هیچ فیلمی متقاضی اکران نوروز نیست؟

هیچ فیلمی متقاضی اکران نوروز نیست؟

سینمادار‌ها در تلاش‌اند تا صاحبان فیلم‌های «درخت گردو» محمد‌حسین مهدویان، «دینامیت» مسعود اطیابی و «چپ راست» حامد محمدی را برای اکران در نوروز راضی کنند.

کد خبر : ۹۰۹۳۵
بازدید : ۱۱۹۴
فیلم درخت گردو

سینمادار‌ها همچنان به‌دنبال فیلمی مناسب برای اکران نوروز هستند و به همین دلیل شورای صنفی نمایش برای این نوبت اکران هنوز به نتیجه نرسیده است.

طبق اعلام مرتضی شایسته، دبیر شورای صنفی نمایش، جلسه یکشنبه، سوم اسفندماه این شورا برخلاف قرار قبلی برای اکران نوروزی به نتیجه قطعی نرسید و لیست فیلم‌ها هفته آینده مشخص و اعلام خواهد شد.

براساس پیگیری انجام‌شده برای اکران نوروزی چند فیلم در این جلسه به‌عنوان متقاضی معرفی شده‌اند، ولی برای اکران نوروزی مناسب تشخیص داده نشده و به همین دلیل بررسی و برنامه‌ریزی ادامه خواهد داشت؛ چرا‌که سینمادار‌ها در تلاش‌اند تا صاحبان فیلم‌های «درخت گردو» محمد‌حسین مهدویان، «دینامیت» مسعود اطیابی و «چپ راست» حامد محمدی را برای اکران در نوروز راضی کنند.

پیش‌تر اسامی این فیلم‌ها به‌همراه «بی‌همه‌چیز» محسن قرایی به‌عنوان متقاضی اکران نوروزی مطرح شده بود، اما پخش‌کننده‌های برخی از این فیلم‌ها این مسئله را رد کرده و تأکید کردند که برای اکران در این نوبت باید شرایط حمایتی متفاوتی فراهم شود؛ چرا‌که آن‌ها نگران‌اند آنچه در اکران «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف» در این سال کرونایی رخ داد و منجر به شکست آن‌ها در اکران شد، بار دیگر تکرار شود.

در‌این‌باره سعید خانی، پخش‌کننده «دینامیت»، هفته گذشته گفت: اخیرا جلسه‌ای با نماینده سینمادار‌ها و شورای مرکزی پخش‌کننده‌ها داشتیم و در آنجا تأکید شد که با آنچه شورای صنفی نمایش به‌عنوان «حمایت» از اکران مطرح می‌کند، نمی‌توان کاری انجام داد؛ چون این حمایت‌ها ضمانت اجرائی ندارند. پس بهتر است سینمادار‌ها و پخش‌کننده‌ها راهکاری را در نظر بگیرند تا فیلم‌های خوب اکران شوند.

همچنین امیرحسین حیدری، پخش‌کننده «درخت گردو»، هم گفته بود: ما می‌خواهیم فرمولی را برای اکران طراحی کنیم و این کار به یکسری مذاکره احتیاج دارد و باید در روز‌های آینده با شورای صنفی نمایش، انجمن سینماداران و همین‌طور با مدیران سازمان سینمایی جلسه داشته باشیم تا ببینیم شرایط را چطور می‌توان پیش برد که اگر ستاد کرونا اجازه اکران نوروزی بدهد و سینما‌ها در آن مقطع پابرجا باشند، فیلم‌های خوبی را نمایش دهیم.

گفتنی است تهیه‌کننده‌هایی که پس از یک سال هنوز نتوانسته‌اند پول فروش فیلم‌های خود را از سینمادار‌ها دریافت کنند، درخواستی را برای منع فعالیت این سالن‌ها به سازمان سینمایی ارائه کرده‌اند.

تابستان همین امسال بود که با ادامه‌دار‌شدن بحران تعطیلی سینما و شرایط اقتصادی که به کم‌شدن ارزش پول ملی هم انجامید، جمعی از تهیه‌کننده‌هایی که فیلم‌های خود را سال ۱۳۹۸ اکران کرده بودند، از پرداخت‌نشدن پول فروش آثار خود از سوی صاحبان سالن‌های سینمایی انتقاد کردند.

در همان روزها، بدهی سینمادار‌ها از فروش فیلم‌های سال گذشته حدود ۳۰ میلیارد تومان اعلام شده بود که بخش عمده‌ای از این رقم نیز به مصطفی کیایی، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «مطرب»، تعلق داشت. کیایی مانند دیگر تهیه‌کننده‌ها از این وضعیت شاکی بود و برای آن‌ها این سؤال مطرح بود که سینمادار‌ها با پول فروش فیلم‌های آن‌ها چه کرده‌اند.
حتی کار به جایی رسید که کیایی در گفت‌وگویی بیان کرد از آنجا که برای ساخت «مطرب» با سند منزلش از بانک وام گرفته بود، اگر سریال شبکه نمایش خانگی «هم‌گناه» را نساخته بود، احتمالا خانه‌اش را از دست می‌داد.

در‌این‌باره با توجه به انتقاد‌های مطرح‌شده، سازمان سینمایی در صدد برآمد تا با حمایتی مالی گره این مشکل را تا حدی باز کند، اما حالا که به پایان سال رسیده‌ایم، مشخص است که این حمایت‌ها هم چاره‌ساز نبود و تقریبا فقط یک‌سوم بدهی باقی‌مانده سینمادار‌ها پرداخت شده است.

بر این اساس کیایی به نمایندگی از چهار، پنج تهیه‌کننده دیگری که نتوانسته‌اند پول فروش فیلم‌های خود را از سینما‌ها بگیرند، به ایسنا گفت: از سازمان سینمایی درخواست کرده‌ایم هر سینمایی که در این ماه اسفند حساب خود را تسویه نکند، از چرخه اکران نوروزی خارج شود.

او اضافه کرد که این درخواست مورد موافقت سازمان سینمایی هم قرار گرفته است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید