گشت و گذار فضاپیمای ۱-Tianwen چین بر مریخ

گشت و گذار فضاپیمای ۱-Tianwen چین بر مریخ

چین پس از امارات متحده عربی، ششمین کشوری است که ماموریت موفقی به مقصد مریخ داشته است

کد خبر : ۹۰۶۲۱
بازدید : ۴۰۶۶۷
گشت و گذار فضاپیمای ۱-Tianwen چین بر مریخ
فرادید| پس از سفری ۲۰۲ روزه، فضاپیمای ماموریت تیان ون ۱ چین با موفقیت در مدار مریخ قرار گرفت. با به دست آمدن این موفقیت، چین پس از امارات متحده عربی، ششمین کشوری است که ماموریت موفقی به مقصد مریخ داشته است. تیان ون ۱ ترکیبی از مدارگرد و مریخ نورد است. پس از ورود به مدار، ۱-Tianwen شروع به آماده شدن برای فرود مریخ نورد می‌کند. مدارگرد شروع به تصویر برداری از مکان اصلی کاندید شده برای فرود (از دشت یوتوپیا تا جنوب محل فرود وایکینگ ۲ ناسا) می‌کند تا در ماه اردیبهشت عملیات فرود انجام شود.

به گزارش فرادید؛ اگر این مریخ نورد ۲۴۰ کیلوگرمی مجهز به پنل‌های انرژی خورشیدی به سلامت فرود بیاید، با استفاده از ابزار‌های راداری اکتشاف سطوح زیرین، ویژگی‌های خاک سطح و پتانسیل توزیع یخ-آب را بررسی می‌کند. همچنین این مریخ نورد دوربین‌های چند طیفی و پانورامیک و ابزار‌هایی را به منظور آنالیز ترکیبات سنگ‌ها همراه خود دارد.

در ضمن مدارگرد ۱-Tianwen سطح سیارهی سرخ را با دوربین‌های با رزولوشن بالا و متوسط و یک رادار صوتی بررسی خواهد کرد، همچنین اکتشافات دیگر به کمک یک مغناطیس سنج و ردیاب‌های ذرات انجام خواهد شد.

ارسال اولین تصویر از مریخ توسط ۱-Tianwen
گشت و گذار فضاپیمای ۱-Tianwen چین بر مریخ

فضاپیمای چینی "Tianwen-۱" مرداد ماه امسال به مقصد مریخ به فضا پرتاب شد و حالا پس از تقریباً ۷ ماه در نزدیکی سیاره سرخ قرار دارد؛ و اکنون ۱-Tianwen اولین تصویرش از مریخ را حین انجام آخرین مانور‌های مداری خود به ثبت رساند. تیان ون ۱ کمتر از یک هفته دیگر در مدار سیاره‌ی سرخ قرار می‌گیرد. سازمان فضایی ملی چین (CNSA)، با انتشار این عکس نشان داد که دوربین قدرتمند و با وضوح بالا روی فضاپیمای ۱-Tiawen به درستی کار می‌کند. به گزارش CNSA این عکس سیاه وسفید از فاصله‌ی ۲.۲ میلیون کیلومتری از مریخ ثبت شده است.

نسخه‌ی علامت گذاری شده از عکس، محل عارضه‌های قابل توجهی را به نمایش می‌گذارد. تیان ون ۱ ترکیبی از مدارگرد و مریخ نورد است و اکنون در فاصله ۱.۱ میلیون کیلومتری مریخ قرار دارد. انتظار می‌رود که فضاپیما روز چهارشنبه ۲۲ بهمن در مدار مریخ قرار گیرد. فضاپیمای پنج تنی با روشن کردن موتورها، سرعتش را به اندازه‌ی کافی کاهش خواهد داد تا بتواند در دام گرانش مریخ بیفتد. دیروز CNSA اعلام کرد که ۱-Tianwen چهارمین مانور اصلاح مداری را به اتمام رسانده تا اطمینان حاصل شود که فضاپیما برای ورود به مدار مریخ آماده است.
گشت و گذار فضاپیمای ۱-Tianwen چین بر مریخ
این فضاپیما در طول ۱۹۷ روزی که در فضا بوده است ۴۶۵ میلیون کیلومتر را طی کرده و در زمان مانور تصحیح مدار حدود ۱۸۴ میلیون کیلومتر از زمین فاصله داشته است. به گفته‌ی CNSA تمامی سیستم‌های فضاپیما در شرایط خوبی قرار دارند. فاصله‌ی بسیار زیاد زمین و ۱-Tianwen تاخیری حدودا ۱۰ دقیقه‌ای در مخابره اطلاعات ایجاد می‌کند. به این صورت که فضاپیما با دستورالعمل‌هایی که قبلا از طریق مرکز کنترل هوافضای پکن ارسال شده، عملیات ترمز و کاهش سرعت را باید خودش به تنهایی انجام دهد. بعد از ورود به مدار ۱-Tianwen شروع به آماده شدن برای فرود مریخ نورد می‌کند. مدارگرد شروع به تصویر برداری از مکان اصلی کاندید شده برای فرود (از دشت یوتوپیا تا جنوب محل فرود وایکینگ ۲ ناسا) می‌کند تا در ماه اردیبهشت عملیات فرود انجام شود.
گشت و گذار فضاپیمای ۱-Tianwen چین بر مریخ

اگر این مریخ نورد ۲۴۰ کیلوگرمی مجهز به پنل‌های انرژی خورشیدی به سلامت فرود بیاید، با استفاده از ابزار‌های راداری اکتشاف سطوح زیرین، ویژگی‌های خاک سطح و پتانسیل توزیع یخ آب را بررسی می‌کند. همچنین این مریخ نورد دوربین‌های چند طیفی و پانورامیک و ابزار‌هایی را به منظور آنالیز ترکیبات سنگ‌ها همراه خود دارد. در ضمن مدارگرد ۱-Tianwen سطح سیارهی سرخ را با دوربین‌های با رزولوشن بالا و متوسط و یک رادار صوتی بررسی خواهد کرد، همچنین اکتشافات دیگر به کمک یک مغناطیس سنج و ردیاب‌های ذرات انجام خواهد شد. ۱-Tianwen در مرداد ماه پرتاب شد و یک روز پس از ماموریت "الأمل" امارات متحده عربی و یک هفته قبل از مریخ نورد Perseverance ناسا به مریخ خواهد رسید.
درباره تیان ون یک؛ از اسطوره تا علم با مریخ نورد چینی
گشت و گذار فضاپیمای ۱-Tianwen چین بر مریخ

تیان‌وِن ۱، (Tianwen-۱) (معروف به Perceverence-۱، HX-۱ در جریان ساخت و توسعه) یک مأموریت میان‌سیاره‌ای از سوی سازمان ملی فضایی چین (CNSA) به مریخ برای ارسال یک فضاپیمای رباتیک است که شامل یک مدارگرد، یک سطح‌نشین و یک مریخ‌نورد است. این مأموریت با موفقیت از پایگاه پرتاب‌های فضاپیمای مرکز فضایی ون‌چانگ در ۲۳ ژوئیهٔ سال ۲۰۲۰ با یک موشک چانگ ژنگ ۵ آغاز شد و در مسیر مریخ قرار گرفت. این کاوشگر در ۱۰ فوریه‌ی ۲۰۲۱ به سیاره‌ی مریخ رسید و هم‌اکنون در مدار این سیاره قرار دارد. اهداف بیان شدهٔ آن جست‌وجوی شواهدی از زندگی کنونی و گذشته، و ارزیابی محیط آن سیاره است.

نام «تیان‌ون» که به معنی پرسش‌های آسمانی یا پرسش‌هایی برای بهشت است، از یک شعر بلند به همین نام که توسط چیو یوان (حدود ۳۴۰-۲۸۸ پیش از میلاد) سروده شده، برگرفته شده‌است. از بزرگ‌ترین شاعران چین باستان.

منبع: SPACE
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید