وضعیت سی سخت پس از زلزله

وضعیت سی سخت پس از زلزله

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ساعاتی پس از وقوع زلزله ۵.۶ ریشتری سی سخت، جمعیت هلال احمر اقدام به اسکان اضطراری آسیب دیدگان کرده است. کریم همتیدر این رابطه می‌گوید: «تاکنون ۱۸۰۰ چادر و بیش از ۱۲۰۰ بسته غذایی یک‌ماهه میان زلزله‌زدگان توزیع شده است، ما نیاز داریم ۱۰۰۰ تخته چادر دیگر نیز در منطقه توزیع شود که این روند در حال انجام است.»

کد خبر : ۹۰۷۸۵
بازدید : ۵۰۷۵
زلزله سی سخت
فرادید | ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه چهارشنبه شب بود که زلزله‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر، شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند. زلزله‌ای که ۶۳ مصدوم برجای گذاشت و خسارات بسیاری را به منازل مسکونی این شهرستان وارد آورد.

به گزارش فرادید؛ حالا سه روز پس از این حادثه عبدالحمید پناهی فرماندار شهرستان دنا، درباره میزان خسارات وارد شده به سی سخت می‌گوید که براساس برآورد اولیه هزار و ۹۲۰ واحد مسکونی در شهر سی سخت و ۸۷ روستای شهرستان زلزله زده دنا خسارت دیده اند. در حاضر نیز ساکنان منازل تخریب شده به شکل اضطراری اسکان داده شده اند.



طبق برآورد‌های فرمانداری دنا، باید ۴۲۰ واحد مسکونی شهری و ۳۸۰ واحد روستایی باید ساخته و احداث شود. همچنین ۱۵۰۰ واحد مسکونی شهری و ۱۴۰۰ واحد مسکونی روستایی نیاز یه تعمیر و بازسازی دارند.

با این وجود مسئولان شهرستان دنا می‌گویند که زیرساخت‌های اساسی آسیب دیده‌اند. در این رابطه مدیر امورآب و فاضلاب شهرستان دنا می‌گوید که بخشی از تاسیسات و زیرساخت‌های آب و فاضلاب این شهرستان در زلزله آسیب دیده است.

علی خوشنودی همچنین گفته است که شکستگی خطوط انتقال آب شرب روستا‌های دارشاهی، گزدون و خمینی آباد و تخریب بعضی از نقاط خطوط انتقال آب روستا‌های کریک، تنگ پوتک و ده شیرین از جمله این خسارت‌ها بود.

طبق گفته‌های او، بر اثر زلزله تابلو برق ایستگاه پمپاژ روستای چناربرم دچار سوختگی و آب شرب روستا‌های سمرون وگورگنجو نیز گل آلود شد.

البته پس از آن، اسماعیل نجار رئیس ستاد بحران کشور خبر داده که آب، برق، گاز و تلفن شهر سی سخت وصل شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که زلزله هفته گذشته در فاصله ۱۰ کیلومتری سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد، ۱۹کیلومتری کمه در استان اصفهان و ۲۴ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است. این زمین لرزه در شهر‌های یاسوج، گچساران و دهدشت هم احساس شد.

پیش از این زلزله، در اردیبهشت ماه سال ۹۷ نیز زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر در شهر‌های یاسوج و دنا اتفاق افتاد و خساراتی به هر دو شهرستان وارد آورد.
خسارت زلزله سی سخت
امدادرسانی به سی سخت؛ از امکانات دولتی تا همراهی استان‌های همجوار
بررسی‌ها نشان می‌دهد که ساعاتی پس از وقوع زلزله ۵.۶ ریشتری سی سخت، جمعیت هلال احمر اقدام به اسکان اضطراری آسیب دیدگان کرده است. کریم همتیدر این رابطه می‌گوید: «تاکنون ۱۸۰۰ چادر و بیش از ۱۲۰۰ بسته غذایی یک‌ماهه میان زلزله‌زدگان توزیع شده است، ما نیاز داریم ۱۰۰۰ تخته چادر دیگر نیز در منطقه توزیع شود که این روند در حال انجام است.»

پس از آن، نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور هم خبردادکه مبلغ ١٠ میلیارد تومان تنخواه فوری به استان کهگیلویه و بویراحمد برای رفع نیاز‌های ضروری زلزله زدگان تخصیص یافته است.

همچنین رئیس ستاد اجرایی فرمان امام هم خبر داده که، نخستین محموله امدادی شامل پنج هزار بسته غذایی و اضطراری و اقلام بهداشتی و ضدکرونایی به منطقه زلزله‌زده سی‌سخت ارسال و توزیع شده است.
بنیاد مستضعفان نیز اعلام کرد که نخستین محموله ارسالی بنیاد مستضعفان شامل دو هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی و امدادی، بسته‌های غذایی، البسه گرم و اقلام ضروری است. همچنین ۱۰۰۰ دستگاه بخاری و ۵۰۰ تخته گلیم فرش نیز به منطقه اعزام شد تا به صورت فوری میان مردم این مناطق توزیع شود.

علاوه بر این وزیر راه و شهرسازی هم به مردم سی سخت وعده داده که تا زمان اسکان دائم مردم و جایگزینی منازل آن‌ها پرداخت قبوض آب، برق و گاز به تعویق می‌افتد.

البته همزمان با به کارگیری امکانات کشور، مردم و مسئولین محلی استان‌های بوشهر، زنجان، چهارمحال و بختیاری هم با ارسال محموله‌هایی به یاری زلزله زدگان سی سخت شتافتند.
وضعیت سی سخت پس از زلزله به کجا رسید؟
آخرین وضعیت بازسازی منازل تخریب شده و آسیب دیده
براساس آخرین گزارش ها، ۸۰۰ واحد از منازل آسیب دیده شهرستان دنا نیاز به بازسازی کامل و مجدد دارند، همچنین ۱۵۰۰ واحد مسکونی شهری و ۱۴۰۰ واحد مسکونی روستایی نیاز یه تعمیر و بازسازی دارند. در این رابطه دولت می‌گوید که در نظر دارد با ارائه وام بلاعوض و تسهیلات کم بهره در بازسازی و تعمیر این منازل همراهی کند.

پناهی فرماندار شهرستان دنا در این رابطه می‌گوید که ستاد بحران استان درحال حاضر ۲۰ میلیون تومان وام بلاعوض به خسارت دیدگان شهرستان زلزله زده دنا برای اجاره، جابجایی و اسکان موقت اعطاء خواهد کرد.

اسلامی وزیر راه و شهرسازی در این راستا گفته است که این کمک بلاعوض از سوی بنیاد مسکن پرداخت خواهد شد. او همچنین گفته که وام بلاعوض را براساس برآورد ستاد بحران تدوین و در همین هفته پیش رو ابلاغ می‌کند.

رئیس بنیاد مسکن کشور نیز در تشریح جزئیات این کمک بلاعوض گفته است که در ساخت اسکان موقت برای مدت زمان سه ماهه مبلغ ۲۰ میلیون تومان برای هر خانواده در نظر می‌گیریم و ساخت و بازسازی خانه‌ها معمولا باید ظرف مدت دو تا سه ماه انجام شود.

او همچنین گفته که اولویت برای ما ساختن خانه‌های آسیب دیده است و ساخت را بر تعمیر خانه‌ها ترجیح می‌دهیم.

علاوه بر این، دولتی‌ها می‌گویند که برای بازسازی منازل آسیب دیده تسهیلات کم بهره در نظر گرفته شده است. فرماندار دنا در این رابطه می‌گوید: «وام تعمیر نیز به منازلی که درصد تخریب کم آن‌ها کمتر است پرداخت خواهد شد.»

از طرفی بنیاد مستضعفان خبرداده است که آمادگی تامین کامل سیمان مورد نیاز برای بازسازی خانه‌های خسارت دیده و مناطق آسیب دیده از زلزله را عهده دار شده و پس از برآورد میزان دقیق خسارت‌ها، سیمان مورد نیاز از سوی بنیاد مستضعفان به صورت رایگان تامین خواهد کرد.

شهرداری سی سخت نیز خبر داده است که صدور پروانه برای زلزله زدگان رایگان خواهد بود.

در نهایت مهدی روشنفکر، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی خبر داد که این کمیسیون پیگیر ردیف بودجه‌ای مشخص در بودجه سال آینده برای مناطق زلزله زده دنا است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید