خطر انقراض ماهی‌های آب‌های شیرین

خطر انقراض ماهی‌های آب‌های شیرین

گروه‌های فعال حفاظت از محیط زیست می‌گویند که انقراض ۸۰ گونه از این ماهی‌ها تایید شده است که ۱۶ مورد آن‌ها فقط در یک سال اخیر اتفاق افتاده است.

کد خبر : ۹۰۹۸۸
بازدید : ۶۰۸۳۶
ماهی
سلامت رود‌ها از نیاز‌های اولیه سلامت جمعیت ماهی هاست

یک گزارش تازه هشدار می‌دهد که خطر افت "فاجعه‌بار" ماهی‌های آب شیرین وجود دارد، به طوری که تقریبا یک سوم آن‌ها با انقراض روبرو هستند.

گروه‌های فعال حفاظت از محیط زیست می‌گویند که انقراض ۸۰ گونه از این ماهی‌ها تایید شده است که ۱۶ مورد آن‌ها فقط در یک سال اخیر اتفاق افتاده است.

در جهان میلیون‌ها نفر برای تغذیه و امرار معاش به ماهی‌های آب شیرین تکیه دارند. اما شمار این ماهی‌ها به دلیل فشار‌هایی مثل آلودگی، صید بی رویه، سدسازی و تخلیه آب رود‌ها و تالاب‌ها به شدت کاهش یافته است. این گزارش می‌گوید که در ۵۰ سال اخیر سه چهارم جمعیت ماهی‌های مهاجر نابود شده است. در همین مدت جمعیت گونه‌های بزرگ‌تر مثل ماهی‌های خاویاری ۹۴ درصد کم شده است.

این گزارش تحت عنوان "ماهی‌های فراموش شده جهان" را ۱۶ گروه حفاظت از محیط زیست از جمله "دبلیو دبلیو اف"، انجمن جانورشناسی لندن، سازمان جهانی حفاظت از حیات وحش (جی دبلیو سی) و حفاظت از طبیعت (ان سی) تهیه کرده اند.

لاشه ماهی
لاشه ماهی‌ها در نزدیکی ریو دو ژانیرو در برزیل

در آب‌های بریتانیا، ماهی خاویاری و ریشدار (بربوت)، ناپدید شده اند، ماهی آزاد (سامون) درحال ناپدید شدن است و مارماهی اروپایی در معرض خطر شدید انقراض قرار دارد. به گفته "دبلیو دبلیو اف" بخش اعظم این افت به وضعیت بد رودخانه‌ها مربوط می‌شود که ناشی از عواملی مثل آلودگی، سدسازی و رهاسازی فاضلاب است.

این گروه از دولت بریتانیا خواسته زیستگاه‌های آب شیرین را احیا کند و در تعیین یک رشته اهداف جهانی برای احیای طبیعت در جهان پیشگام شود. دِیو تیکنِر از دبلیو دبلیو اف گفت که زیستگاه‌های آب شیرین بعضی از سرزنده‌ترین‌ها در زمین هستند، اما چنانچه این گزارش نشان می‌دهد همه جا با افت فاجعه باری روبرو هستند.

مشاور ارشد این سازمان در امور آب‌های شیرین گفت: "طبیعت درحال سقوط آزاد است و بریتانیا استثنا نیست: حیات وحش در آب‌های آلوده ما برای بقا در تقلاست. "
ماهی خاویار
ماهی‌های بزرگ مثل ماهی‌های خاویار با سرعت بیشتری نابود می‌شوند

کارمن ریوِنگا از سازمان حفاظت از طبیعت (ان سی) گفت که ماهی‌های آب شیرین گروهی متنوع و منحصر به فرد هستند که نه فقط برای کارکرد صحیح رودها، دریاچه‌ها و تالاب‌ها نقش اساسی دارند، بلکه میلیون‌ها نفر به خصوص مردمان کم درآمد برای امرار معاش به آن‌ها تکیه می‌کنند.

او گفت: "از هر زمان دیگر عاجل‌تر است که برای اجرای راه حل‌های طبیعی برای حفاظت از گونه‌های آب شیرین و اطمینان همزمان از تحقق نیاز‌های انسانی، به اراده سیاسی جمعی و همکاری موثری با بخش خصوصی، دولت ها، سازمان‌های غیردولتی (ان جی او) و جوامع دست پیدا کنیم. "

دکتر جرمی بیگز از صندوق زیستگاه‌های آب شیرین (اف اچ تی) گفت که برای حفاظت از تنوع زیستی در آب‌های شیرین جهان باید از آب‌های بزرگ و کوچک از جمله برکه ها، دریاچه ها، نهر‌ها و رود‌ها مراقبت و محافظت کنیم.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید