ماجرای دختر حاکم دبی

ماجرای دختر حاکم دبی

چندی پیش شبکه تلویزیونی بی بی سی یک نوار ویدیویی که متعلق به دختر جوان حاکم دبی است را منتشر کرد که لطیفه در آن ویدیو می‌گوید که زندانی شده و جانش در خطر است. فرزند حاکم دبی در ادامه تاکید می‌کند: «من مثل یک گروگان در ویلایی که به زندان تبدیل شده بازداشت هستم. نیرو‌های پلیس خبرم دادند که من همه عمرم در زندان خواهم ماند و دیگر خورشید را نخواهم دید.»

کد خبر : ۹۰۷۰۲
بازدید : ۷۰۱۰
دختر حاکم دبی
فرادید | درحالی که مدت زیادی از زندانی شدن دختر حاکم دبی توسط پدرش می‌گذرد، اما چندی پیش ویدیو‌هایی از او در فضای مجازی منتشر شد که به نظر می‌رسد دوستان شاهزاده لطیفه آل مکتوم ویدیو‌هایی که از دوست زندانی شان به دستشان رسیده را منتشر کرده و درخواست کمک کرده اند.

این درحالی است که دختر حاکم دبی در سال ۲۰۱۸ اقدام به فرار از کشورش را داشته، اما تلاش او ناکام واقع شده و توسط نیرو‌های پدرش در دریا‌های هند دستگیر و به به دبی برگردانده می‌شود و مدتی است که به صورت مخفیانه پیام‌های ویدیویی به دوستانش می‌فرستد و بیم جان خود را دارد.

به گزارش فرادید، چندی پیش شاهزاده لطیفه آل مکتوم فرزند شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی با انتشار ویدیویی از از خودش اعلام کرده بود که نیرو‌های پدر پس از دستگیری او که در حال فرار با قایق بوده با استفاده از ماده‌ای مخدر او را بیهوش کرده و سپس به ویلایی در دبی انتقال داده که به صورت زندان است و تمام در و پنجره هایش بسته است، اما مدت زیادی از آخرین پیام او می‌گذرد و دوستان لطیفه نگران حال او بوده و خواستار مداخله سازمان ملل متحد شده اند.


بااین حال، دبی و امارات پیش از رسانه‌ای شدن این موضوع تاکید کرده بودند که لطیفه آل مکتوم در صحت و سلامت کامل به سر می‌برد و تحت حمایت خانواده است. با این وجود مری رابینسون، نماینده سابق حقوق بشر سازمان ملل متحد، که مدتی پیش با لطیفه ملاقات کرده بود او را «زن جوان آشفته» توصیف کرد و اظهار داشت که فریب سختی از خانواده لطیفه خورده است، چرا که وضعیت لطیفه را طور دیگری نمایش داده بودند.

رابینسون با پیوستن به کارزار تلاش‌های بین‌المللی برای تعیین وضعیت و محل نگهداری دختر حاکم دبی تأکید کرده بود که می‌بایست درباره لطیفه تحقیق گسترده‌ای انجام شود. دفتر کمیسریای عالی حقوق بشر سازمان ملل به این تقاضا‌ها پاسخ داد داده و گفته است که از امارات متحده عربی درباره شاهزاده لطیفه سؤال می‌کند.

همچنین، یکی از سخنگویان این دفتر تایید کرد: «گروه کاری بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل متحد پس از تجزیه و تحلیل فیلم‌های شاهزاده لطیفه، می‌تواند تحقیقاتش را آغاز کند.» علاوه بر او وزارت امور خارجه و توسعه بریتانیا نیز گفته است که «اگرچه در پرونده شاهزاده لطیفه دخالتی ندارد، اما این موضوع نگران کننده است و این دفتر از نزدیک تحولات مربوط به این پرونده را دنبال خواهد کرد.»

لطیفه آل مکتوم
ماجرای شاهزاده لطیفه آل مکتوم چیست؟

شاهزاده لطیفه آل مکتوم فرزند شیخ محمد آل مکتوم، حاکم دبی و نایب رئیس کشور امارات است که به عنوان یکی از ثروتمندترین سران کشور‌های جهان شناخته می‌شود. شیخ محمد تاکنون در ساخت شهری مدرن و پیشرفته بسیار موفق بوده، اما او تحمل هیچ مخالفتی با خود را ندارد و فعالان حقوقی تاکیید کرده اند: «سیستم قضایی دبی به راحتی می‌تواند علیه زنان تبعیض قائل شود.»

چندی پیش شبکه تلویزیونی بی بی سی یک نوار ویدیویی که متعلق به دختر جوان حاکم دبی است را منتشر کرد که لطیفه در آن ویدیو می‌گوید که زندانی شده و جانش در خطر است. فرزند حاکم دبی در ادامه تاکید می‌کند: «من مثل یک گروگان در ویلایی که به زندان تبدیل شده بازداشت هستم. نیرو‌های پلیس خبرم دادند که من همه عمرم در زندان خواهم ماند و دیگر خورشید را نخواهم دید.»

شاهزاده لطیفه افزود: «من هر روز نگران جانم و سلامتی‌ام هستم. این ویلا در محاصره نیرو‌های پلیس است و سه نیروی پلیس خارج ویلا و دو نیرو هم در داخل آنجا را کنترل می‌کنند. نیرو‌هایی که یونیفرم پلیس بر تن داشتند به من گفته‌اند که تا آخر عمرم زندانی خواهم بود. آن‌ها همه در‌ها و پنجره‌ها را بسته‌اند، هم اکنون پنج نیروی امنیتی در داخل و دو نیروی امنیتی نیز در خارج هستند.»

لطیفه آل مکتوم اولین بار در سن ۱۶ سالگی نقشه فرارش را طراحی کرد، اما امکان فرار را پیدا نکرد. او سال ۲۰۰۱ با یک تاجر فرانسوی آشنا شد و پس از تماس با این تاجر که «الوه ژوبر» نام داشت اقدام به برنامه ریزی طولانی خود برای فرار از دوبی کرد. لطیفه نقشه فرار خود را با کمک دوست اش «تینا یاوهیانن» که در آن زمان مربی کاپوئرا (نوعی هنر رزمی برزیلی) طراحی کرد.

روز ۲۴ فوریه سال ۲۰۱۸، لطیفه و تینا با یک قایق بادی و جت اسکی خود را به آب‌های بین المللی رسانده بودند؛ جایی که الوه ژوبر در قایقی تفریحی با پرچم آمریکا در انتظار آن‌ها بود. پس از گذشت هشت روز، زمانی که به ساحل هند رسیدند نیرو‌هایی که به نظر می‌رسید کماندو باشند به قایق یورش می‌برند.

تینا یاوهیانن درباره اتفاقی که در قایق برایشان افتاده بود اذعان داشت که «نارنجک‌های دودزا من و لطیفه را مجبور کرد که از محل اختفایشان در دستشویی زیر عرشه قایق خارج و با کماندو‌های مسلح روبرو شویم. بعد از آن که به او آرام بخش زدند بیهوش شده، با هواپیمای خصوصی او را به دوبی برگردانده اند و بعد از رسیدن به مقصد به هوش آمده است. لطیفه را به دوبی برگرداندند و تا الان از او خبر چندانی در دست نبود.»

خانم یاوهیانن و خدمه قایق تفریحی پس از این وقعه به مدت دو هفته در بازداشتگاه دوبی به سر برند و سرانجام آزاد شدند. بااین حال، دولت هند درباره نقش خود در یورش به قایق اظهار نظری نکرده است.

درحالیکه که دبی سعی داشت تا وضعیت لطیفه را عادی جلوه دهد، اما هنگامی که فرار هیا و فرزندانش به انگلستان در سال ۲۰۱۹، رسانه‌ای شد پرده از تنش داخلی خانواده آل مکتوم نیز برداشته شد. در پی این اتفاق دیوان عالی انگلستان با صدور احکامی در تلاش برای آشکار کردن حقیقت در امارت دبی، از دستورات اجباری شیخ محمد برای بازگرداندن لطیفه و شمسه «خواهر بزرگتر که او نیز قبلا تلاش ناموفقی برای فرار داشته» پرده برداشته است.

شاهزاده «هیا بنت الحسین» همسر حاکم دبی و دختر حسین پادشاه درگذشته اردن، همچنین او خواهر ناتنی عبدالله دوم، شاه کنونی اردن است که تیر ماه ۱۳۹۸ توانست به همراه «زاید» پسر ۷ ساله و «آل جلیله» دختر ۱۱ ساله‌اش به طور مخفیانه به آلمان بگریزد. شاهزاده هیا در آن زمان از آلمان درخواست پناهندگی کرده بود که تقاضای او مورد موافقت مقامات این کشور قرار گرفت.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید