یک بام و دو هوای سفر‌های نوروزی ۱۴۰۰

یک بام و دو هوای سفر‌های نوروزی ۱۴۰۰

بررسی ها نشان می دهد که سفر‌های نوروزی ۱۴۰۰ قرار نیست که همگانی باشد و تنها تعداد معدود به شکل مشروط در نوروز مسافرت کنند.  مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌گویند که برقراری سفر‌های نوروزی به حاد نشدن ویروس کرونا در کشور مشروط شده است. ضمن این‌که سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی در تعطیلات نوروز ممنوع خواهد بود و سفر به نقاط دیگر کشور به ارائه «رزرو اقامتگاه» منوط خواهد شد.

کد خبر : ۹۰۷۰۸
بازدید : ۵۰۷۲
مسافرت نوروز
فرادید | دولت با توجه به آسیب جدی بخش گردشگری در یک سال گذشته، تصمیم گرفته است در نوروز ۱۴۰۰ با اعطای مجوز سفر دیوار‌های آسیب دیده صنعت گردشگری را دوباره بازسازی کند. اما این تصمیم دولت در شرایطی است که وزارت بهداشت و برخی از اعضای کمیته علمی ستاد ملی کرونا نسبت به بروز موج چهارم کرونا در روزهای پیش رو هشدار داده اند. آن ها معتقدند که مسافرت در ایام نوروز می‌تواند حجم مبتلایان و مرگ و میر‌های ناشی از ویروس کرونا را افزایش دهد.

به گزارش فرادید؛ ستاد ملی کرونا به تازگی با پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با موضوع سفر مسئولانه در ایام نوروز موافقت کرده است. براساس این طرح افراد مختلف می‌توانند با شروط تعیین شده وزارت گردشگری در ایام نوروز سفر کنند، اما هنوز مشخص نشده که وضعیت افراد خارج این شروط چگونه خواهد بود.



طبق دستورالعمل وزارت گردشگری و ستاد ملی کرونا مجوز مسافرت افراد تنها مشروط به «استفاده از تور‌های نوروزی» یا «رزرو محل اقامت» صادر می‌شود.

طرح دولتی‌ها برای حمایت از مشاغل گردشگری در شرایطی است که براساس آمار بیش از دوم سفر‌ها در سال‌های اخیر با خودروی شخصی انجام شده و این طرح کمک چندانی به صنعت بزرگ گردشگری نخواهد کرد.

مسئولان وزارت گردشگری اعلام کرده اند که در ایام نوروز نصب چادر در پارک‌ها و نیز اسکان در مراکز متفرقه از جمله سالن‌های ورزشی، کمپ‌ها، مدارس و … ممنوع خواهد بود.

با این حال مدیران ارشد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌گویند تا پیش از رایزنی آن‌ها با ستاد ملی کرونا، بخش گردشگری در گروه دوم و سوم قرار داشته، اما اکنون به‌واسطه پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته در راستای حمایت از فعالان گردشگری، این حوزه در گروه اول یعنی در کنار مراکز دارای فعالیت ضروری قرار گرفته است.

مجوز سفر مشروط در نوروز ۱۴۰۰ در حالی به تصویب ستاد ملی کرونا رسیده که سال گذشته دولت به واسطه قرنطینه عمومی توانست تا حدود قابل قبولی از شیوع گسترده کرونا در کشور جلوگیری کند.
مجوز سفر نوروزی
شرایط صدور مجوز سفر نوروزی ۱۴۰۰ چیست؟
بررسی ها نشان می دهد که سفر‌های نوروزی ۱۴۰۰ قرار نیست که همگانی باشد و تنها تعداد معدود به شکل مشروط در نوروز مسافرت کنند. مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌گویند که برقراری سفر‌های نوروزی به حاد نشدن ویروس کرونا در کشور مشروط شده است. ضمن این‌که سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی در تعطیلات نوروز ممنوع خواهد بود و سفر به نقاط دیگر کشور به ارائه «رزرو اقامتگاه» منوط خواهد شد.

ولی تیموری معاون وزارت گردشگری در رابطه با شرایط سفر‌های نوروزی ۱۴۰۰ می‌گوید: «قرار است سفر‌ها طبقه‌بندی شوند که این فرایند در اختیار و مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. بخشی از این سفر‌ها به صورت برنامه‌ریزی‌شده و با تور خواهد بود که از طریق دفاتر خدمات مسافرتی دارای مجوز اجرا می‌شود؛ این بخش را از طریق سامانه ثبت تور می‌توان مدیریت و کنترل کرد.»

او همچنین گفته است که «این سامانه مدت‌ها است که راه‌اندازی شده و فقط نیروی انتظامی باید به آن اضافه شود تا از طریق کد رهگیری که برای هر تور صادر می‌شود، سفر‌های گروهی رصد شود. در این کد که روی وسلیه نقلیه نصب می‌شود، نام راهنما، آژانس و اتومبیل نیز مشخص است. اگر توری این کد را نداشته باشد، پلیس اجازه حرکت نمی‌دهد. این اقدام نه تنها از فعالیت تور‌های بدون مجوز جلوگیری خواهد کرد که نظارت بر تور‌های دارای مجوز را نیز آسان می‌کند.»

طبق گفته‌های تیموری، اطلاعات تمام مراکز اقامتی مجاز در سامانه «جانا» موجود است و مردم می‌توانند از این طریق محل اقامت مناسب خود را پیش از سفر، انتخاب و سپس رزرو کنند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین گفته ما از طریق این سامانه روی وضعیت ایمنی و بهداشت اقامتگاه‌ها نظارت می‌کنیم.

او در مورد نحوه صدور مجوز برای مسافران با خودرو‌های شخصی هم گفته است: «افرادی هم هستند که شخصی، اما با وسایل نقلیه عمومی سفر می‌کنند که پیش‌شرط فروش بلیت به آن‌ها مثل حالا، استعلام از ابتلا به کرونا و داشتن رزرو محل اقامت است، به همین منظور هم رایزنی‌هایی با وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است.»
شهرهایی که سفر ممنوع است

همزمانی سفر‌های نوروزی با موج چهارم کرونا

دولت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حالی طرح سفر مسئولانه نوروزی ۱۴۰۰ را پیش می‌برند که وزارت بهداشت و بسیاری از اپیدمیولوژیست‌ها از بروز موج چهارم کرونا طی هفته‌های آینده هشدار داده اند.

البته نکته قابل توجه اینجاست که پیش‌تر اکثر اعضای ستاد ملی کرونا نسبت به بروز موج چهارم کرونا همزمان با شیوع ویروس کرونای انگلیسی در کشور هشدار داده بودند، اما حالا در اقدامی ناگهانی ستاد ملی کرونا سفر‌های نوروزی مشروط را بلامانع اعلام کرده است.

هر چند، ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌گوید: «بنابر مذاکرات و توافق‌هایی که تا این مرحله صورت گرفته است، فعالیت‌ها و خدمات مرتبط با سفر و گردشگری در تعطیلات نوروز به صورت محدود و کنترل‌شده خواهد بود و برقراری سفر‌های نوروزی نیز مشروط بر این است که در روز‌های پیش رو وضعیت ویروس کرونا در کشور فوق‌العاده و یا بحرانی نشود.».

اما ویروس جهش یافته انگلیسی که شیوع بالایی هم دارد غیر قابل پیش بینی است و می‌تواند وضعیت کرونایی کشور را بحرانی کند.

در این رابطه مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا می‌گوید: «کرونای جهش یافته انگلیسی نسبت به گونه قبلی، قدرت سرایت بسیار بالاتری دارد. با این اوصاف در ایام تعطیلات قبل از عید نوروز، خانواده‌ها باید از فکر مسافرت بیرون بیایند وگرنه مجبورند بعد از سفر، در راهرو‌های بیمارستان‌ها رفت و آمد کنند.»

او همچنین گفته است که «قدرت سرایت این ویروس بالاست بنابراین با سفر کردن به راحتی در کل کشور گسترش پیدا خواهد کرد و دوباره شاهد سیل عظیم بستری و ابتلا و مرگ و میر خواهیم بود. دولت نیز در نظر دارد با اجرای تمهیداتی، از مسافرت‌های غیر ضروری در ایام تعطیلات نوروز جلوگیری کند و به جد با مسافران نوروزی برخورد خواهد شد.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید