خوزستان مرکز شیوع کرونای انگلیسی

خوزستان مرکز شیوع کرونای انگلیسی

سفر‌هایی که طی هفته‌های گذشته بین شهر‌های اهواز و دیگر شهر‌های کشور صورت گرفت باعث افزایش مبتلایان به کرونای انگیسی شد. به واسطه این امر مسئولان کشور خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جانب شهروندان شده اند چرا که با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی میزان تردد در سطح شهر‌ها و همچنین جاده‌ها به شدت افزایش می‌یابد.

کد خبر : ۹۰۸۴۴
بازدید : ۵۵۹۱
خوزستان مرکز شیوع کرونای انگلیسی
فرادید | پس از گذشت یکسال از ورود ویروس کووید ۱۹ به کشور، به نظر می‌رسد که کشور علاوه بر موج چهارم کرونا با بیماری جدیدی به نام کرونای انگلیسی نیز روبرو است. این نوع از کرونا تاکنون بسیاری از افراد را به کام مرگ کشانده و خانواده‌های زیادی را داغدار کرده است.

سفر‌هایی که طی هفته‌های گذشته بین شهر‌های اهواز و دیگر شهر‌های کشور صورت گرفت باعث افزایش مبتلایان به کرونای انگیسی شد. به واسطه این امر مسئولان کشور خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جانب شهروندان شده اند چرا که با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی میزان تردد در سطح شهر‌ها و همچنین جاده‌ها به شدت افزایش می‌یابد.

به گزارش فرادید، چندی پیش خبر انتشار کرونای انگلیسی در استان خوزستان رسانه‌ای شد و دکتر فرهاد ابول نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، در نشستی که با فعالان رسانه‌ای داشت اعلام کرد: «در حال حاضر ۱۱ شهر استان قرمز و شهر‌های امیدیه، شوش، باغملک، ایذه، هفتکل، اندیمشک، امیدیه و هندیجان در وضعیت نارنجی قرار دارند. از ابتدای بهمن ماه آمار مراجعان به بیمارستان‌ها افزایش پیدا کرد و از یازدهم بهمن به بعد سرعت مراجعه و انتشار بیماری در استان خیلی زیاد شد.»

براساس گزارش ها، هفت شهر خوزستان از جمله اهواز به همراه هویزه و دشت آزادگان، آبادان، بندر ماهشهر، دزفول، شادگان، شوشتر و کارون در وضعیت قرمز قرار گرفته اند.

رئیس علوم پزشکی اهواز درباره میانگین درگیری افراد به این بیماری گفت: «میانگین درگیری افراد بالای ۷۴ سال به بیماری ۵/۴ درصد است که توصیه می‌کنم این افراد در خانه بمانند. افراد ۶۰ تا ۷۴ سال ۱۳ درصد، افراد ۴۵ تا ۵۹ سال ۲۲ درصد، افراد ۳۰ تا ۴۴ سال ۳۵ درصد، افراد ۱۵ تا ۲۹ سال ۲۲ درصد، افراد ۶ تا ۱۴ ساله ۵ درصد و افراد زیر یک سال کمتر از یک درصد موارد ابتلا به بیماری را دارند.

او به میزان افزایش مبتلایان به کرونای انگیسی اشاره کرد و اظهار داشت: «موارد بستری در استان نسبت به هفته گذشته ۹۰ درصد افزایش پیدا کرده و موارد بیماری و فوت در استان به ترتیب ۷۴ و ۴۵ درصد افزایش یافته است. در پیک اول و دوم تمام استان گرفتار بودند، اما درپیک سوم بیماری جنوب و غرب استان بیشتر درگیر هستند.

خوزستان مرکز شیوع کرونای انگلیسی
کرونای انگیسی در خوزستان

برخی از منابع از فوت دو کودک یک و نه ساله در خوزستان بر اثر ابتلا به کرونا خبر داده اند. همچنین، فرهاد ابول‌نژادیان نیز روز جمعه اول اسفندماه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «بر خلاف پیک‌های قبلی که درگیری بیشتر در گروه‌های سنی بالاتر رخ می‌داد، اما در پیک اخیر با انتشار کرونای انگلیسی، کودکان و نوجوانان هم قربانی می‌شوند.»

البته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز درباره این که دو کودک گفته‌شده بر اثر ویروس جهش‌یافته جان خود را از دست داده‌اند یا خیر، اظهار نظری نکرده بود. او در ادامه پست توئیتری اش نوشت: «والدین از خود و فرزندان‌شان مراقبت کنند، بیرون از خانه توپخانه کرونا فعال است.»

علی قمیشی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول در مصاحبه مطبوعاتی اش اعلام کرده بود که «تن‌ها استانی که در کشور وضعیت آن قرمز و پرخطر قرار گرفته استان خوزستان است. طبق بررسی میدانی و از تحلیل آمار متأسفانه ما در آستانه پیک قرار داریم. مثبت شدن تست‌ها و زیاد شدن مراجعین به صورت سرپایی به مراکز بهداشت و بیمارستان و نیز افزایش میزان بستری‌ها نشان از ورود به پیک سنگین کرونا است.»

قمیشی با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در دزفول اظهار کرد: «شرایط شهرستان دزفول به بدی شرایط شهرستان دیگر نیست. ولی ما نگران هستیم چرا که ممکن است به مانند پیک‌های قبلی چند روز دیرتر با پیک سنگین کرونا مواجهه بشویم. انتظار ما از مردم این است در قابل تلاش مسئولان و ارگان‌های مربوطه و کادر درمان و بهداشت که شبانه‌روزی در حال تلاش و خدمت‌رسانی هستند، مردم هم نقش خود را به نحواحسن اجرا کنند.»

شکراله سلمان‌زاده، رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز گفته است که «با توجه به سرعت بالای انتشار کرونا در شهرستان شادگان در دو هفته گذشته و احتمال وجود ویروس کرونای انگلیسی در منطقه، تعدادی از نمونه‌های گرفته شده از این بیماران به مرکز انستیتو پاستور ایران ارسال شد که نتایج آزمایش‌ها پس از یک هفته نشان داد که این ویروس از نوع کرونای جهش‌یافته انگلیسی بوده است.» همچنین، او شیوع این ویروس در خوزستان را خطری جدی برای این استان و کل کشور خوانده بود.

مدتی پیش دکتر فرهاد ابول نژادیان دربرنامه سلامت خونه سیمای خوزستان عنوان کرده بود که «باافزایش شدید مبتلایان به کرونا در بهمن ماه نمونه‌های برخی افراد مبتلا به انستیتو پاستور تهران ارسال شد. پس از بررسی نمونه‌ها مشخص شد که از مجموع ۱۰نمونه، ۹نمونه مبتلا به ویروس کرونای انگلیسی است. با حمایت وزارت بهداشت، تجهیزات تشخیص ژنتیکی این بیماری و شناسایی نمونه‌های مبتلا به ویروس کرونای انگلیسی در استان ایجاد شده است.»

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در استان خوزستان یادآور شد: «امروز پس از بررسی نمونه‌های برخی افراد مشکوک به کرونا انگلیسی، وجود این نوع ویروس جهشی در نمونه‌های ارسالی از شهر‌های هویزه، دزفول، رامهرمز، دشت آزادگان و اهواز تایید شد. خوزستان در پیک سوم کرونا قرار گرفته است و هر نوع علائم از جمله تب، بدن درد در این استان کوئید است مگر آنکه خلافش ثابت شود.»

ابول نژادیان با بیان اینکه ۲۲کلنیک تنفسی، ۶۲مرکز خدمات بهداشتی ۱۶و۲۴ ساعته آماده خدمت رسانی به بیماران کرونایی هستند اذعان داشت: «علاوه بر این مراکز، با استقرار اتوبوس آمبولانس در خیابان‌های پهلوان کیانپارس و سلمان فارسی اهواز، امیری آبادان تست‌های سریع کرونا در راستای شناسایی افراد مبتلا به کرونا انجام می‌شود. کرونای انگلیسی قدرت سرایت آن حدود هفت تا ده برابر نوع عادی کروناست؛ در راستای مقابله با این ویروس محدویت‌هایی از جمله جلوگیری از تردد به مناطق جنوبی و غربی استان اعمال و فعالیت‌های اصناف به جز مشاغل گروه یک ممنوع شده است.»

خوزستان مرکز شیوع کرونای انگلیسی
شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا انگلیسی در سراسر کشور

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری که با رسانه‌ها داشت اظهار کرد: «کانون اصلی گرفتاری با ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی در استان خوزستان، مسافرانی بودند که از کشور عراق آمده‌اند و به همین دلیل مرز‌های این استان را بستیم و تا اطلاع ثانوی عبور و مرور از مرز‌های خوزستان نخواهیم داشت.»

او درباره آخرین وضعیت شیوع ویروس جهش یافته کرونا در کشور گفته بود که «ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی در کل کشور در چرخش است و هفته گذشته گزارش‌هایی از ابتلا و مرگ و میر به علت ابتلا به این ویروس در استان قزوین و البرز داشتیم. روز دوشنبه در استان قزوین و ستاد استانی این استان حاضر شدیم. استاندار و رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین و البرز به دلیل مراودات بین این دوستان حاضر بودند و تصمیم‌های خوبی گرفته شد. با کمک و پشتکار همکاران من در دو دانشگاه علوم پزشکی البرز و قزوین و استانداری‌های این دو استان، امیدواریم این ویروس جهش یافته شیوع بیشتری نداشته باشد.»

وزیر بهداشت، درمان و آموزشی کشور با بیان اینکه گرفتاری در استان خوزستان با ویروس جهش یافته کرونا، خواب و خوراک را از همکاران ما گرفته است، اضافه کرد: «ابتدا در شادگان به عنوان اولوین کانون و بعد در رامهرز و اهواز و آبادان و قسمت‌های جنوب و به خصوص غرب استان خوزستان گرفتاری ایجاد شده است. ویروس جهش یافته به مراتب سرکش‌تر و مهاجم‌تر از ویروس قبلی کرونا است. بر خلاف حرفی که از روز اول انگلیسی‌ها می‌زدند، این ویروس هم ابتلای بالاتر و هم بیماری زایی و مرگ و میر بیشتری به نسبت ویروس ووهان به دنیا تحمیل می‌کند.»

نمکی یادآور شد که «از وزیر کشور به عنوان فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا خواستیم مرز‌های کشور به عراق از استان‌های غربی مثل کرمانشاه و ایلام هم به سرعت بسته شود. همچنین پرواز‌ها به استان خوزستان هم مدیریت می‌شود. همکاران ما در بیماریابی به شدت کار می‌کنند. قرار شد رفت و برگشت قسمت‌های شمال و شرقی استان خوزستان که گزارشی از آلودگی ویروس جهش یافته نداشته، به سایر بخش‌ها قطع شود. استان‌هایی مثل هرمزگان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و اصفهان معمولا بعد از خیز‌های استان خوزستان، به شدت گرفتار می‌شوند و باید مراقب باشند.»

این مقام مسئول با اشاره به این موضوع که مردم باید به شدت مراقب باشند گفت: «همان طور که پیش بینی می‌کردیم، در تله ویروس سرکش‌تری افتادیم، اما نباید ایجاد وحشت کند، زیرا تنها راه مقابله با آن فاصله گذاری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بسیاری از شهر‌های خوزستان به کمتر از ۱۰ درصد رسیده بود. اگر فاصله گذاری رعایت شود، دچار وحشت از شیوع ویروس جهش یافته نمی‌شویم.»

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پایان دادن به سفر‌های غیرضروری در شرایط فعلی گفت: «مردم باید از انجام سفر و تردد‌های غیر ضروری در سطح شهر اجتناب کنند و باید برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونای انگلیسی در هنگام خروج از خانه تا زمان برگشتن به منزل از ماسک استفاده کنند.

حریرچی با اشاره به میزان اثرگذاری ویروس انگلیسی بر گروه‌های مختلف سنی عنوان کرد: «این نوع از ویروس جهش یافته اگرچه برای تمامی گروه‌های سنی می‌تواند مشکل آفرین باشد، اما براساس شواهدی که تاکنون به دست آمده کرونای انگلیسی بیشتر جوانان را درگیر می‌کند. نوجوانان و جوانان عامل پخش ویروس جهش‌یافته در کشور هستند و موارد ابتلا به کرونا در سن ۵ تا ۱۷ سال افزایش یافته، طوری که این آمار در استان تهران از ۴ به ۱۱ درصد رسیده است.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید