چند و چون حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰

چند و چون حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰

در این میان در روز‌های اخیر گمانه زنی‌های متفاوتی پیرامون حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ شکل گرفت. اما در نهایت او از طریق سخنگوی قوه قضائیه به گمانه زنی‌ها پایان داد.  

کد خبر : ۹۰۶۹۷
بازدید : ۶۲۱۶
ابراهیم رئیسی
فرادید | گمانه زنی‌ روز‌های اخیر حاکی از آن بود که ابراهیم رئیسی قصد ورود به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را دارد، این در حالی است که او بار‌ها حضورش در عرصه انتخابات را تکذیب کرده است.

البته به تازگی هم سخنگوی قوه قضائیه به نقل از رئیسی خبر داده که او قصدی برای نامزدی انتخابات پیش رو ندارد. اما اصولگرایان می‌گویند که به ۱۶ میلیون رای او نیاز دارند و همچنان اصرار دارند که ابراهیم رئیسی کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را بپذیرد.

به گزارش فرادید؛ کمتر از چهار ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، انتخاباتی که قرار است رئیس دولت سیزدهم را مشخص کند. در این میان در روز‌های اخیر گمانه زنی‌های متفاوتی پیرامون حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات پیش رو شکل گرفت. اما در نهایت او از طریق سخنگوی قوه قضائیه به گمانه زنی‌ها پایان داد.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی دستگاه قضا درباره احتمال حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری گفت که رئیسی جزء قوه قضائیه به مساله دیگری فکر نمی‌کند. البته اسماعیلی به دیدار رئیسی با دانشجویان و پرسش و پاسخ در مورد حضورش در انتخابات هم اشاره کرده و می‌گوید: «در آن دیدار همین سؤال را از ایشان پرسیدند و ایشان پاسخ دادند که من به جز قوه قضائیه به مسأله دیگری فکر نمی‌کنم»

سخنگوی قوه قضائیه همچنین گفته است که «ما هم شاهد هستیم ایشان به‌صورت شبانه روزی تمام توان و انرژی خود را مصروف قوه قضائیه می‌کنند و تا امروز نه ایشان نظر دیگری داشتند و نه ما رویکرد دیگری را مشاهده کردیم.» پیش‌تر محسنی‌اژه‌ای، معاون اول رئیس قوه قضائیه هم گفته بود که رئیسی برای انتخابات ۱۴۰۰ نخواهد آمد.

سید ابراهیم رئیسی از ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ تاکنون ریاست قوه قضائیه را بر عهده دارد.
رئیسی در میان مردم
ابراهیم رئیسی گزینه لحظه آخری اصولگرایان؟
گرچه ابراهیم رئیسی از قبول پبشنهاد اصولگرایان برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ سر باز می‌زند، اما فعالان، گروه‌های سیاسی اصولگرا و ریش سفیدان این اردوگاه اصرار دارند تا او وارد میدان انتخابات شود.
چنانچه سید محمد حسینی، وزیر کابینه احمدی نژاد هم در این رابطه می‌گوید: «رئیسی تاکنون نپذیرفته است و بر اجرای سند تحول قضائی تاکید دارد، اما احزاب متعدد و شخصیت‌های حقوقی و حقیقی اصرار دارند که ایشان بپذیرد، چون شرایط دشوار می‌طلبد که رئیسی زمام امور اجرایی را به دست گیرد.»

ناظران معتقدند اختلافات بر سر گزینه‌های متعدد در میان اصولگرایان بسیار بالا است، اما تنها گزینه‌ای که تمامی اصولگرایان بر سر آن اتفاق نظر دارند، ابراهیم رئیسی است. همین مسئله باعث می‌شود که با افزایش فشار اصولگرایان در هفته‌های پایانی ابراهیم رئیسی پیشنهاد کاندیداتوری را بپذیرد.

پیش از این جمعی از نمایندگان اصولگرای مجلس در جلسه علنی ۱۹ بهمن برای دعوت از آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی با هدف شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از دیگر نمایندگان امضا جمع کردند. اما رئیسی به نامه آن‌ها پاسخی نداد.

از طرفی برخی از رسانه‌های اصلاح طلب هم معتقدند که انتقاد‌های اخیر رئیسی به حسن روحانی در سفر اخیرش به خراسان شمالی نشانه‌هایی از حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است. بنابر این دور از انتظار نیست که ابراهیم رئیسی به عنوان گزینه لحظه آخری اصولگرایان معادلات را تغییر دهد.

محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا در این رابطه می‌گوید: «من شکی ندارم که ورود آقای رئیسی به انتخابات می‌تواند معادلات را به هم بریزد.
اگر ایشان به انتخابات ورود پیدا کند معادلات را قطعاً به ضرر آقای قالیباف به هم خواهد زد. چون بخش عمده جناح اصول‌گرا که در دوره قبلی در رقابت میان آقای رئیسی با قالیباف، پشت سر آقای رئیسی قرار گرفتند و به همین دلیل قالیباف مجبور به انصراف شد در این دوره هم در صورت حضور آقای رئیسی از وی حمایت می‌کنند.».

اما در طرف مقابل برخی از ناظران هم معتقدند به این جهت که حکم ریاست ابراهیم رئیسی در قوه قضائیه ازسوی رهبر انقلاب صادرشده، او برای حضور در انتخابات به کسب اجازه رهبری نیاز دارد. همین موضوع می‌تواند گره بزرگی بر سر راه ورود رئیسی به انتخابات باشد.

برخی هم می‌گویند که رئیسی در حال بررسی اوضاع و استقبال عمومی و شرایط پیش رو است و در صورت محیا بودن شرایط وارد عرضه می‌شود.
ابراهیم رئیسی منتخب اصولگرایان
چشم امید شورای وحدت اصولگرایان به ابراهیم رئیسی
شورای وحدت اصولگرایان که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته مسیر سخت و پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت، در نهایت نتوانست تمام گروه‌های سیاسی اصولگرا را تا پایان راه با خود همراه کند. اما حالا ابراهیم رئیسی می‌تواند کار این شورا را راحت‌تر از گذشته کند و اختلافات این اردوگاه را کاهش دهد.

در این رابطه منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان هفته گذشته گفته بود: «اگر آقای رییسی ورود به انتخابات بکنند - که ایشان البته در انتخابات ۹۶ ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جدیدی را از خود به نمایش گذاشته‌اند - تصور شخصی من این است که در شورای وحدت با اقبال خوبی روبه‌رو خواهند شد.»

در این میان فعالان سیاسی اصولگرا هم معتقدند که ارودگاه جناح راست به پایگاه رای رئیسی و آراء ۳۸.۳ درصدی او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ نیاز دارد.

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا در این رابطه می‌گوید: «در واقع با وجود اینکه (در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ۱۳۹۶) مسئله برجام هنوز به عنوان برگ برنده آقای روحانی کاملا زنده و مطرح بود، اما آقای رئیسی موفق شد ۱۶ میلیون رأی بیاورد بنابراین چنین پایگاه رأیی دارد به همین دلیل، اصولگرایان دراین دوره هم تصور می‌کنند اگر او این بار بیاید ممکن است چنین پایگاه رأیی داشته باشند.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید