آیا کاشت مو درد دارد؟

آیا کاشت مو درد دارد؟

خوشبختانه در پاسخ به این سوال که آیا کاشت مو درد دارد یا نه؟ باید بگوییم به لطف بی حسی موضعی و دارو‌های مسکن بعد از عمل، نه، کاشت مو دردناک نیست. اما هیچ جراحی نمی‌تواند کاملاً بدون درد باشد و برخی از ناراحتی‌های کوتاه مدت و احتمالاً موقتی امکان پذیر است. می‌توانیم بگوییم کاشت مو به طور معمول برای اکثر مبتلایان به ریزش مو یک تجربه دلپذیر و آسان است.

کد خبر : ۹۰۵۰۵
بازدید : ۵۹۳۱
آیا کاشت مو درد دارد؟
ناگفته پیداست که در انتخاب هر روش درمانی یا جراحی، بیمار نمی‌خواهد دردی را تحمل کند یا اینکه می‌خواهد آن را به حداقل برساند. بخصوص اگر صحبت بر سر یک عمل زیبایی مانند کاشت مو باشد. پس طبیعی است که بیمار مرتباً در مورد میزان درد و جراحت سوال بپرسد. به همین خاطر است که پزشکان در مورد مراجعین کاشت مو بار‌ها با این سوال روبرو می‌شوند که آیا کاشت مو درد دارد یا نه؟ ما نیز بار‌ها در مطالب مختلف وبسایت خانه سفید و در بررسی روش‌های مختلف در مورد میزان درد هر روش صحبت کرده ایم. همانطور که در این مطالب گفته شه است کاشت مو بخصوص در روش‌های جدیدتر بسیار ساده و غیر تهاجمی است و طبیعی است که نباید انتظار درد زیادی داشته باشید و میزان درد احساس شده بسیار اندک خواهد بود.

با این وجود بیماران هنوز هم باید درک کنند که در کاشت مو چه نوع ناراحتی ممکن است قبل، در حین و بعد از کاشت احساس شود. به همین منظور در این مطلب از سری مطالب رسانه فرادید میزان درد را با توجه به این سه مرحله مورد بررسی قرار داده ایم تا بتوانید تصویری دقیقتر از مراحل و درد احساس شده در آن‌ها داشته باشید.

درد جراحی کاشت مو

جالب است بدانید که تنها ناراحتی واقعی که بیمار در حین کاشت مو احساس می‌کند شامل داروی بی حسی است. همین جمله نشان می‌دهد که شما با یک روش درمانی با درد بسیار کم مواجه خواهید بود. به محض بیهوشی موضعی در ناحیه سر دیگر بیمار در طول روز چیزی احساس نمی‌کند. روند بی حس شدن پوست سر در دو قسمت انجام می‌شود: بی حسی در ناحیه اهدا کننده که فولیکول‌ها از آن استخراج می‌شوند؛ و بی حسی در ناحیه گیرنده یا ناحیه پیوند که در آن کاشت فولیکول‌ها انجام می‌شود.

در بیهوشی ناحیه اهدا کننده اولین کاری که پزشک صبح روز جراحی انجام می‌دهد این است که پس از تمیز کردن پوست سر و مرتب شدن محل بی حسی داروی بی حسی موضعی را تزریق می‌کند. این دارو همان نوع دارویی است که دندانپزشک قبل از پر کردن حفره دندان استفاده می‌کند. این تزریقات سطحی، سریع و با استفاده از یک سوزن بسیار ریز انجام می‌شود.
به همین دلیل است که در این مرحله درد بسیار اندک خواهد بود. اکثر بیماران این مسئله را با احساس "نیشگون گرفتن" یا "سوزن سوزن شدن" توصیف می‌کنند. اثر کامل داروی بی حس کننده حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه طول می‌کشد، اما بیشتر بیماران در عرض چند ثانیه تا چند دقیقه احساس بی حسی می‌کنند. پس از این، هیچ احساس دیگری در منطقه اهدا کننده احساس نمی‌شود. در این مرحله دیگر پزشک می‌تواند بافت یا فولیکول را استخراج کند - یا به روش FUT یا به روش FUE - بدون اینکه بیمار چیزی احساس کند. داروی بی حس کننده به طور معمول ۳ ساعت ماندگاری خواهد داشت و اگر عمل کاشت مو بیشترین از این زمان طول بکشد، قبل از اینکه این اثر از بین برود و بیماران ناراحتی‌ای را تجربه کنند، تزریق دارو تمدید می‌شود.

آیا کاشت مو درد دارد؟

درد در حین جراحی

همانطور که در بالا توضیح داده شد، بیماران بعد از استفاده از داروی بی حسی و در حین استخراج فولیکول‌های مو هیچ حسی نخواهند داشت. حالا ما مرحله کاشت مو را در دو قسمت بررسی می‌کنیم:

پس از برداشتن بافت و فولیکول یا گرافت‌ها از بخش اهدا کننده و قبل از کاشت مجدد آن‌ها در نواحی گیرنده (مناطق طاس و نازک شده)، دقیقاً مانند مرحله قبلی پیش از آنکه پزشک بتواند برش‌هایی ایجاد کند و پیوند‌ها در پوست سر قرار گیرند، باید منطقه گیرنده را از طریق تزریق دارو بی حس کرد. این روند کاملاً با بی حسی اهدا کننده یکسان است. پزشک همان بی حسی موضعی را به ناحیه گیرنده تزریق می‌کند (یا به عبارت دقیق تر، مستقیماً در مقابل ناحیه گیرنده، چند میلی متر جلوتر از خط مو) و در طی چند دقیقه کل ناحیه مورد نظر بی حس می‌شود.

بعد از شروع بی حسی، پزشک و تکنسین‌ها می‌توانند روی منطقه پیوند کار کنند، بدون اینکه بیمار چیزی احساس کند. خبر خوب اینکه بی حسی در منطقه گیرنده آخرین چیزی است که بیمار در کل روز احساس خواهد کرد. بعد از این، کل پوست سر - از همان قسمت کاشت تا بخش اهدا کننده در پشت سر- کاملاً بی حس خواهد بود. اکنون می‌توان کل جراحی را بدون هیچ گونه ناراحتی به پایان رساند. تنها ناراحتی موجود می‌تواند ناراحتی ناشی از مدت طولانی نشستن روی صندلی باشد که با کمی استراحت و حرکات کششی و تنظیم مجدد صندلی برطرف خواهد شد، اما از نظر جراحی خبری از درد جسمی در بیمار نخواهد بود. اگر بیمار شروع به احساس درد کند، باید به پرسنل جراحی و تیم پزشکی اطلاع دهد و پزشک موظف است که دارو‌های بی حس کننده بیشتری را تزریق کند.

درد بعد از کاشت مو

تا به اینجا دانستیم که بیماران متقاضی جدیدترین روش کاشت مو پس از انجام بیهوشی چه در زمان برداشت و چه در زمان کاشت فولیکول‌ها هیچگونه دردی را احساس نخواهند کرد. مگر درد اندک ناشی از تزریق داروی بی هوشی که ناشی از تزریق داروی بی حسی موضعی است. اما برای اینکه بدانید پس از پایان کاشت مو چه اتفاقی می‌افتد و میزان درد بعد از اینکه اثر داروی بیهوشی از بین رفت چقدر خواهد شد، باید ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

بعد از اینکه جراحی به پایان رسید مدت زمانی طول خواهد کشید تا اثر داروی بیهوشی از بین برود. علت این است که پزشک بعد از اتمام جراحی مجدداً داروی بی حس کننده را تجویز می‌کند. این که اثر داروی آخر چقدر خواهد بود و تا چه زمانی همچنان نواحی تزریق بی حس خواهند بود به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما می‌توان این زمان را حدود ۳ ساعت تخیمن زد. خوشبختانه میزان درد بیماران بعد از تمام شدن اثر داروی بی حسی موضعی نیز بسیار ناچیز است و همچنان هیچ ناراحتی‌ای از سمت آن‌ها گزارش نمی‌شود.

مصرف دارو در کنترل درد بعد از کاشت مو

گفتیم که بعد از پایان کاشت مو آخرین مرتبه تزریق داروی بی حسی انجام می‌شود و این اثر تا ۳ ساعت بیمار را در شرایط بی حسی موضعی نگه می‌دارد. اکنون بیمار ۳ ساعت فرصت تا با استفاده از دارو‌هایی که پزشک تجویز می‌کند درد را کنترل کند و خود را برای شرایط از بین رفتن اثر داروی بیهوشی کند. انتقال اثر داروی مسکن در این بازه زمانی به بیمار کمک می‌کند که همچنان درمانی بدون درد را تجربه کند. طبق دستورالعمل پزشک بیمار در طی شب اول بعد از جراحی چندین بار دیگر از داروی ضد درد استفاده می‌کند و شب بدون درد به رختخواب می‌رود.

صبح روز بعد، تمام پتانسیل درد باید از بین رفته باشد. در اکثریت قریب به اتفاق موارد بیماران وقتی صبح بعد عمل از خواب بیدار می‌شوند هیچ احساسی دردی ندارند و نیازی به مصرف داروی مسکن پیدا نمی‌کنند. اما اگر با این وجود بیمار ناراحتی جزئی را تجربه کرد، باید چند قرص ضد درد باقی مانده برای استفاده داشته باشد، در غیر این صورت می‌توانند استامینوفن مصرف کنند. با این حال، این فقط برای حداقل ناراحتی است و اکثر بیماران حتی نیازی به این کار ندارند.

آیا کاشت مو درد دارد؟

سخن آخر

خوشبختانه در پاسخ به این سوال که آیا کاشت مو درد دارد یا نه؟ باید بگوییم به لطف بی حسی موضعی و دارو‌های مسکن بعد از عمل، نه، کاشت مو دردناک نیست. اما هیچ جراحی نمی‌تواند کاملاً بدون درد باشد و برخی از ناراحتی‌های کوتاه مدت و احتمالاً موقتی امکان پذیر است. می‌توانیم بگوییم کاشت مو به طور معمول برای اکثر مبتلایان به ریزش مو یک تجربه دلپذیر و آسان است.

اما نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است این است که تمام آنچه در این مطلب گفتیم زمانی صدق می‌کند که شما در انتخاب کلینیک کاشت مو کمال توجه و دقت را داشته باشید. انتخاب یک کلینیک مجاز و معتبر با در اختیار داشتن پزشک کاربلد مهمترین عامل موفقیت در کاشت مو است. پزشک باید بتواند با بیمار خود تعامل داشته باشد و از تزریق داروی بیهوشی در زمانی که بیمار احساس درد کرد اجتناب نکند. داروی بیهوشی که طی جراحی استفاده می‌شود باید کاملاً استاندارد و دارای تاریخ مصرف باشد تا عوارض ناگواری برای بیمار به همراه نیاورد.

کلینیک خانه سفید دارای مجوز‌های لازم برای انجام عمل کاشت مو از وزارت بهداشت بوده و انجام هرگونه خدمات زیبایی در این مرکز در بالاترین سطح کیفی و با رعایت همه اصول حرفه‌ای انجام می‌شود. تجهیزات استاندارد، مواد مصرفی مرغوب، پزشک متبحر و با تجربه، پرسنلی مسئولیت پذیر و با انتخاب کلینیک خانه سفید در اختیار بیمار قرار دارد. ارائه خدمات فوق العاده در مرکز پوست و زیبایی خانه سفید در کنار هزینه مناسب این خدمات، موجب رضایت حداکثری مشتریان ما شده است و بسیاری از این افراد کلینیک خانه سفید را برای انواع روش‌های کاشت مو به دوستان خود معرفی می‌کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید