با شیوع کرونای انگلیسی در ایران چه اتفاقی می‌افتد؟

با شیوع کرونای انگلیسی در ایران چه اتفاقی می‌افتد؟

براساس پیش بینی وزارت بهداشت موج چهارم بیماری کرونا در کشور هم راستا با شیوع ویروس کرونای انگلیسی آغاز شده و احتمالا در هفته‌های آینده میزان مبتلایان و مرگ و میر‌های ناشی از ویروس کووید ۱۹ نیز به تبع آن افزایش چشمگیری خواهند داشت. در این میان شیوع کرونای انگلیسی همزمان با آغاز موج چهارم کرونا احتمالا به وخامت اوضاع دامن خواهد زد.

کد خبر : ۹۰۵۵۳
بازدید : ۵۸۴۳
کرونای انگلیسی در ایران
فرادید | براساس آمار وزارت بهداشت تاکنون ۹ نفر در ایران به کرونای انگلیسی مبتلا و ۳ نفر نیز جان خود را از دست داده اند. این بدان معناست که ویروس جهش یافته کرونا در کشور پخش شده واحتمالا در موج جدید قربانی‌های بیشتری را خواهد گرفت.

به گزارش فرادید؛ با توجه به مرگ سه بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در تهران، آبیک قزوین و کاشان، سعید نمکی، وزیر بهداشت می‌گوید که ویروس جهش یافته کرونا در کشور چرخیده و باید فکر کرد که زیر پوست هر شهر، روستا و خانواده‌ای می‌توان این ویروس را یافت.


همزمان دکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران از شناسایی ۷ مورد مبتلا به کرونای انگلیسی در استان تهران خبر داده است.

طبق گفته او، برخلاف سایر ویروس‌ها که جهش هایشان برای زیست سازگاری محیطی بیشتر، منجر به کاهش بیماری زایی می‌شود تاکنون جهش‌های ثبت شده کووید-۱۹ که واریانت‌های مهاجم تری را ایجاد کرده، متاسفانه حاکی از افزایش سرایت پذیری است.

زالی می‌گوید: «به هرحال نمونه‌های کروناویروس‌ها در برزیل، آفریقای جنوبی، انگلستان، آرژانتین و مکزیک سرشاخه‌هایی از بروز جهش در عرصه جهانی به شمار می‌رود. اما نکته بسیار مهم این است که برغم تمام این جهش‌های ویروسی، کماکان اصول پروتکل‌های بهداشتی منجر به پیشگیری از ابتلا خواهد شد؛ بنابراین این پروتکل‌ها تغییر نیافتنی و نیازمند استراتژی سختگیرانه تری در رعایت شیوه نامه‌ها است.»

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا هم در رابطه با ابتلای افراد بدون سابقه خروج از کشور به ویروس کرونای انگلیسی می‌گوید: «وقتی یک نفر در جامعه به ویروس انگلیسی مبتلا می‌شود و سابقه خارج از کشور رفتن نیز ندارد، به این معنا است که ویروس جهش یافته در جامعه منتشر شده است.»

او در مورد آخرین آمار مبتلایان به ویروس انگلیسی کرونا گفته است که تا به امروز ۹ نفر به صورت مستند به ویروس انگلیسی در کشور مبتلا شده اند.

براساس گفته‌های رئیسی، یک نفر در اهواز، یک نفر در آبیک و هفت نفر در تهران به این ویروس مبتلا شده اند.

سخنگوی ستاد ملی کرونا می‌گوید: «شخصی که در اهواز مبتلا بود به تازگی از هلند آمده بود. در آبیک ۱۸۷ نفر از اطرافیان فرد مبتلا مورد آزمایش قرار گرفتند و همگی منفی بودند، اما ۴ نفر از بستگان او مثبت شدند که هیچ ارتباطی در چند هفته اخیر با فرد مبتلا نداشتند.»

مسئولان وزارت بهداشت معتقدند که ویروس جهش یافته کرونا جوان‌تر‌ها را بیشتر درگیر می‌کند و بیماری زایی و مرگ و میر ناشی از ابتلا به آن بیش از نوع قبلی است.
علائم کرونای انگلیسی
ویروس کرونای انگلیسی و موج چهارم بیماری در ایران
براساس پیش بینی وزارت بهداشت موج چهارم بیماری کرونا در کشور هم راستا با شیوع ویروس کرونای انگلیسی آغاز شده و احتمالا در هفته‌های آینده میزان مبتلایان و مرگ و میر‌های ناشی از ویروس کووید ۱۹ نیز به تبع آن افزایش چشمگیری خواهند داشت. در این میان شیوع کرونای انگلیسی همزمان با آغاز موج چهارم کرونا احتمالا به وخامت اوضاع دامن خواهد زد.

رئیس ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران در این رابطه می‌گوید: «افزایش میزان مراجعان سرپایی و بستری، بالا بودن موارد تست مثبت، حاکی از این است که در بهمن ماه گونه متفاوت تری از چرخه ویروس را شاهد هستیم که می‌تواند نشانه شکل گیری خیز جدید بیماری باشد. اگر خیز چهارم رخ دهد، سرعت سرایت، ابتلا و انتقال به مراتب از امواج قبلی بیشتر خواهد بود.»

البته حسن روحانی نیز به تازگی در جلسه ستاد ملی کرونا از آغاز موج چهارم کرونا خبر داده و نسبت به شیوع ویروس کرونای انگلیسی ابراز نگرانی کرده است.

از طرفی اعضای ستاد ملی کرونا هم معتقدند که ویروس انگلیسی کرونا جوانان را درگیر می‌کند و این نشان می‌دهد که این ویروس سن و سال نمی‌شناسد، زیرا این ویروس بسیار مهاجم و سرکش است و سرعت ابتلای آن نیز بسیار بالاست.

در این میان پژوهشگران دیگر کشور‌ها هم به یک نقطه اشتراک در مورد ویروس انگلیسی کرونا دست یافته اند. آن‌ها معتقدند که سرعت شیوع و ابتلا به این بیماری در نسخه جهش یافته افزایش داشته است.

با این وجود ویروس انگلیسی کرونا که هم اکنون در کشور شیوع یافته احتمالا پیش از انتظار مقامات بهداشت و درمان در کشور شیوع خواهد یافت.

بر اساس آخرین نقش‌های تحلیل وضعیت کرونا در ایران، در حال حاضر شهرستان‌های اهواز (به همراه کارون، هویزه و دشت آزادگان)، آبادان، بندر ماهشهر، دزفول، شادگان، شوشتر و کارون از استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

همچنین ۴۰ شهرستان از جمله سراب، آذرشهر، جلفا، خوی، سلماس، نقده، عجب شیر، بوکان، میاندوآب، بندرگز، علی آباد، آستارا، رشت، بندرانزلی، رودبار، رودسر، صومعه سرا، لاهیجان، ماسال، آمل، بابل، بابلسر، تنکابن، جویبار، چالوس، گرگان، نطنز، قائن، سیرجان، یاسوج، گچساران، بهبهان، مسجد سلیمان، رامهرمز، امیدیه، شوش، خرمشهر در وضعیت نارنجی هستند.
شیوع کرونای انگلیسی در تهران
با شیوع ویروس کرونا انگلیسی در ایران چه اتفاقی می‌افتد؟
سعید نمکی وزیر بهداشت در باره خطرات شیوع کرونای انگلیسی در کشور می‌گوید: «ویروس جهش یافته چندین برابر ویروس قبلی کرونا سرایت دارد و متأسفانه علیرغم ادعای قبلی مقامات بهداشتی انگلیس که می‌گفتند این نوع جهش یافته بیماری ز ایی و مرگ زایی بالاتری ندارد، هم بیماری زایی ویروس جهش یافته و هم مرگ و میر ناشی از ابتلا به آن بیش از نوع قبلی است؛ این ویروس جهش یافته جوان تر‌ها را بیشتر گرفتار می‌کند و گرفتاری آن‌ها از نوع بدخیم است.»

فرید نجفی، معاون تحقیقات وزارت بهداشت هم در مورد ویژگی‌های خطرساز ویرس جهش یافته کرونا گفته است که «مرگ و میر این ویروس ۳۰ تا ۷۰ درصد از ویروس کرونا بیشتر است.»

البته او می‌گوید که «ممکن است قدرت سرایت این ویروس خیلی بیشتر از این باشد. ۸۰ کشور دنیا هم اکنون شاهد ویروس انگلیسی هستند که نشان دهنده قدرت بالای آن‌ها است. این ویروس به دلیل شدت بیماری شانس بستری شدن را زیاد می‌کند.»

نجفی در مورد تاثیر کرونای انگلیسی بر کارایی واکسن‌ها هم می‌گوید: «تاکنون شاهدی نداریم که ویروس انگلیسی کارایی واکسن را کاهش داده است. انواع جدید ویروس به شدت کارایی برخی واکسن‌های مثل واکسن آسترازنکا را تا ۲۰ درصد کاهش داده اند. واکسن باید تا ۵۰ درصد کارایی داشته باشد. اگر روزی واکسنی را وارد کنیم و با جهش ویروس مواجه باشیم که کارایی واکسن را به زیر ۵۰ درصد برساند، باید واکسن را کنار بگذاریم.»

با این حال می‌شود پیش بینی کرد که همزمانی موج چهارم کرونا با شیوع ویروس انگلیسی کرونا در ایران منجر به افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان به بیماری و افزایش میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس جهش یافته در هفته‌های آینده شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید