ساخت نخستین پایگاه زمین روی ماه

ساخت نخستین پایگاه زمین روی ماه

اندازه این ایستگاه، حدود یک ششم ایستگاه فضایی بین‌المللی است و در چند ده هزار مایلی بالای سطح ماه، در فضا شناور خواهد شد.

کد خبر : ۹۰۴۶۶
بازدید : ۱۰۵۸۹
کره ماه
اندازه این ایستگاه، یک ششم ایستگاه فضایی بین‌المللی است و در چند ده هزار مایلی بالای سطح ماه، شناور خواهد شد

ناسا با اسپیس‌اکس قراردادی امضا کرده تا بخشی از قطعات برنامه «دروازه» خود را به فضا ارسال کند، ماموریتی مهم که بنا دارد فضانوردان را برای اولین بار بعد از۵۰ سال به ماه بفرستد.

اقدامات برنامه دروازه، بخشی از آمادگی ناسا برای پروژه «آرتمیس» است که می‌خواهد انسان را دوباره به روی ماه برگرداند. برنامه دروازه شامل یک ایستگاه فضایی است که به دور ماه می‌چرخد و به ناسا اجازه می‌دهد پشتیبانی برای ماموریت‌های پایدار و طولانی مدت را روی سطح ماه فراهم آورد.

اندازه این ایستگاه، حدود یک ششم ایستگاه فضایی بین‌المللی است و در چند ده هزار مایلی بالای سطح ماه، در فضا شناور خواهد شد. اسپیس‌اکس، امکان پرتاب «واحد نیرو و پیشرانه» و «ایستگاه اسکان و پشتیبانی» ناسا را فراهم می‌آورد که بخش‌هایی یاری‌رسان در پروژه دروازه هستند.

واحد نیرو و پیشرانه، یک فضاپیمای پیشرانه الکتریکی با انرژی خورشیدی به قدرت ۶۰ کیلووات است که انرژی، ارتباطات پرسرعت، کنترل رفتار و حتی امکان انتقال دادن دروازه به سایر مدار‌های ماه را فراهم می‌آورد.

در همین حال، ایستگاه اسکان و پشتیبانی، اقامتگاهی با فشار تنظیم شده است تا فضانوردان بتوانند در آن اقامت کرده و بر روی پروژه دروازه کار کنند. ایستگاه اسکان و پشتیبانی، همچنین به عنوان ساختار فرمان و کنترل و بندر لنگرگیری برای فضاپیما‌ها عمل می‌کند.

ناسا می‌گوید: «ایستگاه اسکان و پشتیبانی از تحقیقات علمی پشتیبانی کرده، انرژی توزیع می‌کند و برای سفینه‌های پیرامون و وسایل اکتشاف سطح ماه، امکان برقراری ارتباطات مهیا می‌کند.» به گفته ناسا، این ایستگاه همچنین شرایط زندگی را برای سرنشینان اوریون، فضاپیمای ناسا که قرار است فضانوردان ماموریت آرتمیس را به دروازه ببرد، فراهم می‌آورد.

فضاپیمای آرتمیس ناسا، که اولین زن و مرد بعدی را به ماه خواهد برد، بنا دارد نمونه‌های برداشت شده از سطح و زیر سطح ماه را به زمین آورد که می‌تواند شامل مدارکی از وجود آب باشد. اطلاعاتی مهم برای دانشمندان تا بتوانند ماموریت‌های بعدی را به مناطق عمیق‌تر کهکشان، طراحی و تدوین کنند.

ناسا همچنین بنا دارد پایگاه آرتمیس را تا پیش از پایان دهه جاری میلادی احداث کند که در قطب جنوب ماه قرار خواهد داشت. آین آژانس همچنین به دنبال انجام آزمایش‌هایی برای درک منشا خورشید و محیط کهکشانی ما است.

گرچه زمان شروع این ماموریت برای سال ۲۰۲۴ تعیین شده است، اما این شک وجود دارد که شاید نتوان آن را در مهلت مقرر انجام داد.

در ماه نوامبر ۲۰۲۰، بازرس کل ناسا گفت چالش‌های حاصل از بیماری عالم‌گیر ویروس کرونا که منجر به تعطیلی ۱۸ مجموعه کاری عمده ناسا شده، بدین معنی است که طراحی و تولید سیستم پرتاپ فضایی و فضاپیمای اوریون باید به تعویق افتاده یا تعلیق شود.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید