فضاپیمای امارات متحده عربی در مدار مریخ

فضاپیمای امارات متحده عربی در مدار مریخ

فضاپیمای "امید" هفت ماه پیش از زمین پرتاب شد و امروز حساس‌ترین مرحله این ماموریت رقم خورد. کاوشگر امید با سرعت بیش از ۱۲۰،۰۰۰ کیلومتر در ساعت به مریخ نزدیک شده بود.

کد خبر : ۹۰۴۴۰
بازدید : ۱۰۸۱۶
فضاپیمای امید

فضاپیمای "امل" (امید) امارات متحده عربی با موفقیت در مدار مریخ قرار گرفت. این اولین ماموریت از این نوع توسط امارات متحده عربی است و امارات پنجمین کشوری است که پس از ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی، اروپا و هند این کار را انجام می‌دهد.

دانشمندان امارات متحده عربی اکنون می‌توانند به دنبال مطالعه جو این سیاره سرخ باشند. چند روز گذشته شور و شوق عظیمی برای امید و مأموریت بزرگ آن در امارات وجود داشته و بنا‌های تاریخی، ساختمان‌ها و میراث فرهنگی در سراسر این کشور همه با قرمز روشن شده‌اند.

فضاپیمای "امید" هفت ماه پیش از زمین پرتاب شد و امروز حساس‌ترین مرحله این ماموریت رقم خورد. کاوشگر امید با سرعت بیش از ۱۲۰،۰۰۰ کیلومتر در ساعت به مریخ نزدیک شده بود. مسئولان این پروژه گفته بودند که این سفینه باید با سرعت و زاویه‌ای حساب شده به مریخ نزدیک شود، زیرا اگر اشتباهی رخ دهد تمام عملیات شکست می‌خورد.
مأموریت امارات در مدار مریخ
عمران شرف، مدیر پروژه، به بی بی سی گفته بود: "اگر خیلی کند برویم، با سطح مریخ برخورد می‌کنیم؛ اگر خیلی سریع برویم، از مریخ دور می‌شویم. " مریخ و زمین در حال حاضر با ۱۹۰ میلیون کیلومتر فاصله از هم قرار دارند. این بدان معنی است که هرگونه فرمان رادیویی برای رسیدن به کاوشگر ۱۱ دقیقه زمان نیاز دارد.

مانور امل (امید) در حدود ساعت ۱۹:۳۰ به وقت محلی و (ساعت ۱۵:۳۰ به وقت گرینویچ) آغاز شد و تأییدیه آن حدود ۱۱ دقیقه بعد در زمین دریافت شد و این تاخیر زمانی بود که سیگنال‌های رادیویی برای عبور از ۱۹۰ میلیون کیلومتر فاصله بین مریخ و زمین باید طی کنند.

این ماهواره با مطالعه جو سیاره مریخ به دنبال پاسخ به سوال اسرار آمیزی است: اینکه چطور مریخ که روزگاری مثل زمین آب در آن جریان داشته امروزه به بیابان بی آب و خشک تبدیل شده؟
مسئولین پرتاب فضا پیما
سه نوع حسگر در این کاوشگر کار گذاشته شده که به تشخیص و اندازه‌گیری جو مریخ کمک می‌کند. یکی از حسگر‌ها برای اندازه‌گیری اوزون و غبار است. دیگری با استفاده از مادون قرمز، قسمت‌های بالایی و پایینی اتمسفر این سیاره را اندازه می‌گیرد و سومی که با اشعه ماورای بنفش کار می‌کند برای اندازه‌گیری سطح اکسیژن و هیدروژن است.

امارات تاکنون فقط ماهواره به فضا پرتاب کرده، ولی رساندن آن به مدار سیاره سرخ دستاورد بزرگی برای این کشور است. فضاپیمای امید با قرار گرفتن در مدار مریخ امارات را در گروه قدرت‌های فضایی قرار دادهاست. بنا‌های تاریخی، ساختمان‌ها و میراث فرهنگی در سراسر این کشور همه با قرمز روشن شده‌اند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید