برای اولین بار؛ یک زن آفریقایی رئیس سازمان تجارت جهانی شد

برای اولین بار؛ یک زن آفریقایی رئیس سازمان تجارت جهانی شد

اوکانجو-ایویلا یک اقتصاددان با سابقه توسعه بین‌الملل است، که پیشتر نیز به عنوان مدیر کل بانک جهانی منصوب شده بود. او تابعیت دوگانه نیجریه و آمریکا را دارد و رسما سمت مدیرکلی سازمان تجارت جهانی را از اول ماه مارس آغاز می‌کند.

کد خبر : ۹۰۷۱۱
بازدید : ۵۲۲۰
 انگوزی اوکانجو-ایویلا
انگوزی اوکانجو-ایویلا دبیر کل جدید سازمان تجارت جهانی

انگوزی اوکانجو-ایویلا به عنوان دبیر کل جدید سازمان تجارت جهانی انتخاب شد. به این ترتیب، او هم اولین زن و هم اولین آفریقایی است که به ریاست این گروه رسیده است. آن‌گونه که اعلام شده، وزیر دارایی سابق نیجریه از روز دوشنبه این سمت را بر عهده می‌گیرد.

اوکانجو-ایویلا گفت انتخاب شدن به عنوان مدیر این نهاد مایه «افتخار» اوست. سازمان تجارت جهانی بر قوانین تجارت میان کشور‌ها نظارت می‌کند. اوکانجو-ایویلا وعده داد که در دوران مدیریت خود با چالش‌هایی مقابله کند که در نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا پیش روی جهان قرار گرفته، چه از نظر بهداشتی و چه از نظر اقتصادی.

او گفت: «اگر بخواهیم فورا و به طور کامل از ویرانی‌های ناشی از همه‌گیری کووید۱۹ رهایی یابیم، یک سازمان تجارت جهانی قوی، نقش حیاتی دارد. مشتاقانه در انتظار همکاری با اعضا برای تشکیل و اجرای واکنش‌های سیاست‌گذاری هستیم که برای پیشبرد دوباره اقتصاد جهانی به آن‌ها نیاز داریم.»

او افزود اگرچه سازمان تجارت جهانی با چالش‌های بی‌شماری روبه‌روست، اما احساس می‌کند که با همکاری «می‌توانیم همگی سازمان تجارت جهانی را قوی‌تر، کارآمدتر و در تطابق بهتر با واقعیات امروز بسازیم.»

دیوید واخر، مدیر شورای عمومی سازمان تجارت جهانی، انتصاب اوکانجو -ایویلا را «لحظه‌ای بسیار مهم برای سازمان تجارت جهانی» توصیف کرد.

این سازمان در سال‌های اخیر با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده است، از جمله سوالاتی بر سر نحوه مدیریت اختلاف‌ها میان ابرقدرت‌های اقتصادی چین و ایالات متحده آمریکا. همین مسئله باعث شد تا برخی، از ناکارآیی سازمان تجارت جهانی در مداخله بر سر برخی جرائم اقتصادی چین، انتقاد کنند.

پولیتیکو گزارش داد که مسئله تعیین اینکه آیا مقررات سازمان تجارت جهانی توسط دولت ترامپ در ایالات متحده آمریکا نقض شده است یا نه، کماکان باقی است. دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم را افزایش داد.

به نظر می‌رسد که دولت ترامپ تلاش کرد تا مانع نامزدی اوکانجو-ایویلا برای مدیریت سازمان تجارت جهانی شود، و از یو میونگ-هی، وزیر تجارت کره جنوبی که یک نامزد دیگر احراز این سمت بود، حمایت کرد.

با این حال، دولت جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا با صدور بیانیه‌ای «حمایت قوی» خود را از اوکانجو-ایویلا اعلام کرده است. این بیانیه می‌گوید: «او از تجربه ۲۵ ساله خود در بانک جهانی، و دو دوره زمامداری وزارت دارایی نیجریه، دانش فراوانی را در زمینه اقتصاد و دیپلماسی بین‌المللی به ارمغان می‌آورد.»

اوکانجو-ایویلا یک اقتصاددان با سابقه توسعه بین‌الملل است، که پیشتر نیز به عنوان مدیر کل بانک جهانی منصوب شده بود. او تابعیت دوگانه نیجریه و آمریکا را دارد و رسما سمت مدیرکلی سازمان تجارت جهانی را از اول ماه مارس آغاز می‌کند. دوره مدیریت او تا ماه اوت سال ۲۰۲۵ خواهد بود.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید