بیت کوین در آستانه ۱ تریلیون دلار؛ پادشاه تا کجا پیش می‌رود؟

بیت کوین در آستانه ۱ تریلیون دلار؛ پادشاه تا کجا پیش می‌رود؟

قیمت بیت کوین از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون حدود ۲۳ هزار دلار افزایش یافته است، یعنی رشدی در حدود ۸۰ درصد. اما مهم‌ترین مسئله‌ای که ذهن‌ها را به خود درگیر کرده، علت اصلی رشد بی وقفه بیت کوین است.

کد خبر : ۹۰۷۴۷
بازدید : ۴۴۲۹
قیمت بیت کوین
فرادید | بازار بیت کوین که ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی حجمی معادل ۵۴۶ میلیارد دلار داشت، حالا در کمتر از دو ماه در مرز یک تریلیون دلار قرار دارد. در حال حاضر نیز بیت کوین با عبور از ابر کانال ۵۰ هزار دلار روی سطح ۵۲ هزار قرار دلار قرار گرفته است، البته این مسئله باعث شده تا حجم بازار بیت کوین به ۹۶۷ میلیارد دلار برسد. این بدان معناست که ارزش این بازار در دو ماه ابتدایی سال میلادی بیش از ۴۲۱ میلیارد دلار افزایش یافته است.

به گزارش فرادید؛ قیمت بیت کوین در ابتدای سال ۲۰۲۰ در حالی که در کانال ۷ هزار دلار قرار داشت تا پایان سال میلادی با پیش روی به کانال ۲۹ هزار واحد رشد قابل توجهی را به ثبت رساند. این در حالی است که بخشی از کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار‌های مالی نسبت به سرمایه گذاری در بازار بیت کوین هشدار داده بودند.



اما حالا پادشاه ارز‌های دیجیتال با فتح ابرکانال ۵۰ هزار تا سطح ۵۲ هزار و ۵۳۳ دلار پیش رفت و نشان داد که قصد ندارد از قله‌های فتح شده پایین بیاد.

پیش از این قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۷ تا کانال ۱۹ هزار واحد صعود کرد، اما یک باره قیمت این رمز ارز فرو ریخت و تا کانال ۴ هزار واحد عقب نشینی کرد.

در حال حاضر ۱۸ میلیون و ۶۳۱ هزار و ۹۰۰ واحد از سکه‌های بیت کوین استخراج شده و تنها ۲ میلیون و ۳۶۸ هزار و ۱۰۰ واحد دیگر از سکه‌های بیت کوین برای استخراج ماینر‌ها باقی مانده است.

البته کارشناسان حوزه بلاک چین پیش بینی می‌کنند با توجه به سختی استخراج بیت کوین احتمالا آخرین سکه‌های این رمز ارز سال ۲۱۰۰ میلیارد استخراج خواهند شد.

با این حال با رسیدن قیمت بیت کوین به کانال ۵۲ هزار واحد و افزایش حجم بازار طلای ارز‌های دیجیتال به ۹۶۵ میلیارد دلار، تنها ۳۵ میلیارد دلار به تریلیون دلاری شدن بیت کوین باقی مانده است. با این وجود احتمالا این رقم هم در روز‌های آتی شکسته خواهد شد.
رشد بیت کوین
چرا بیت کوین بی وقفه رشد می‌کند؟
قیمت بیت کوین از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون حدود ۲۳ هزار دلار افزایش یافته است، یعنی رشدی در حدود ۸۰ درصد. اما مهم‌ترین مسئله‌ای که ذهن‌ها را به خود درگیر کرده، علت اصلی رشد بی وقفه بیت کوین است. رشدی که عوامل زیادی در شکل گرفتن آن دخیل بودند.

اما شاید مهم‌ترین عامل سرمایه گذاری‌های نهادی روی رمز ارز بیت کوین بوده باشد. مثلاً در یک نمونه، سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری شرکت خودروسازی تسلا روی این بازار سبب شد تا اعتماد دیگر سرمایه گذاران نهادی نیز به این رمز ارز جلب شود. به شکلی که قیمت بیت کوین با انتشار خبر سرمایه گذاری تسلا از ابتدای کانال ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار پیش روی کرد.

عامل دیگر رشد این رمز ارز، پذیرش بیت کوین و سایر ارز‌های دیجیتال از سوی سیستم‌های معتبر انتقال پول در جهان است. در این رابطه «پی‌پال» سیستم معتبر انتقال پول اعلام کرد که کاربرانش می‌توانند از بیت‌کوین و سایر رمزارز‌ها برای خرید و فروش در این درگاه اینترنتی استفاده کنند؛ این شرکت در ماه نوامبر گفته بود حدود ۲۶ میلیون فروشنده رمز ارز‌های معتبر را قبول خواهند کرد.

علاوه بر آن کمپانی مسترکارت، شرکت خدمات مالی آمریکایی نیز اعلام کرد که تا پایان سال جاری میلادی از برخی از رمزارز‌ها در فرآیند‌های پرداخت پشتیبانی خواهد کرد.

همچنین بانک نیویورک ملون نیز اعلام کرد که برخی از خدمات محدود خود را برای رمز ارز‌ها آزاد خواهد کرد.

از سوی دیگر در طول یک سال گذشته با تضعیف دلار همزمان با شیوع کرونا بهانه‌ای شد تا سرمایه گذاران حقیقی هم به سمت بازار بیت کوین کشیده شوند. از طرفی سود ۳۰۰ درصدی بیت کوین در سالی که گذشت باعث شد تا بسیاری از سرمایه گذاران بازار طلا هم به سوی بازار بیت کوین کشیده شوند.

هم اکنون نیز قیمت انس جهانی طلا تا سطح ۱۷۸۶ دلار افت کرده است، این در حالی است که قیمت بیت کوین در طول یک هفته اخیر با صعود ۱۵ درصدی به ۵۲ هزار دلار رسیده است.

برخی از فعالان بازار ارز‌های دیجیتال معتقدند که بیت کوین این توان را دارد تا جایگزین بازار ۱۱ تریلیون دلاری طلا برای سرمایه گذاری امن مردم شود.
بازار ارز دیجیتال
پادشاه باز هم پیش می‌رود؟
احتمالا مهم‌ترین عامل رشد بیت کوین محدود بودن سکه‌های آن است، به شکلی که پس از استخراج ۲۱ میلیون واحد بیت کوین دیگر سکه‌ای استخراج نخواهد شد. در چنین شرایطی کاهش عرضه در برابر تقاضای بالا منجر به رشد دوباره بیت کوین خواهد شد.

جی پی مورگان در این رابطه در ژانویه اعلام کرد بیت کوین رقیبی برای طلا خواهد بود و اگر به عنوان یک سرمایه ایمن شناخته شود، احتمالاً ارزش آن تا ۱۴۶ هزار دلار بالا می‌رود.

البته برخی از فعالان بازار ارز دیجیتال رویا‌های بزرگ تری در سر دارند و معتقدند که بیت‌کوین می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۱، به اهداف قیمتی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار هم برسد.

در مقابل، اما بخشی از کارشناسان اقتصادی به روند پیش روی بیت کوین خوش بین نیستند. آن‌ها می‌گویند که نبود شفافیت قانونی به همراه احتمال جرائم مالی بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگتر را مجبور کرده محتاطانه با آن برخورد کنند.

این دسته از کارشناسان معتقدند که بی ثباتی بالای بیت کوین باعث نگرانی است.

اما با این وجود، بیت کوین و دیگر ارز‌های دیجیتال روز به روز حمایت‌های نهادی را بیشتر به خود جلب می‌کنند و این احتمال هم وجود دارد که ارز‌های دیجیتال در آینده‌ای نه چندان دور از سوی دولت‌ها به رسمیت شناخته شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از سال ۱۴۵۰ تا تا ۱۵۳۰ به مدت ۸۰ سال، ارز پرتقال به عنوان ارز ذخیره جهانی مورد استفاده قرار گرفت. از سال ۱۵۳۰ تا سال ۱۶۴۰ به مدت ۱۰ سال اسپانیا به عنوان ارز ذخیره جهانی بود.
همچنین از سال ۱۶۴۰ تا سال ۱۷۲۰ به مدت ۸۰ سال هلند، از سال ۱۷۲۰ تا سال ۱۸۲۰ به مدت ۹۵ سال فرانسه، از سال ۱۸۱۵ تا سال ۱۹۲۰ به مدت ۱۰۵ سال پوند انگلستان به عنوان ارز ذخیره جهانی بود. از سال ۱۹۲۰ تا امروز دلار آمریکا این نقش را در سیستم مالی دنیا ایفا کرد.

حالا هیچ بعید نیست که ارز‌های دیجیتال مسیر سیستم مالی جهان را تغییر دهند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید