جنجال قیمت نجومی موز قرمز در فضای مجازی

جنجال قیمت نجومی موز قرمز در فضای مجازی

طبق گفته‌های مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان، کسانی که در سایت‌ها موز قرمز را کیلویی ۱۸۳ هزار تومان می‌فروشند متخلف هستند و فروش موز قرمز از سوی این سایت‌ها غیرقانونی است.

کد خبر : ۹۰۴۲۳
بازدید : ۱۱۰۹۸
موز قرمز؛ کیلویی 183 هزارتومن
فرادید | مدتی است که موز قرمز با قیمت نجومی، در فضای مجازی جنجال بسیاری به پا کرده است؛ چرا که پیش از این موضوع گران شدن قیمت موز نیز خبرساز شده بود. در فضای مجازی نوعی موز قرمز با عنوان موز لوکس با قیمت کیلویی ۱۸۳ هزار به فروش می‌رسد.

طبق گفته‌های مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان، کسانی که در سایت‌ها موز قرمز را کیلویی ۱۸۳ هزار تومان می‌فروشند متخلف هستند و فروش موز قرمز از سوی این سایت‌ها غیرقانونی است.

او می‌گوید که «کمتر کسی اسم موز قرمز را شنیده است. حتی برخی اعضای هیات مدیره بار فروشان با شنیدن اسم موز قرمز متعجب می‌شوند. موز قرمز هنوز به میدان اصلی میوه و تره‌بار نیامده است. قطعا این میوه بیرون میدان توزیع و فروخته می‌شود.»

به گزارش فرادید؛ رئیس اتحادیه بارفروشان در مصاحبه مطبوعاتی اش گفته بود که «در دو ماه گذشته موز قرمز به طور محدود به همراه موز زرد وارد می‌شد. یعنی در یک کانتینر ۲۰ تنی موز معمولی، ۱۰۰ کارتن موز قرمز از اکوادور و ترکیه وارد می‌شد، اما ما از زمان ممنوعیت وارد موز دیگر موز قرمز را در میدان ندیدم. در ایران هم کشت موز قرمز وجود دارد، اما تولید آن بسیار کم است. مثلا در تنکابن موز قرمز حدود ۱۰ کارتن تولید می‌شود.»

دارایی نژاد با اشاره به کسانی که مشتری موز قرمز هستند، اظهار داشت که «برای موز قرمز تقاضای چندانی وجود ندارد و جز کالا‌های لوکس به شمار می‌آید، چون این موز کمیاب است.»

اکبر یاوری نیز در گفتگو با تجارت نیوز اعلام کرده بود: «اسکله‌های زیادی در کشور وجود دارد که این موز‌ها همراه بار قاچاق وارد می‌شود وگرنه کسی نمی‌تواند موز قرمز را در جیب بگذارد و به مردم بفروشد. موز قرمز میوه استوایی است و قیمت آن در نرخ نامه وجود ندارد. موز قرمز همانند بلوبری و تمرهندی قاچاقی است و با ارز آزاد وارد می‌شود.»

فروش موز قرمزبا قیمت غیر مجاز
موز قرمز چه فوایدی دارد؟

موز قرمز مخلوطی از موز با انواع توت است که کشاورزان با مهارت و هنرمندی خاصی آن‌ها را پیوند می‌زنند، این کشاورزان توانسته اند با این ترکیب خاص مزه‌ها و طعم‌های بسیار خوشمزه‌ای در موز ایجاد کنند. این نوع موز معمولا در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می‌کند و تقریبا ۹ ماه طول می‌کشد تا کاملا رسیده و قابل خوردن شود.

موز قرمز گروهی از انواع موز با پوست بنفش مایل به قرمز است. بعضی از آن‌ها از موز معمولی کاوندیش کوچک‌تر و چاق ترند، بعضی دیگر بسیار بزرگ‌تر هستند. موز‌های قرمز خام هنگام رسیدن، گوشتی دارند که به رنگ کرم تا صورتی روشن است. بسیاری از موز‌های قرمز توسط تولید کنندگان در آفریقای شرقی، آسیا، آمریکای جنوبی و امارات متحده عربی صادر می‌شود. آن‌ها همچنین نرم و شیرین‌تر از انواع زرد کاوندیش بوده و برخی با کمی طعم تمشک همراه است.

همه ما در زندگی خود موز زرد داشته ایم، اما آیا تابحال موز قرمز را امتحان کرده اید؟ به موز قرمز، نیز داکا نیز می‌گویند که محبوبیت کمتری دارد و بسیار شیرین‌تر از موز زرد معمولی است. آن‌ها تا حدی شبیه انواع توت‌ها رایحه خوبی دارند. به گفته کارشناسان بهداشت، آن‌ها بسیار سالم‌تر از یک موز معمولی هستند و از نظر تغذیه‌ای متفاوت هستند.

این ماده به دلیل مزایای شگفت انگیز سلامتی، به عنوان یک افزودنی ایده آل برای رژیم روزانه در نظر گرفته می‌شود. موز قرمز را باید فقط در صورت رسیدن کامل بخورید در غیر این صورت طعم گس و خشک خواهد داشت و در برخی مواقع هیچ طعمی ندارد.

موز قرمز سرشار از فیبر است و می‌تواند مدت زمان طولانی تری شما را سیر نگه دارد. یک موز قرمز حاوی ۹۰ کالری، کربوهیدرات خوب و فیبر است که به راحتی تجزیه می‌شود. این محتوای پتاسیم است که به کنترل تشکیل سنگ کلیه نیز کمک می‌کند.
جالب اینجاست که مصرف منظم موز قرمز در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان کمک می‌کند. همچنین، احتباس کلسیم سلامت استخوان را بهبود می‌بخشد. موز قرمز حاوی ویتامین B-۶ است که کیفیت خون و هموگلوبین را نیز بهبود می‌بخشد. همچنین به تبدیل تریپتوفان به سروتونین هم کمک می‌کند.

به گفته متخصصان، کسانی که از کم خونی رنج می‌برند باید هر روز ۲ تا ۳ موز مصرف کنند تا میزان RBC خود را بهبود بخشند. موز قرمز نزد کارشناسان به عنوان کنترل کننده شوره سر شناخته می‌شود که در فصل زمستان پیشنهاد می‌شود تا از آن به عنوان ماسک مو به همراه روغن نارگیل، کنجد یا بادام برای مرطوب سازی مو استفاده شود. تکرار این روش همچنین به کنترل ریزش و خشکی مو کمک می‌کند.

همه ما می‌دانیم که موز برای یبوست مفید است و به گفته کارشناسان، توده‌ها به دلیل یبوست مزمن ایجاد می‌شوند، بنابراین موز برای درمان توده‌ها نیز مفید است. کارشناسان تغذیه پیشنهاد می‌کنند، برای بهبود هضم غذا هر روز یک عدد موز قرمز بخورید. همچنین، موز قرمز مملو از پتاسیم است که ضربان قلب شما را آرام می‌کند و همچنین ثبات آب بدن را در زمان استرس کنترل می‌کند. متخصصان بهداشت پیشنهاد می‌کنند هر روز یک عدد موز قرمز بخورید.

موز‌های قرمز هنگام رسیدن باید پوسته‌ای به رنگ قرمز عمیق یا مارون داشته باشند و بهتر است هنگام کبودی و کمی نرم خورده شوند. این رقم موز بیشتر از موز زرد حاوی بتا کاروتن و ویتامین C است. همچنین حاوی پتاسیم و آهن است. هرچه موز قرمزتر باشد، کاروتن بیشتر و سطح ویتامین C بالاتر است.

همانند موز‌های زرد، موز‌های قرمز نیز طی چند روز در دمای اتاق رسیده و بهتر است در خارج از یخچال نگهداری شوند. در مقایسه با رایج‌ترین موز، موز کاوندیش، تمایل به کوچک‌تر بودن، پوستی کمی ضخیم‌تر و طعم شیرین‌تر دارند، اما ماندگاری بیشتری نسبت به موز‌های زرد دارند. موز قرمز به همان روش موز زرد، با پوست گرفتن میوه قبل از خوردن، خورده می‌شود.

آن‌ها اغلب به صورت خام، کامل یا خرد شده خورده می‌شوند و به دسر‌ها و سالاد‌های میوه‌ای نیز اضافه می‌شوند، اما می‌توانید به صورت پخته، سرخ شده و برشته شده نیز استفاده کنید. همه موز‌ها دارای منابع طبیعی همچون ساکاروز، فروکتوز و گلوکز هستند. اولین موز‌هایی که سال‌های ۱۸۷۰ و ۱۸۸۰، در بازار شهر تورنتو واقع در کاندا ظاهر شدند، موز‌های قرمز بودند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید