مالیات ستانی از شاخ‌های مجازی اجرایی می‌شود؟

مالیات ستانی از شاخ‌های مجازی اجرایی می‌شود؟

گرچه مجلس روزهای گذشته طرح مالیات ستانی از اینفلوئنسر‌ها را به تصویب رسانده است، اما تاکنون جزئیاتی از سازوکار اجرای این طرح ارائه نکرده است. با این وجود اما سازمان امور مالیاتی معتقد است که برای اجرای این طرح مشکلی نخواهد داشت.

کد خبر : ۹۰۹۸۱
بازدید : ۵۶۱۷
مالیات ستانی از شاخ‌های مجازی اجرایی می‌شود؟
فرادید | دو سال قبل بود که سازمان امور مالیاتی کشور از تدوین طرحی برای مالیات ستانی از اینفلوئنسر‌ها خبر داد. اما در نهایت امسال توانست طرح را تدوین و وزارت اقتصاد و دارایی آن را در لایجه بودجه ۱۴۰۰ بگنجاند و روز گذشته هم مجلس به آن رای موافق داد. با این اوصاف اینفلوئنسر‌هایی که بیش از ۵۰۰ هزار نفر دنبال کننده دارند و تبلیغات در صفحه شان درج می‌شود شامل این قانون می‌شوند.

به گزارش فرادید؛ مجلسی در ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ روز گذشته با الحاق یک بند به تبصره ۶ لایحه بودجه موافقت کردند. طرحی که براساس آن سازمان امور مالیاتی مکلف به مالیات ستانی از اینفلوئنسر‌ها شده است.



براساس این مصوبه، درآمد‌های کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه‌های کاربر محور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.

همچنین سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این بند دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمد‌های کاربران حرفه‌ای رسانه‌های کاربر محور از محل تبلیغات را تهیه و به تائید وزیر اقتصاد و امور دارایی برساند.

در ادامه این مصوبه هم آمده که سازمان امور مالیاتی مکلف است لیست مودیان مالیاتی و خوداظهاری تهیه شده توسط آن‌ها را تهیه و در سایت سازمان در منظر عموم قرار دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این طرح از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد و البته هنوز مشخص نیست که سازوکار مالیات ستانی به چه شیوه‌ای خواهد بود.

البته سازمان امور مالیاتی می‌گوید که فقط هنرمندان در چارچوب مجوز وزارت ارشاد، معاف از مالیات هستند. با این وجود مالیات ستانی تنها شامل بلاگر‌ها و چهره‌های مشهور شبکه‌های اجتماعی خواهد شد.
با این حال مجلسی ها هم می گویند که این قانون فقط برای صفحات و کانال هایی با بیش از ۵۰۰ هزار کاربر است و شامل همه کسب و کارها در فضای مجازی نمی شود. هدف، کانال ها و صفحاتی هستند که بستری برای گرفتن تبلیغات ایجاد کرده و درآمد زیادی هم دارند و بعضا پشت آن یک سلبریتی یا افراد دیگری هستند.
مالیات ستانی از شاخ‌های مجازی اجرایی می‌شود؟
مالیات ستانی از اینفلوئنسر‌ها ممکن است؟
گرچه مجلس روزهای گذشته طرح مالیات ستانی از اینفلونسر‌ها را به تصویب رسانده است، اما تاکنون جزئیاتی از سازوکار اجرای این طرح ارائه نکرده است. با این وجود اما سازمان امور مالیاتی معتقد است که برای اجرای این طرح مشکلی نخواهد داشت.

البته در این میان برخی از ناظران معتقدند که شناسایی اینفلوئنسر‌ها وبررسی میزان درآمد آن‌ها از سوی سازمان امور مالیاتی با مشکل مواجه خواهد شد.

این در حالی است که این سازمان می‌گوید که کار شناسایی و اجرای طرح را در طول دو سال گذشته انجام داده است.

در این رابطه دو سال قبل معاون وقت درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی در این رابطه گفته است که در یکی دو سال گذشته نیز برنامه‌ای را برای رسیدگی به فعالان فضای مجازی در دستور کار داشتیم و بخشی را هم مطالبه مالیات کردیم که بخش زیادی از این‌ها نیز به نتیجه رسیده است.

او گفته که بیشتر این افراد پرونده مالیاتی و کد مالیاتی دارند.

اما همچنان این ابهام پا برجا است که در صورت فرار مالیاتی و عدم تمکین مشمولین مالیات ستانی جدید، سازمان مذکور با چه ابزاری می‌تواند اینفلوئنسر‌ها و فعالان پردرآمد فضای مجازی را مجاب به پرداخت مطالبات مالیاتی کند؟

بلاگر یک فعال رسانه‌ای است که پل ارتباطی میان برندهاو مارک‌های معروف و مردم ایجاد می‌کند و شباهت یک بلاگر با اینفلوئنسر در تولید محتوا است. به تعبیری می‌توان گفت همان واسطه بین خریدار عامه و فروشنده معتبر می‌باشد. در عصر ارتباطات صاحبان مشاغل جهت پیشبرد اهداف خود و عرصه و تبلیغ محصول و خدمات خود به بلاگر‌ها مراجعه می‌کنند تا برند خود را در سطح رسانه مطرح کنند و به‌الطبع به فروش و سوددهی بیشتری دست یابند.

مالیات ستانی از شاخ‌های مجازی اجرایی می‌شود؟
اینفلوئنسر‌ها چقدر درآمد دارند؟

اینفلوئنسر‌هایی که بیشتر از ۵۰۰ هزار دنبال کننده داشته باشند، قیمت استوری و پست شان نجومی است، گاهی نرخ‌ها عوض می‌شود و گاه هم تخفیفی جزئی داده می‌شود. اما آنچه مشخص است بلاگر‌های مطرح سطح یک شبکه‌های اجتماعی در ماه درآمدی در حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان دارند.

به شکل مثال محمد امین کریم پور حدود ۴.۵ میلیون دنبال کننده دارد و بیشتر به طنزپردازی ویدیوی در شبکه اینستاگرام مشهور است. گفته می‌شود درآمد که درآمد ماهیانه کریم پور بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است.

پس از او محسن ایزی دیگر طنزپرداز مشهور در اینستاگرام است. او که با ساختن طنز‌های ویدئویی ورزشی و ساختن دابسمش برای عادل فردوسی‌پور و علیفرد مشهور شد. نزدیک به سه میلیون دنبال‌کننده دارد و گفته می‌شود درآمد ماهیانه‌اش بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان است.

در رده سوم هم یک طنز پرداز دیگر قرار گرفته است. عرفان علیرضایی که بیشتر با استندآپ کمدی و ویدیو‌های طنز شناخته می‌شود و حالا صفحه رسمی‌اش، بیش از سه میلیون دنبال‌کننده دارد. گفته می‌شود که او هم به‌طور متوسط بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان درآمد ماهیانه دارد.

در رده چهارم و پنجم علی صبوری طنز پرداز و حمید سپیدنام فعال حوزه غذا قرار دارند که درآمدشان متغیر است. اما گفته می‌شود که درآمد این دو نیز چند صد میلیونی است.

با این وجود در طول سال‌های اخیر به تعداد اینفلوئنسر‌های شبکه‌های اجتماعی به شکل بی سابقه افزوده شده است و دولت احتمالا از راه مالیات ستانی از فعالان این حوزه احتمالا درامد چشمگیری خواهد داشت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید