چرا خرس‌ها بورس را رها نمی‌کنند؟

چرا خرس‌ها بورس را رها نمی‌کنند؟

در طول ماه‌های اخیر عوامل متعددی دست به دست هم دادند تا فاز خرسی بورس تداوم پیدا کند. البته مهم‌ترین عامل خرسی شدن بازار در فاز نخست، اظهارات غیرکارشناسی مدیران ارشد دولت، عدم اطمینان به بازار، از بین رفتن اعتماد سهامداران حقیقی و کاهش قیمت دلار باعث شد تا خرس‌ها در بازار سهام جا خوش کنند.

کد خبر : ۹۰۶۲۳
بازدید : ۵۴۳۶
بازار بورس
فرادید | خرس‌های بورس تهران در طول ۶ ماه گذشته بازار را با افت ۴۵ درصدی مواجه کردند. البته در روز‌های پایانی هفته گذشته و نخستین روز هفته جاری خرس‌ها به استراحت رفتند، تا شاخص کل رشد ۱۱ درصدی را تجربه کنند. اما این صعود دوام چندانی نداشت و بازار سهام دوباره وارد فاز خرسی شد. در این میان برخی فعالان بازار سهام معتقدند که تغییر دامنه نوسان موجب رشد موقت شاخص کل شده، در مقابل برخی کارشناسان بازار سرمایه هم اعتقاد دارند که افزایش قیمت دلار تقاضا را به بازار بازگردانده است.

به گزارش فرادید؛ رشد شاخص کل بورس که از دوشنبه هفته قبل پر قدرت آغاز شده بود تا روز یکشنبه هفته جاری به سختی داوم آورد و توانست تا سطح یک میلیون و ۲۶۲ هزار واحد پیش روی کند. امروز هم در ادامه روند روز یکشنبه، افزایش عرضه و صف فروش در سهم‌های بزرگ بازار همراه شد تا امیدواری به بازگشت در دو روز باقی مانده هفته جاری نیز از دست برود.



اما در طول شش ماه اخیر بازار دو فاز خرسی بزرگ را تجربه کرده است. در فاز خرسی نخست بورس که از میانه مرداد ماه آغاز شد شاخص کل تا کف یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد عقب نشست، اما با افزایش تقاضا در بازار دوباره به یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بازگشت. این صعود حدود ۲۶ درصد از کل زیان سرمایه گذاران را جبران کرد.

البته طولی نکشید که فاز دوم خرسی این جبران مافات را هم با خود به زیر کشید و شاخص کل را تا کف کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد عقب راند.

در حال حاضر هم شاخص کل در نزدیکی مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد وارد فاز خرسی شده و احتمالا دوباره به کف کانال‌های پیشین خود باز خواهد گشت. اتفاقی که در طول هفته‌های اخیر بار‌ها رخ داده است.
بازار سهام
چرا خرس‌ها در بورس ماندند؟
در طول ماه‌های اخیر عوامل متعددی دست به دست هم دادند تا فاز خرسی بورس تداوم پیدا کند. البته مهم‌ترین عامل خرسی شدن بازار در فاز نخست، اظهارات غیرکارشناسی مدیران ارشد دولت، عدم اطمینان به بازار، از بین رفتن اعتماد سهامداران حقیقی و کاهش قیمت دلار باعث شد تا خرس‌ها در بازار سهام جا خوش کنند.

اما در فاز خرسی تازه بورس کارشناسان عوامل دیگری را علت این عقب نشینی شاخص معرفی می‌کنند. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که تصمیمات خلق الساعه سیاستگذاران بورسی و تغییر نامتوازن دامنه نوسان باعث شده تا سهم‌ها در صف فروش قرار بگیرند.

در حال حاضر سیاستگذاران بورسی دامنه نامتقارن منهای دو تا مثبت شش را در بازار اعمال کرده اند.

نوید قدوسی فعال بازار سرمایه در یکی از توییت‌های خود در این رابطه نوشت: «دامنه نوسان نامتقارن به نوعی توزیع ریسک بین بازارگردان و سایر سهامداران را به ضرر اولی و به نفع دومی بر هم زده است؛ بنابراین جای تعجب نیست که عرضه سنگین حقوقی در بازار امروز کار بازارگردان‌ها باشد تا از خودشان محافظت کنند.»

او می‌گوید دامنه نوسان نامتقارن طیف موافق و مخالف داشت، ولی فکر نمی‌کنم کسی طرفدار بازه یک ماهه برای ادامه آن باشد.

هاشم آردم کارشناس بازار سرمایه هم در این رابطه نوشت: «بعضی از دوستان معتقد هستند که هنوز برای قضاوت درباره دامنه نوسان نامتقارن زود است. نظرشان محترم، اما واقعا متوجه نمی‌شوم چرا درک این موضوع، اینقدر سخت است. بدیهی نیست که هر قاعده‌ای برای تنبیه فروشنده‌ها بذاریم، به‌طور غیرمستقیم خریدار‌های بالقوه را هم از بازار بیرون کرده‌ایم؟»

سعید درخشانی دیگر فعال بازار سرمایه هم در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «دامنه نوسان چه ارتباطی به ارزش یک دارایی دارد؟ مثلا اگر برای مسکن می‌شد دامنه نوسان تعیین کرد آیا می‌توانست باعث تغییر در ارزش آن ملک بشود؟ این‌ها همه حالات روانی سرمایه گذاران است که وقتی سیاست گذار هم به آن خیلی وزن می‌دهد عملا دامنه نوسان ملاک ارزش‌گذاری می‌شود، نه وضعیت خود شرکت.»

در طرف مقابل برخی از کارشناسان هم می‌گویند که تغییر دامنه نوسان اقدامی اورژانسی برای فروکش هیجانات منفی بازار بوده، اما لازم است در سریع‌ترین زمان ممکن متوقف و حتی به‌طور کامل حذف شود.

در این میان برخی از فعالان بازار و کارشناسان بازار سرمایه افت امروز را نتیجه مقاومت تکنیکالی می‌دانند و معتقدند که شاخص کل و برخی از سهم‌ها به سطح مقاومتی خود نزدیک شده اند، از این رو برخی اقدام به ذخیره سود کرده اند.
قیمت بورس

بورس به کدام سمت می رود؟

سیاستگذاران بورسی هم اکنون با اعمال دامنه نوسان منفی ۲ درصدی بازار، از هیجانات بورس قدری کاسته اند. اما کارشناسان بازار سرمایه معتقدند آنچه که بر خطر بروز هیجان فروش در شرایط فعلی می‌افزاید، ترس از افتادن قیمت‌ها در سراشیبی ۲ درصدی فروش است که بدون شک هر فشار خریدی را با فرسایش مواجه می‌کند.

آن‌ها می‌گویند که همین مساله می‌تواند بازارگردان‌ها را مجاب کند تا سهام تحت حمایت خود را بفروشند؛ چرا که دادن سهام به صف‌های خرید باعث می‌شود اولا در هنگام افت قیمت‌ها آمادگی بیشتری برای مقابله با فشار فروش داشته باشند و هم در شرایط فعلی اگر برآیند عرضه و تقاضا به افت قیمت منجر شد خود سهام کمتری داشته باشند.

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بورس در روز‌های آینده می‌گوید: «حجم و ارزش معاملات در بازار سهام کم و این نشان از کم‌عمق بودن بازار سهام است. از لحاظ تکنیکالی شاخص کل و برخی از سهم‌ها به مقاومت برخورد کردند که فکر می‌کنم معاملات چند روز آینده تقابل عرضه و تقاضا در بازار سهام است.»

او معتقد است که هنوز ابهامات در بازار سهام وجود دارد. مسائلی مانند بودجه، مذاکرات و قیمت ارز هنوز مشخص نشده است و از این لحاظ باید به بازار سهام حق داد.

در مقابل، اما محمدمهدی عشریه دیگر کارشناسان بازار سهام به وضعیت بورس در روز‌های آینده امیدوار است. او می‌گوید که «به دلیل اینکه معاملات امروز با تحرکات مثبت همراه بود احتمالا فردا بورس روند مثبتی دارد. قیمت سهم‌ها واقعا ارزنده است و قطعا با منتشر شدن گزارش‌ها می‌توان این موضوع را تایید کرد.

عشریه همچنین گفته است که «احتمالا شاخص کل تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رشد می‌کند و از طرفی بحث‌هایی از کاهش نرخ سود بانکی مطرح است که اگر نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند می‌تواند تاثیر زیادی بر روند بورس داشته باشد.»
۰
نظرات بینندگان
  • باران ارسالی در

    خرس شرف دارد.
    کفتار بهتر است به این ها بگویی که تو رشد شاخص عرضه می کنند و با صف فروش کردن می خرند.
    هیچ کسی هم جلودار این ها نیست.
    ملت را تو این شرایط سخت اقتصادی و کرونایی به جای حمایت چپاول می کنند.
    دولت خودش را به کوچه علی چپ زده و.حمایتی از ملتش نمی کند که جیب آن ها را خالی کرد.

  • ناشناس ارسالی در

    كل دامنه نوسان برداشته بشه خيلي ها يا مي روند يا مي مانند و بورس به تعادل ميرسه و از اين سرگرداني نجات پيدا ميكنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید