ویروس جهش یافته انگلیسی راه مسافران نوروزی را می‌بندد؟

ویروس جهش یافته انگلیسی راه مسافران نوروزی را می‌بندد؟

رئیسی در حالی از لغو احتمالی سفر‌های نوروزی سخن می‌گوید که بلیط مسیر‌های ریلی و پروازی کشور به مقصد نوروز ۱۴۰۰ فروخته شده است.

کد خبر : ۹۱۰۶۷
بازدید : ۵۲۰۴
کرونا و سفر نوروزي

شیوع ویروس کرونای انگلیسی به خوزستان محدود نشد. جهش و انتشار این ویروس در تهران، مشهد، البرز، قزوین، فارس و هرمزگان هم شناسایی شد. در همین اثناست که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر بدی دارد. به گفته او آلوده شدن این شهر‌ها نشان می‌دهد ویروس جهش یافته در سطح کشور در حال گردش است.

همزمان با آماده شدن ایرانی‌ها برای سفرهای نوروزی، کرونای انگلیسی هر روز جغرافیای بیشتری را آلوده می‌کند. این ویروس تا به امروز و روی کاغذ خوزستان را از دور سفر‌های نوروزی خارج کرده است. اهواز بیشترین درگیری را با سویه جهش یافته کرونا در کشور دارد.

دشت آزادگان، شادگان، هویزه، دزفول و بندر ماهشهر در رتبه‌های بعدی شدت بالای درگیری با بیماری در استان خوزستان هستند. وضعیت شیوع کرونای جهش یافته‌ای خوزستان به حدی است که نماینده خرم آباد در بهارستان خواستار منع آمد و شد از خوزستان به لرستان شد.
محدودیت‌ها، اما کرونای جهش یافته را به خوزستان محدود نکرد و بندرعباس در هرمزگان هم آلوده شد. کرونای انگلیسی که سرعت درگیری بیشتری از کرونای چینی دارد پیش از آنکه پای گردشگران به استان‌های جنوبی کشور برسد، در این استان‌ها اقامت گزید. فعالان گردشگری استان‌های ساحلی خلیج فارس مثل سایر استان‌ها در سال ۹۹ نتوانستند درآمدی کسب کنند.
اقامتگاه‌های بومگردی و سایر مراکز گردشگری کشور بعد از آنکه، ولی تیموری معاون گردشگری کشور از موافقت مشروط و محدود ستاد ملی پیشگیری از کرونا با سفر‌های نوروزی خبر داد آب و جارو شدند تا پس از یک‌سال میزبان گردشگران باشند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، اما می‌گوید با توجه به شرایط فعلی سفر‌های نوروزی منتفی است. عدم رعایت پروتکل‌ها هم نشان می‌دهد احتمالاً سفر‌های نوروزی ۱۴۰۰ به سرنوشت سفر‌های نوروزی ۹۹ دچار می‌شود.

دور جنوب را خط بکشید

این ویروس ابتدا از خوزستان شروع شد. بسیاری مسافران عراقی را که به خوزستان سفر می‌کنند عامل شیوع سویه جدید این ویروس می‌دانند. پیشتر استاندار خوزستان شیوع گسترده کرونا در این استان را به‌خاطر ورود گونه جهش یافته ویروس از عراق اعلام کرده و گفته بود به همین دلیل دستور انسداد در مرز‌های دو کشور در خوزستان صادر شده است.
اما علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید: «تن‌ها مشکل مرز‌های عراق نیست تاکنون موارد زیادی از ورود بیماران را از امارات هم شاهد بوده‌ایم.» خبر‌هایی از ورود کرونای انگلیسی از مرز‌های شرقی کشور هم به گوش می‌رسد.
علیرضا رئیسی در این میان دور زدن محدودیت‌ها و عدم رعایت پروتکل‌ها توسط شهروندان را از دلایل گسترش بیشتر این ویروس مرگبار می‌داند. برگزاری نمایشگاه ملی گردشگری و صنایع دستی هم به واکنش اعتراض‌آمیز افکار عمومی منجر شد.
این نمایشگاه سه روزه با استقبال زیادی هم روبه‌رو نشد، اما تجمع روز افتتاحیه آن به نگرانی بسیاری برای شروع شیوع بیشتر کرونا در پایتخت دامن زد. تراکم مردم در بازار‌ها و خیابان‌ها برای خرید نوروزی نیز از سوی دیگر وضعیت را نگران کننده‌تر کرده است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید: «اگر روند سهل‌انگاری به همین شکل پیش برود موج چهارم بیماری در فروردین ماه ۱۴۰۰ رخ می‌دهد.» رئیسی نسبت به سفر‌های نوروزی نگران است و می‌گوید: «توجه به اینکه پیک بعدی بیماری ممکن است در فروردین ماه رخ بدهد سفر‌ها می‌تواند پیک را بسیار شعله‌ور کند.»

ویروس جهش یافته در شمال

همان زمان که خبر رسید ویروس انگلیسی در خوزستان سکنی گزیده است، ستاد ملی مقابله با کرونا خواستار ممنوعیت سفر نوروزی به استان‌هایی، چون مازندران و اصفهان شد. با وجود این کرونای انگلیسی پشت مرز استان‌های شمالی نماند و آمار‌ها از آلودگی شهروندان گیلان به این ویروس جهش یافته خبر می‌دهد.

کرونای انگلیسی بیشتر جوانان را هدف گرفته، اما آبتین حیدرزاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نگران جامعه سالمند گیلان است. به‌گفته او، جوانان در دورهمی‌های خود و سر زدن به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند.

از بهمن ماه سال جاری تاکنون ۱۷۹۵۴۳ نفر از سالمندان گیلانی غربالگری شدند. از این تعداد حدود ۷۴۴۴۸ نفر سالمند آسیب پذیر شناسایی و تعداد ۱۸۹۵ نفر مشکوک به کووید ۱۹ بودند.

حیدرزاده می‌گوید: «با کشف گونه جدید که با افزایش ۳۰الی ۵۰درصدی قابلیت انتقال همراه است، در صورت عدم اعمال اقدامات احتیاطی و کنترلی، تعداد افرادی که ممکن است هر یک، افراد دیگر را مبتلا کند به حدود پنج نفر افزایش می‌یابد که قدرت سرایت آن بیشتر بوده و احتمال اینکه افراد دارای سیستم بدنی قوی و جوان را درگیر کند وجود دارد.»
به‌گفته او کارشناسان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان در فرودگاه، راه‌آهن و پایانه مسافربری حضور دارند و در صورت مشاهده موارد مثبت و مشکوک نسبت به قرنطینه آن‌ها اقدام کرده و تا زمان رفع کامل علائم به هیچ وجه اجازه تردد به آنان داده نمی‌شود. اما موضوع دیگری هم وجود دارد.
بسیاری از مسافران شمالی، خوش‌نشین‌های ساکن در سایر استان‌ها هستند که با ماشین شخصی به ویلا‌های خود می‌روند و در فرودگاه، راه‌آهن یا پایانه مسافربری تردد نمی‌کنند.

حیدرزاده در حالی نگران شیوع گسترده کرونای جهش یافته در گیلان با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی است که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا وضعیت استان‌های شمالی کشور را خوب توصیف می‌کند، اما او هم نگران جهش کرونا در نوروز شمال است.

هرمزگان مردد در پذیرش گردشگری نوروزی

مسئولان استانی هرمزگان در هر موج کرونا سعی کردند با رعایت پروتکل‌ها و ایجاد محدودیت‌ها از شیوع بیشتر کرونا جلوگیری کنند. البته برخی‌ها در زمان محدودیت‌ها، پروتکل‌ها را دور زدند و تور‌های تأیید نشده را برگزار کردند. در حال حاضر شیوع ویروس جهش یافته کووید۱۹ مسئولان میراث این استان را برای پذیرش گردشگران نوروزی دچار تردید کرده است.
کرونای انگلیسی به بندرعباس رسیده و اسکله سلخ را برای دو هفته تعطیل کرده است. دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از ابتلای ۱۰ نفر در استان به کرونای انگلیسی خبر می‌دهد. جوانی ۳۱ ساله اولین بندرعباسی است که به کرونا مبتلا می‌شود.
نوروزیان می‌گوید: «در اسکله سلخ جزیره قشم نیز پنج ملوان خارجی با تست مثبت کرونا شناسایی شدند و به همین دلیل، این اسکله برای دو هفته تعطیل شد تا با ضدعفونی اسکله، از شیوع بیشتر کرونا پیشگیری و از افراد شاغل در این اسکله نیز تست کرونا گرفته شود.»

او از همه هم استانی‌ها و هموطنان هم می‌خواهد از سفر به جزایر استان بویژه با شناور‌های غیرمجاز خودداری کنند، زیرا این مسافرت‌ها می‌تواند به شیوع بیشتر کرونا منجر شود. «فائقه اتابک» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان هم می‌گوید: «درباره پذیرش مسافران نوروزی هنوز در ستاد مقابله با کرونای استان تصمیم‌گیری نشده است و بستگی به وضعیت کرونا دارد.»

تهدید تهران

علیرضا زالی فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، اوضاع بیماری کرونا را با توجه به شیوع ویروس انگلیسی، بسیار نگران کننده و خطرناک توصیف می‌کند. بخش بسیار زیادی از گردشگران کشور را ساکنین تهران تشکیل می‌دهند، آن‌ها مسافر همیشگی سواحل جنوبی و شمالی کشورند.
هر استانی آرزو دارد پای تهرانی‌ها به استانش باز شود تا گردشگری اش رونق بگیرد، حال می‌توان حجم خطری را که شیوع سویه جدید و خطرناک‌تر کووید۱۹ در تهران دارد متوجه شد؛ خطری که به تهران محدود نمی‌شود و می‌تواند در سفر‌های نوروزی مثل بمب عمل کند.
علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید به‌نظر من سفر‌های نوروزی تقریباً منتفی است مگر اینکه در ۲ تا ۳ هفته آینده رعایت پروتکل‌ها افزایش یابد و تعداد شهر‌های آبی خیلی زیاد شود، این در حالی است که متأسفانه تعداد شهر‌های آبی روز به روز در حال کاهش است البته در هر حال ما بر اساس محدودیت هوشمند عمل می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد کسی به شهر قرمز یا نارنجی یا زرد مسافرپذیر وارد شود.
رئیسی در حالی از لغو احتمالی سفر‌های نوروزی سخن می‌گوید که بلیط مسیر‌های ریلی و پروازی کشور به مقصد نوروز ۱۴۰۰ فروخته شده است.
منبع: روزنامه ايران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید