رویارویی وزارت ارتباطات و مجلس بر سر گران شدن اینترنت

رویارویی وزارت ارتباطات و مجلس بر سر گران شدن اینترنت

مجلسی‌ها موضع گیری وزارت ارتباطات را خلاف واقع می‌دانند و معتقدند که اجرای این مصوبه تاثیری در گرانی اینترنت ندارد.

کد خبر : ۹۰۹۷۵
بازدید : ۴۶۸۶
رویارویی وزارت ارتباطات و مجلس بر سر گران شدن اینترنت
فرادید | مصوبه روز گذشته مجلسی‌ها درباره افزایش مالیات اپراتور‌ها منجر به جنجال میان نمایندگان و مدیران ارشد وزارت ارتباطات شد. مصوبه‌ای که به اعتقاد پارلمان تاثیری در افزایش قیمت اینترنت نخواهد داشت، اما مسئولان وزارت ارتباطات می‌گویند که این مصوبه به شکل مستقیم بر افزایش قیمت خدمات اینترنت و پیامک در سال آینده تاثیر خواهد گذاشت.

به گزارش فرادید؛ مدیران وزارت ارتباطات معتقدند که مجلسی‌ها با تصویب این قانون، درآمد سه هزار میلیاردی حاصل از آن را به صداوسیما اختصاص خواهند داد و هزینه آن از جیب مشترکان پرداخت می‌شود. اما نمایندگان مجلس خلاف این عقیده را دارند، آن‌ها می‌گویند که این مصوبه نه تنها منجر به افزایش قیمت اینترنت نخواهد شد، بلکه کیفیت اینترنت را هم افزایش می‌دهد. علاوه بر آن بهارستان نشینان می‌گویند که در امد حاصل از این مصوبه تنها مختص به صداوسیما نیست و برای حوزه‌های مختلفی صرف خواهد شد.



البته پیش از تصویب این قانون، آذری جهرمی در توئیترش ابراز امیدواری کرده بود که نمایندگان مجلس به چنین طرحی رای ندهند.

او در این رابطه نوشت: «امیدوارم امروز نمایندگان محترم مجلس با مصوبه کمیسیون تلفیق، مبنی بر افزایش سه هزار میلیارد تومانی مالیات اپراتور‌ها و اختصاص آن به برخی دستگاه‌ها از جمله صداوسیما برای امورات نظارتی، مخالفت کنند. تصویب این بند در تبصره ۶ بودجه باعث افزایش چشمگیر قیمت بسته‌های اپراتور‌ها خواهد شد.».

اما این توئیت وزیر ارتباطات با واکنش تند نمایندگان مجلس مواجه شد.

سید محسن دهنوی عضو هیئت رییسه مجلس در واکنش به توئیت آذری جهرمی نوشت که مگر وزیر ارتباطات برای مجلس تعیین تکلیف می‌کند!

او مدعی شده است که حق السهم دولت از اپراتور‌ها بسیار بالاست، اما دولت در بودجه به آن اشاره نمی‌کند.

دهنوی می‌گوید که این حوزه به حیات خلوتی برای عده‌ای تبدیل شده که از آن برای فعالیت‌های انتخاباتی استفاده می‌شود.
رویارویی وزارت ارتباطات و مجلس بر سر گران شدن اینترنت
رویارویی پارلمان و وزارت ارتباطات بر سر گرانی اینترنت
پس از تصویب طرح افزایش مالیات اپراتورها، وزارت ارتباطات به این موضوع واکنش نشان داد. واکنشی که به سرعت به سطح جامعه و شبکه‌های اجتماعی کشیده شد. با این حال، مصوبه جنجالی مجلس نه تنها نگرانی عمومی را در بر داشت، بلکه منجر به انتقاد گسترده از پارلمان نیز شد.

در این میان علاوه بر وزیر ارتباطات، معاون او نیز بر گرانی اینترنت در اثر اجرای مصوبه تاکید کرده است.
حسین فلاح جوشقانی نیز همچون آذری جهرمی واکنش خود را در توئیتر نشان داد و نوشت: «مصوبه امروز مجلس، باعث گران شدن قیمت اینترنت و توقف توسعه مناطق محروم خواهد شد.»

او می‌گوید که درآمد اپراتور‌ها مستقیما به تعرفه وابسته است و افزایش درآمد خزانه و پرداخت به صداوسیما حتما با رشد قیمت اینترنت مواجه خواهد شد.

اما مجلسی‌ها موضع گیری وزارت ارتباطات را خلاف واقع می‌دانند و معتقدند که اجرای این مصوبه تاثیری در گرانی اینترنت ندارد.

در این رابطه سید احسان قاضی زاده هاشمی، رئیس کمیته فرهنگی و جمعیت کمیسیون تلفیق می‌گوید: «کاری که در مجلس شورای اسلامی انجام شده در واقع افزایش حق السهم دولت از قیمت ترافیکی است که از مردم دریافت می‌کنند. دلیل آن هم این است که بنابر گزارش‌های دقیق مالی که موجود است، سه اپراتور پارسال بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان حاشیه سود داشته اند و ما هم در مجلس شورای اسلامی مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان از این حاشیه سود کم کرده و به تولید محتوا در فضای مجازی و تولید محتوای فرهنگی اختصاص داده ایم.»

البته مجلسی‌ها اختصاص ۳ هزار میلیارد درآمد حاص از اجرای طرح افزایش مالیات اپراتور‌ها به صداوسیما را هم رد کرده اند.

قاضی زاده هاشمی دراین رابطه گفته که «قرار است از این مبلغ یک هزار میلیارد تومان آن به گروه‌ها و مجموعه‌های بخش خصوصی و مردمی فعال در فضای مجازی در قالب یک کارگروه به صورت صندوق و در قالب تسهیلات و کمک ارائه خواهد شد و ۲ هزار میلیارد تومان دیگر آن بین ۲۶ مجموعه و دستگاه فرهنگی و اجتماعی توزیع خواهد شد.»

در این میان رضا خواه عضو کمیسیون تلفیق مجلس هم تاکید کرده است که این مصوبه باعث افزایش نرخ اینترنت نمی‌شود و اپراتور‌ها نباید اینترنت را در سال آینده گران کنند.

او همچنین گفته این مصوبه برای تقویت زیرساخت هاست، اما متن مصوبه نشان می‌دهد درآمد حاصله به صداوسیما داده می‌شود.
رویارویی وزارت ارتباطات و مجلس بر سر گران شدن اینترنت
مصوبه جنجالی مجلس چه می‌گوید؟
طبق مصوبه مجلس، حق الامتیاز و حق السهم دولت از کارور (اپراتور‌های خدمات دهنده مخابراتی) به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۳۰۴۰۴ نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود. منابع حاصل به میزان ۳۰ هزار میلیارد ریال با هدف حمایت از تولید و محتوا و فعالیت‌های فرهنگی و نظارت در فضای مجازی هزینه می‌شود.

همچنین مسوولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن به‌طور انحصاری برعهده سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) صدا و سیما است.

البته مصطفی طاهری عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ می‌گوید: «نمایندگان روز گذشته به بخش درآمدی بودجه رسیدگی کردند و به بخش هزینه‌ای نرسیده اند؛ این که سه هزار میلیارد تومان به چه جایی داده شود و چه کسی نظارت کند امروز مطرح نشد و در روز‌های آینده مطرح خواهد شد. در بخش هزینه‌ای ممکن است با پیشنهاد‌های نمایندگان، قسمت‌هایی حذف یا به لایحه مسائلی اضافه شود.»

دهنوی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ هم گفته است که «در این بند قید خواهد شد دولت و اپراتور‌ها حق افزایش تعرفه در سال آینده را ندارند لذا اجازه نخواهیم داد که حتی یک ریال از جیب مردم هزینه اضافه صورت گیرد حتی پیشنهاد افزایش نرخ تعرفه‌های اینترنت نیز در کمیسیون تلفیق رد شد لذا مجلس حامی ثبات در قیمت‌ها خواهد بود.»

البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که بند منع افزایش تعرفه از سوی اپراتور‌ها درمصوبه روز گذشته نبوده است و براساس گفته‌های نمایندگان قرار است بعد‌ها گنجانده شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید