ریزش ناگهانی بیت کوین؛ علت سقوط چه بود؟

ریزش ناگهانی بیت کوین؛ علت سقوط چه بود؟

شاید سخنان وزیر خزانه داری آمریکا درباره بیت کوین مهم‌ترین عامل ریزش ۲۴ ساعت اخیر بیت کوین باشد، اما عوامل بسیاری در شکل گیری ریزش کنونی نقش ایفا کردند. اما در مهم‌ترین موضع گیری جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز گذشته از بیت کوین انتقاد کرد. او با ناکارآمد خواندن بیت کوین گفته که این ارز دیجیتال در فعالیت‌های مجرمانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کد خبر : ۹۰۹۳۳
بازدید : ۵۵۳۰
ریزش بیت کوین
فرادید | قیمت بیت کوین در حالی که هفته جاری رکورد تاریخی ۵۹ هزار دلار را به ثبت رسانده بود، طی ۲۴ ساعت گذشته با نوسان شدید مواجه شد. در حال حاضر نیز قیمت بیت کوین روی سطح ۴۷ هزار دلار قرار گرفته است. با این وجود قیمت کنونی بیت کوین ۱۰ هزار دلار با سقف تاریخی خودفاصله دارد.

به گزارش فرادید؛ بیت کوین در کمتر از ۲۴ ساعت بیش از ۱۳ درصد ارزش خود را از دست داد و حالا به کانال زیر ۵۰ هزار دلار بازگشته است. این اتفاق برای بار دوم پس از ریزش ۲۴ دی ماه رخ داد. البته در ساعاتی قیمت بیت کوین احیا شد و به کانال ۵۳ هزار دلار بازگشت. اما این احیا موقتی دوام نیاورد و پادشاه ارز‌های دیجیتال دوباره به زیر ۵۰ هزار دلار سقوط کرد.


در این میان حجم بازار بیت کوین نیز از ۱۰۸۰ میلیارد دلار به ۸۹۰ میلیارد دلار سقوط کرد تا سرمایه گذاران بازار ارز دیجیتال نسبت به بهبودی وضعیت بازار در روز‌های آتی دچار تردید شوند.

سقوط ۱۰ هزار دلاری قیمت بیت کوین در شرایطی اتفاق افتاد که دو روز قبل تحلیلگران بانک جی پی مورگان نسبت به ریزش این رمز ارز هشدار داده بودند.

آن‌ها هشدار داده بودند که چنین روند سریعی در افزایش قیمت که بخشی از آن هم به لطف شرایط کرونایی به دست آمده است امکان شکست دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از پنج ماه پیش تاکنون ارزش بازار بیت کوین حدود ۴.۵ برابر شده است. همچنین قیمت بیت کوین از ابتدای سال ۲۰۲۱ از ۲۹ هزار دلار تا ۵۹ هزار دلار رشد قیمت را تجربه کرد که این رقم نشان دهنده رشد ۱۰۰ درصدی است.

با این وجود ارزش بازار ارز دیجیتال در مجموع به ۱۴۳۲ میلیارد دلار رسیده که بیت کوین با ۸۹۰ میلیارد دلار سهمی معادل ۶۰.۵۸ درصدی از کل بازار دارد.

البته ارزش کل بازار در روز‌های گذشته به رقم تاریخی ۱۸۰۰ میلیارد دلار هم رسیده بود.
بیت کوین
چرا بیت کوین ناگهان فرو ریخت؟
شاید سخنان وزیر خزانه داری آمریکا درباره بیت کوین مهم‌ترین عامل ریزش ۲۴ ساعت اخیر بیت کوین باشد، اما عوامل بسیاری در شکل گیری ریزش کنونی نقش ایفا کردند. اما در مهم‌ترین موضع گیری جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز گذشته از بیت کوین انتقاد کرد. او با ناکارآمد خواندن بیت کوین گفته که این ارز دیجیتال در فعالیت‌های مجرمانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پس از این موضع گیری وزیر خزانه داری آمریکا بود که بخشی از مالکان بیت کوین عرضه دارایی خود را آغاز کردند، این مسئله نیز موجب ترس در بازار شد و ناگهان همراه با ریزش بیت کوین باقی بازار هم تحت تاثیر قرار گرفت.

البته پیش از موضع تند وزیر خزانه داری آمریکا، ایلان ماسک مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس با توئیت جنجالی خود فضا را برای سقوط آزاد بیت کوین محیا کرده بود.

او در توئیتی گفته بود که قیمت بیت کوین و اتریوم بالا رفته است و به نظر می‌رسد که این قیمت گران باشد.

تحلیلگران اقتصادی مشهوری همچون متی گرینسپن، موسس کوانتوم ایکانامیکس معتقد است که ایلان ماسک و اظهاراتش تأثیر خارق‌العاده‌ای بر قیمت‌های بازار دارند.

با این حال پیش از این استقبال ایلان ماسک از بیت‌کوین در اوایل همین ماه باعث افزایش ۵۰ درصدی ارزش این ارز مجازی تا ۵۸ هزار دلار شده بود و حالا عکس‌العمل سرد او در این هفته ارزش آن را پایین آورده است.

البته علاوه بر ایلان ماسک، موضع بیل گیتس موسس شرکت مایکروسافت نسبت به بیت کوین باعث نگرانی این بازار شد. او گفته بود که از طرفداران بیت‌کوین نیست، هم به خاطر مسائل محیط زیستی و مصرف بالای انرژی برای تولید این ارز مجازی و هم به خاطر سرمایه‌گذاران شخصی.

او همچنین گفته بود که من نسبت به بیت‌کوین خوش‌بین نیستم و عقیده دارم اگر به اندازه ایلان ماسک پول ندارید باید مراقب باشید.»
بازار بیت کوین
چه اتفاقی برای بازار بیت کوین می‌افتد؟
گرچه بسیاری از سرمایه گذاران بیت کوین نسبت به آینده این بازار دچار تردید شده اند، اما فعالان بازار دیجیتال معتقدند که اصلاح بیت کوین در این بازه زمانی نیاز بازار بوده و احتمالا پس از اصلاح موقت دوباره روند صعودی را در پیش خواهد گرفت.

آرمین ون بیت کوین، یکی از شخصیت‌های محبوب توییتری، در این باره نوشته است که «بعد از مدتی نسبت به این سقوط‌های قیمت ایمن می‌شوید. این سقوط‌ها تنها باعث می‌شود بیشتر بخرید.»

جوزف یانگ، تحلیلگر اقتصادی هم در اظهارنظری ضمن اشاره به اضافه ارزشدر صرافی کوین بیس، گفته است که این میزان پس از شروع روند احیای قیمت در محدوده ۴۷،۴۰۰ دلار، بلافاصله مثبت شد. به‌گفته وی، این اضافه ارزش در محدوده ۵۰۰ دلار قرار دارد که به‌شدت مثبت است.

از طرفی برخی دیگر از فعالان این بازار هم می‌گویند که رسیدن به کف قیمت، باعث آزادشدن فشار خرید در بازار شد. این بدان معناست که کاهش شدید قیمت موجب ارزنده شدن بیت کوین و درنتیجه افزایش حجم خریداران خواهد شد.

اما در طرف مقابل تحلیلگران بانک جی پی مورگان همچنان معتقدند که بیت کوین نیاز به اصلاح بیشتری دارد تا به قیمت واقعی نزدیک شود.

با این وجود باید نشست و دید که افت شدید قیمت بیت کوین موجب افزایش حجم تقاضا خواهد شد و یا ترس موجود در بازار ریزش بیشتری را برای این رمز ارز رقم خواهد زد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید