیقه‌گذار می‌تواند از طریق درگاه الکترونیک بانک‌ها درخواست خود را ارسال کرده و پس از آن سرویس‌ها و تبادلات اطلاعاتی بین شرکت سپرده گذاری مرکزی و بانک‌ها برقرار خواهد شد.

براساس گزارش ها، برخی از بانک‌ها طرح مورد نظر خود را در قالب اعطای کارت اعتباری مشخص کرده اند، در این میان برخی از بانک‌ها نیز می‌خواهند که یکی از حساب‌های مشتری را شارژ کرده تا سهامدار بتواند از تسهیلات مربوطه در بانک‌ها بهره‌مند شود؛ به این معنی است که هر بانکی می‌بایست متناسب با سطح پوشش ریسک درصدی از دارایی خود را در قالب اعتبار ارائه دهد.

البته، برخی بانک‌ها نیز ۶۰ درصد ارزش روز دارایی فرد و برخی تا صددرصد هم برای اعطای تسهیلات پیش‌بینی کرده‌اند که مکانیسم آن بستگی به بانک عامل خواهد داشت. پس از انجام تمامی مراحل، در نهایت درخواست فرد به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارسال خواهد شد.

درخواست افراد به‌صورت تجمعی خواهد بود که براین اساس بحث توثیق مکانیزه اتفاق می‌افتد و پس از آن نیز شرکت به بانک اعلام می‌کند که سهام فرد توثیق شد و بانک می‌تواند به سهامدار اعتبار مورد نظر خود را ارائه دهد. همچنین، برخی از بانک‌ها در نظر دارند این مبلغ را در قالب شارژ کردن کارت عادی مشتریان و برخی نیز کارت خرید و برخی دیگر از طریق روش‌های نوین شارژ را پرداخت نمایند.

این طرح به‌صورت ویژه برای مشمولانی است که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند. در حال حاضر برای مستقیم‌ها چند بانک از جمله بانک ملی این کار را انجام می‌دهند، اما با توجه به اینکه غیرمستقیم‌ها حدود ۳۰ میلیون هستند تعداد بانک بیشتری به این طرح می‌پیوندند.

خرید با کارت اعتباری سهام عدالت
ثبت نام مشمولان سهام عدالت

حسین فهیمی، مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه که روز گذشته در نشست خبری برگزاری مجامع الکترونیکی شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت استانی شرکت کرده بود اظهار داشت: «با کارت اعتباری سهام عدالت، امکان خرید وجود دارد و در صورت برگشت مبلغ استفاده شده تا ۲۹ روز، سود به آن تعلق نخواهد گرفت، در غیر اینصورت پول دریافت شده به وام سه ساله تبدیل می‌شود که دارای شرایط و سود خود است.»

فهیمی با اشاره به آزادسازی باقی سهام عدالت، اعلام کرد: «با توجه به وعده رییس جمهوری درباره آزادسازی ۴۰ درصدی سهام عدالت در دهه فجر، اما به دلیل شرایط حاکم در بازار فعلا امکان فروش و آزادسازی ۴۰ درصد باقی مانده سهام عدالت وجود ندارد. آزادسازی سهام عدالت در یکی از پرنوسان‌ترین سال‌های بازار سرمایه کشور انجام شد.»

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه تاکید کرد: «تردیدی نیست که در چنین وضعیتی ابعاد و گستردگی این فعالیت تحت تاثیر بازار سرمایه قرار گرفت. هدف از آزادسازی سهام عدالت کمک و توانمند سازی خانواده‌های ضعیف بود، برهمین اساس تسهیلات، امکانات و زیرساخت‌های لازم را فراهم می‌کنیم. تاکنون طرحی با چنین ابعاد و گسترگی را در بازار سرمایه نداشته ایم و ممکن است در سالیان آینده نیز چنین طرحی تکرار نشود.»

این مقام مسئول اذعان داشت که «آزادسازی سهام عدالت یک مفهوم عام‌تری دارد و بدین معنا است که مدیریت این دارایی به صورت کامل از دولت خارج شده به بورس منتقل شود و از این طریق مردم توانستند دارایی‌های خود را مدیریت کنند. از همان ابتدا همیشه توصیه ما به سهامداران، عدم فروش سهام عدالت بود و در نخستین مرحله از آزادسازی سهام عدالت، حدود ۱۹ میلیون سهامدار قادر به مشاهده دارایی خود در سامانه سهام عدالت و تصمیم‌گیری در خصوص آن بودند تا برای فروش یا نگهداری سهام خود تصمیم‌گیری کنند.»

به گفته حسین فهیمی، ضروری است که ثبت‌نام مشمولان عدالت در سامانه سجام انجام گیرد. او همچنین یادآور شد که «ثبت نام در سامانه سجام رایگان است و نیازی به مراجعه به کارگزاری‌ها و دیگر مراکز نیست، سهامداران می‌توانند به صورت غیرحضوری سجامی شوند. پس از ثبت‌نام در سامانه سجام و ایجاد ارتباط با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سهامداران قادر به انجام بسیاری از خدمات به صورت الکترونیکی هستند و دیگر نیازی به مراجعه حضوری آن‌ها نیست.»

مدیر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه به اهمیت برگزاری انتخابات شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی اشاره کرد و افزود: «ارزش این شرکت‌ها ۳۸۰ هزار میلیارد تومان است و مشمولان سهام عدالت باید انتخاب کنند که چه افرادی این دارایی‌ها را مدیریت کنند.» فهیمی در پایان یادآور شد که «تاکنون حدود ۱۵ استان مرحله اول «مجامع عادی به صورت فوق العاده» را برگزار کرده‌اند.»

سهام عدالت
مشمولان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

علیرضا ماهیار، معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی، با اشاره به این موضوع که یکی از طرح‌هایی که برای توسعه سهام عدالت و اعطای تسهیلات به مشمولان سهام عدالت طراحی شد، اعطای کارت اعتباری است، بیان کرد: «این کارت‌ها مخصوصا برای سهام دارانی که روش غیر مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده بودند و تعداد آن‌ها حدودا ۳۰ میلیون نفر است، طراحی شده است.

معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی با بیان اینکه این فرایند به صورت تمام الکترونیک از مبدا بانک‌های عامل تا مقصد که شرکت سپرده گذاری و بازار سرمایه هستند، خواهد بود. یادآور شد که «مشمول سهام عدالت که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده است، باید سجامی باشد.»

ماهیار اعلام کرد: «بعد از احراز هویت در اپلیکیشن‌های مربوط به بانک‌های عامل و پس از اینکه شرکت سپرده گذاری سجامی بودن فرد را برای بانک تایید کرد، می‌تواند دارایی خود را مشاهده کند و متوجه شود چقدر دارایی سهام عدالت دارد و متناسب با آن، فرم مربوطه را داخل سیستم بانک پر کند. در واقع فرد بدون نیاز به مراجعه حضوری متوجه می‌شود که می‌تواند تا چه میزان تسهیلات دریافت کند.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید