چرا کسب و کار طالع‌بینی در دوران کرونا اوج گرفت؟

چرا کسب و کار طالع‌بینی در دوران کرونا اوج گرفت؟

برطبق ترند‌های گوگل، جستجو برای «نمودار تولد» و «طالع‌بینی» در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با ۵ سال گذشته به اوج رسیده و برخی از طالع‌بین‌های حرفه‌ای گزارش داده‌اند که در دوران قرنطینه کسب‌وکارشان اوج گرفته است.

کد خبر : ۹۰۵۵۴
بازدید : ۱۹۶۶
طالع بین کانادایی
فرادید | از زمان شروع همه‌گیری کووید ۱۹، چارلز تورس، یک طالع‌بین اهل تورنتو در کانادا، شاهد افزایش چشمگیر علاقه‌مندان به خدماتش بوده است. او در این مدت مجبور بوده دیدار‌های چهره‌به‌چهره را لغو کند، اما تعداد ملاقات‌های مجازی اش - که اغلب از طرف ساکنان آمریکای شمالی بوده است- افزایش یافته است.

به گزارش فرادید به نقل از بی‌بی‌سی ورلد، بعضی از مراجعه‌کنندگان به دلیل ویروس کرونا شریک عشقی خود را از دست داده‌اند. بعضی بعد از از دست دادن رستوران یا شغل‌های مربوط به تفریح و سرگرمی به دنبال یک شغل جدید هستند. بعضی دیگر از ساعات طولانی در خانه ماندن خسته شده‌اند. همه آن‌ها در چند چیز با هم اشتراک دارند، نیاز به حمایت، ارتباط و خودشناسی. تورس می‌گوید وقتی سال گذشته همه‌گیری بسیاری از بخش‌های زندگی را متوقف کرد، «بسیاری از مردم مجبور شدند با خودشان خلوت کنند و درباره اینکه زندگی‌شان را چطور سپری کرده‌اند و به کجا قرار است برسند، فکر کنند.»


قبل از همه‌گیری هم بنا به دلایلی مانند سال‌های بی‌ثبات ریاست‌جمهوری ترامپ و برگزیت و وجود اپلکیشن‌هایی مانند کو-استار و سنکچری، علاقه‌مندی به طالع‌بینی غربی در اروپا افزایش یافته بود. اما سال ۲۰۲۰ به‌نظر می‌رسد آتش این علاقه‌مندی را شعله‌ورتر کرده است.

برطبق ترند‌های گوگل، جستجو برای «نمودار تولد» و «طالع‌بینی» در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با ۵ سال گذشته به اوج رسیده و برخی از طالع‌بین‌های حرفه‌ای گزارش داده‌اند که در دوران قرنطینه کسب‌وکارشان اوج گرفته است. اپلیکیشن تیک‌توک که بر اساس شاخص کاربران فعال در یک ماه، سریع‌ترین رشد را داشته است، شاهد افزایش تعداد کاربرانی بوده که با هدف طالع‌بینی به این برنامه پیوسته‌اند. در سراسر رسانه‌های اجتماعی شاهد حضور طالع‌بین‌های پیش‌رویی هستیم که با طالع‌بین‌های قدیمی از حیث جوانی و تنوع متفاوت هستند.
اپلیکیشن طالع بینی
Charm Torres

پس شگفت‌آور نیست که بسیاری از کسانی که پیش از این تمایلی به طالع‌بینی نداشتند، اکنون برای راهنمایی به ستاره‌ها روی آورده‌اند. سال گذشته برای بسیاری از افراد در سراسر جهان سالی خالی از آسایش‌های زمینی بوده است. در آغوش گرفتن همنوع به ندرت رخ می‌دهد، شغل‌های زیادی از دست رفته‌اند و هر روز خبر جدیدی از آلام و رنج‌های انسانی به گوش می‌رسد.
تورس باور دارد در زمانی که «احساس می‌کنیم ارتباطمان با هر کس و هر چیزی قطع شده است. طالع‌بینی روشی دارد که ما را به زندگی و چیزی بزرگتر از خودمان متصل می‌کند.»

شاید یکی از دلایل موج کنونی علاقه‌مندی‌ها به طالع‌بینی این احساس فقدان پیوند با دیگران باشد. با این حال سایر عوامل مانند نوآوری در تکنولوژی و تغییر باور‌های نسل هزاره و نسل زد، بستر علاقه‌مندی و گرایش به طالع‌بینی را از سال‌های قبل از همه‌گیری فراهم کرده بود.

نه علم و نه مذهب

برطبق گزارش بزرگترین ناشر مستقل گزارش‌های تحقیقات صنعت در جهان (IBISWorld) حجم «خدماتِ فراراوانشناختی» در آمریکا (مقوله‌ای که شامل خدماتی مانند فالگیری و خواندن ورق‌های تاروت هم می‌شود) در سال ۲۰۱۹ در حدود ۲.۲ میلیارد دلار بوده است. اما افزایش چشمگیر علاقه‌مندی به این خدمات در سال گذشته نشان می‌دهد که این رقم به احتمال زیاد در حال افزایش است.
فال روزانه
ورود طالع‌بینی به جریان اصلی زندگی روزمره و پذیرش آن از سوی افراد بیشتر در دوران قرنطینه برای ارائه‌دهندگانِ این خدمات بسیار خوشایند بوده است. کارلوین گلدشتاین، نویسنده ۲۸ ساله در نیویورک، می‌گوید: «فکر می‌کنم مردم در حال حاضر نسبت به یافتن معانی و الگو‌هایی برای برون‌رفتن از این وضعیت و دانستن اینکه قرار نیست این لحظه تا ابد ادامه داشته باشد، ناامید هستند و طالع‌بینی در ذات خود چرخه‌های سیاره‌ای را دارد، بنابراین شما به ستاره‌ها نگاه می‌کنید و می‌توانید الگو‌های مشابهی را ببنید که در گذشته نیز وجود داشته‌اند. این همیشه یک لحظه منحصر‌به‌فرد است، اما همیشه چیزی که در لحظه اکنون رخ می‌دهد مسبوق به سابقه است. فکر می‌کنم دانستن همین نکته به من آرامش می‌دهد.»

مانند بسیاری از همتایانش که در کار طالع‌بینی فعالیت می‌کنند، گلدشتاین هم طالع‌بینی را شیوه‌ای متفاوت برای دیدن جهان می‌داند. او می‌گوید: «طالع‌بینی هرگز ادعا نمی‌کند که فقط یک حقیقت وجود دارد. طالع‌بینی زبانی را برای فهم حقایق خودتان در اختیارتان قرار می‌دهد. طالع‌بینی زبان است نه خودِ کتاب.»

برطبق آمار مرکز تحقیقات پیو، بیش از ۶۰‌درصد از متولدین هزاره در آمریکا به معنویت عصر جدید معتقد هستند. این گروه کمتر از نسل‌های گذشته به خدا اعتقاد دارند و مذهب را بخش مهمی از زندگی نمی‌دانند. برای برخی این نظام‌های جایگزین راهی برای پر کردن خلاء‌های زندگی است.

کریس برنان، طالع‌بین اهل کلورادو در آمریکا، می‌گوید: «طالع‌بینی به صورت سنتی خارج از علم و مذاهب اصلی مانند مسیحیت بوده است. همین باعث شده که جایگاه طالع‌بینی در اجتماع جایگاه عجیبی باشد. به‌طوریکه که نه کاملاً علمی است و نه کاملاً مذهبی. بعضی اوقات برای افرادی که قصد دارند بین علم و مذهب پل بزنند یا آنکه نتوانسته‌اند پاسخ‌های خود را در علم و مذهب پیدا کنند... طالع‌بینی یک حدِ وسطِ مفید است.»

جستجوی آرامش در ستارگان

در بعضی موارد باور به ستاره‌شناسی به دلیل کنجکاوی، ابزاری برای درون‌نگری و وسیله‌ای برای بافتمند کردن احساسات و کشمکش‌ها به عنوان بخشی از چیزی بزرگتر از وجود است. پس شگفتی‌آور نیست که بسیاری از مراجعین به روان‌درمان‌گر‌ها از این مسئله شکایت دارند که گرم و سرد شدنِ شرکای عاطفی‌شان به دلیل گرفتاری‌های ماه جوزاست یا یک تغییر بزرگ شغلی به دلیل تحولِ اجتناب‌ناپذیر در بازگشت زحل‌شان است.

النا تورونی، روان‌شناس و یکی از موسسان آنلاینِ روان‌درمان‌گری در لندن، می‌گوید: «اگر این به افراد کمک کند تا به اتفاقاتی که در حال وقوع است معنا ببخشند، پس لزوماً چیز بدی نیست.» او در عینِ اینکه به افراد هشدار می‌دهد برای کسب راهنمایی فقط به یک منبع متکی نباشند، درک می‌کند که افراد در کنار مشاوره‌های سنتی راه‌های جایگزین دیگر و طالع‌بینی را برای کمک گرفتن، امتحان کنند.

او توضیح می‌دهد: «عدم قطعیت بخشی جدایی‌ناپذیر از تجربه‌های انسانی است. درک این نکته که در زندگی بی‌شمار چیز‌هایی وجود دارد که کنترل آن‌ها از عهده ما خارج است، کار بسیار سختی است و در زمانیکه بین کووید و قرنطینه در رفت و آمد هستیم، مردم مجبور شده‌اند با عدم قطعیت‌های بیش-از-حد- معمول مبارزه کنند.»

هانی آسترو، طالع‌بین مستقر در لندن می‌گوید مطالعات او در زمینه‌های روان‌شناسی و مشاوره به عنوان دانشجوی این رشته‌ها به او کمک کرده است. او متخصص ۱۲ خانه ناخودآگاه است (در طالع‌بینی، ۱۲ خانه بر حوزه‌های متفاوتی از زندگی دلالت می‌کند). این ۱۲ خانه به موضوعات متفاوتی از قبیل سلامت روانی و انزوا مرتبط است. آسترو می‌گوید این شغل به او امکان می‌دهد به مشتریانش کمک کند «نوری که در انتهای تونل وجود دارد را ببینند.»

«وقتی آدم‌ها با من صحبت می‌کنند به من می‌گویند که این جلسات برایشان مانند جلسات روان‌درمانی بوده است. علتش این است که من درباره خصوصی‌ترین موضوعات زندگی آن‌ها صحبت می‌کنم. من از آن طالع‌بین‌هایی نیستم که به گل سرخ، رنگین‌کمان و چیز‌های قشنگ معتقد هستند. من درباره چیز‌های خوب، بد و زشت با هم صحبت می‌کنم، زیرا برای مشتریان من مهم است که همه چیز را درباره نمودار حیات خود بدانند؛ و به مشتریانم توصیه‌هایی می‌کنم که بتوانند با چیز‌های زشت زندگی کنار بیایند.»
فالگیر مشهور
Caroline Goldstein
او می‌گوید این روز‌ها «کسب‌وکار رونق پیدا کرده است.» او می‌گوید در ماه آوریل تقاضا برای دریافت مشاوره افزایش چشمگیری یافت به طوری که او هر ماه ۸۰ مشتری را می‌دید. یکی از دلایل افزایش تمایل به طالع‌بینی کسالت در قرنطینه و دسترسی به او در فضای مجازی است.

او بابت هر یکساعت وقتی که برای خواندن نمودار تولد صرف می‌کند ۱۰۰ پوند دریافت می‌کند. او می‌گوید با توجه به اینکه سیاره مشتری و زحل در آکوآریوس است که نشانه‌ای از حاکمیت تکنولوژی و همکاری است، برای بیشتر اوقات سال ۲۰۲۱ انرژی خوبی پیش‌بینی شده است. بعلاوه، خلاقیت و درآمد‌های بالقوه برای این سال پیش‌بینی می‌شود.

صنعتی در حال صعود

تعداد طالع‌بین‌هایی که برای پولسازی از استعدادشان وارد این میدان می‌شوند در حال افزایش است. چانی نیکولاس، یکی از معروف‌ترین طالع‌بین‌های عصر حاضر در جهان، از درآمد میلیون‌دلاری مشتری‌هایش گذر کرد و به جای آن یک کتاب پرفروش با عنوان «برای این زاده شده‌ای» را منتشر کرد؛ با شرکت فیلمسازی نتفیلیکس قرارداد بست و یک برنامه کاربردی راه‌اندازی کرد. کتاب او در هفته نخست بیش از ۱۴۰۰۰ نسخه فروش رفت.

شرکت چانی در لس‌آنجلس مستقر است و در حال حاضر مشغول استخدام ۳ مدیر در سه سطح متفاوت است و می‌گوید بابت این مشاغل ماهی ۱۰۰۰۰ دلار دستمزد پرداخت می‌کند.

مارن آلتمن که اخیراً عنوان «جدی‌ترین طالع‌بین را در نرم‌افزار تیک‌توک» از آن خود کرده، در عرض فقط ۱۰ ماه توانست بیش از ۱ میلیون دنبا‌ل‌کننده در این رسانه اجتماعی پیدا کند.» بیشتر شهرت مارن وقتی به دست آمد که او نتایج کالج الکترال آمریکا و خودداری ترامپ از واگذاری قدرت را پیش‌بینی کرد.

اخیراً او به منبع اصلی کسب اطلاعات درباره بهای بیتکوین و تحرکِ بازار سهام آمریکا از طریق مطالعه ستاره‌ها تبدیل شده است. علاقه اصلی او و چیزی که می‌خواهد در مسیر شغلی خود ادامه دهد طالع‌بینی مالی است. او می‌گوید در حال حاضر چند هزار دنبال‌کننده بابت ویدیو‌های آنلاین و اختصاصی او پول پرداخت می‌کنند (عضویت در کانال او بسته به اینکه به چه سطحی از اطلاعات دسترسی داشته باشند بین ۷.۷۷ دلار تا ۴۹.۹ دلار متغیر است)؛ دیگران نیز در وبینار‌ها و سلسه درس‌هایش شرکت می‌کنند.

آلتمن می‌گوید تیک‌توک بیشتر محلی برای حضور نسل زد است، اما بیشتر مخاطبان او افرادی در سنین ۳۰ سال به بالا هستند. «من واقعاً احساس رضایت می‌کنم وقتی می‌بینم مردم برای خودشناسی و یاد گرفتن درباره مسائل مالی به من مراجعه می‌کنند و پای درس‌های من می‌نشینند. هرچه تعداد بیشتری از مردم به این مباحث علاقه‌مند شوند و به آن بپیوندند این حوزه عمیق‌تر می‌شود.»

هنوز مشخص نیست که با بازگشت زندگی به وضعیت عادی افراد همچنان مشتاق این حوزه باشند. برنان می‌گوید، در جهان غرب، علاقه‌مندی به طالع‌بینی همیشه به صورت موج بوده است. در اواسط دهه ۲۰۰۰ برخی از طالع‌بین‌ها نگران بودند که تعداد کمی از افراد وارد این میدان خواهند شد.

بااین‌حال یک پیش‌بینی می‌توان کرد و آن اینکه با توجه به اینکه الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی در خدمت اشاعه میم‌هایی درباره حرکت قهقهرایی مریخ هستند - به این معنی که تلاش می‌کنند اوضاع قمر در عقرب را به واسطه تصاویر برجسته کنند - و همینطور با توجه به اینکه زندگی مدرن هیچ راه چاره‌ای برای حمایت معنوی از مردمان ندارد، به نظر می‌رسد که رنسانس طالع‌بینی حالا حالاها ادامه‌دار خواهد بود.

منبع: The BBC World
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید