قرنطینه نوروزی در راه است؟

قرنطینه نوروزی در راه است؟

احتمال قرنطینه نوروزی در شرایطی است که، وزارت گردشگری به دنبال اقناع ستاد ملی کرونا برای صدور مجوز سفر هوشمند است. این وزارتخانه در حال حاضر می‌گوید ستاد ملی کرونا با سطح یک و دو موافقت کرده و با نوع سوم و چهارم سفر مخالف است.

کد خبر : ۹۱۰۷۵
بازدید : ۴۴۵۸
مسافرت در نوروز 1400
فرادید | مردم در شرایطی که نوروز سال ۹۹ را در قرنطینه به سر بردند، حالا ستاد ملی کرونا احتمال قرنطینه نوروز ۱۴۰۰ را هم پیش کشیده است. البته پایانه‌های مسافربری، حمل و نقل ریلی و آژانس‌های مسافربری هوایی بلیط‌های نوروزی را پیش فروش کرده اند، اما وزارت بهداشت می‌گوید که مردم تا تعیین تکلیف شرایط سفر در نوروز اقدام به پیش خرید بلیط نکنند. از سوی دیگر ستاد ملی کرونا قرنطینه نوروزی را محتمل دانسته است.

به گزارش فرادید؛ سه هفته تا آغاز سال جدید هجری شمسی باقی مانده است و همچنان ستاد ملی کرونا وضعیت محدودیت‌ها در نوروز ۱۴۰۰ را مشخص نکرده است. در چنین شرایطی وزارت بهداشت از احتمال بروز پیک چهارم کرونا در ایام نوروز ۱۴۰۰ خبرداده است.


رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت می‌گوید اگر روند سهل‌انگاری به همین شکل پیش برود موج چهارم بیماری در فروردین ماه ۱۴۰۰ رخ خواهد داد.

حسن روحانی، هم گفته است اگر با شکل گیری خیز جدید بیماری، سلامت و معیشت مردم آن هم در آستانه عید تحت تاثیر قرار بگیرد یا آسیب ببیند دولت ناچار خواهد شد محدودیت‌ها را تشدید کند.

در این میان، دکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران بزرگ نیز نسبت به گسترش نوع جهش یافته کرونا هشدار داده و گفته است «در آستانه شکل گیری شبه طغیان ملی کرونا هستیم».

او می‌گوید دولت به دنبال ایجاد محدودیت تردد در رابطه با سفر‌های نوروزی است.
قرنطینه عید

چرا احتمال قرنطینه نوروزی افزایش یافت؟

با وجود کاهش چشمگیر مبتلایان به کرونا و مرگ و میر ناشی از ابتلا به این بیماری، ستاد ملی کرونا معتقد است با توجه به شیوع گسترده ویروس جهش یافته انگلیسی کرونا در ۷ استان احتمال بروز پیک چهارم کرونا وجود دارد. براساس آخرین آمار و وزارت بهداشت تاکنون ویروس جهش یافته انگلیسی در ۸ استان خوزستان، تهران، مشهد، البرز، قزوین، فارس و هرمزگان شناسایی شده است.

وزارت بهداشتی‌ها می‌گویند شیوع ویروس جهش یافته در ۸ استان نشانگر این است که کرونای انگلیسی در حال گردش در کشور است و هر لحظه احتمال بروز پیک چهارم و خطرناک کرونا وجود دارد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته در جهان، بین ۷۰ تا ۹۰ درصد قدرت سرایت ویروس انگلیسی بیشتر است و حدود ۳۰ درصد قدرت کشندگی آن نسبت به نوع پیشین بالاتر است.

سخنگوی ستاد ملی کرونا در این رابطه می‌گوید: «با توجه به افزایش قدرت سرایت ویروس جهش یافته ما نگران هستیم که به یکباره حجم زیادی وارد بیمارستان‌ها شوند و آن وقت است که ما دچار مشکل خواهیم شد.»

از سوی دیگر، وزارت بهداشت اعلام کرده است که سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور کاهش یافته است.

رییسی معاون وزیر بهداشت می‌گوید که «رعایت پروتکل‌های بهداشتی به حدود ۹۰ درصد رسیده بود که مدتی بعد افت کرد و به حدود ۸۴ درصد رسید. هفته پیش آمار رعایت پروتکل‌ها به حدود ۶۸ درصد رسید و الان حدود ۷۲ درصد است. در استانی مانند استان خوزستان و برخی شهر‌های شمالی کاهش رعایت پروتکل‌ها به کمتر از ۲۰ درصد هم رسیده است.»

او همچنین گفته است که «در حال حاضر نانوایی‌ها رتبه اول عدم رعایت پروتکل‌ها را دارند، سپس پاساژ‌ها و بازار‌های جانبی و پلیس +۱۰ از بدترین نقاط در رعایت پروتکل‌ها هستند. از سوی دیگر در مراسمات عروسی و عزا هم بیشترین میزان ابتلا را شاهد هستیم.»
محدودیت سفر نوروز
دو راهی سفر هوشمند و قرنطینه نوروزی
احتمال قرنطینه نوروزی در شرایطی است که، وزارت گردشگری به دنبال اقناع ستاد ملی کرونا برای صدور مجوز سفر هوشمند است. این وزارتخانه در حال حاضر می‌گوید ستاد ملی کرونا با سطح یک و دو موافقت کرده و با نوع سوم و چهارم سفر مخالف است.

وزارت گردشگری گفته است که در نوع اول ثبت‌نام افراد در تور است تا حمل و نقل و محل اسکان آن‌ها کنترل شود. در نوع دوم افرادی هم می‌توانند با وسیله نقلیه خود، اما تحت نظر تور سفر کنند تا محل اسکانشان تحت نظر باشد. این دو نوع سفر می‌تواند اجرایی شود.

در حالت سوم افراد با ماشین خود به خانه یا ویلای خود با اقوام می‌روند که در این حالت شرایط از کنترل ستاد ملی کرونا خارج است.

در نوع آخر هم افراد با ماشین خود یا وسیله حمل و نقل عمومی به سفر می‌رفتند و در پارک‌ها چادر می‌زدند که این نوع از سفر از ابتدا ممنوع اعلام شد.

اما سخنگوی ستاد ملی کرونا به تازگی گفته است که اگر پروتکل‌ها در ۲ هفته باقی‌مانده به خوبی رعایت شود آن وقت شاید بتوان اجازه داد سفر‌های نوع یک و دو انجام شود، اما اگر موفق به رعایت پروتکل‌ها نشویم دیگر سفر‌ها امکان پذیر نیست.

رییسی همچنین می‌گوید: «اگر شرایط بیماری به شکل مساعد و کاهشی پیش نرود، ما محدودیت در سفر اعمال خواهیم کرد و کسی که به نقاط ممنوعه سفر می‌کند باید جریمه پرداخت کند. فعلا برنامه اصلی ما افزایش تست‌ها و افزایش تزریق واکسن در گروه‌های آسیب‌پذیر است.»

البته او معتقد است که با توجه به شرایط فعلی بیماری و افت پروتکل‌های بهداشتی سفر‌های نوروز تقریبا منتفی است مگر اینکه در دو تا سه هفته آینده رعایت پروتکل‌ها افزایش یابد و تعداد شهر‌های آبی خیلی زیاد شود، این در حالی است که متاسفانه تعداد شهر‌های آبی روزبروز در حال کاهش است.

معاون وزیر بهداشت می‌گوید در هر حال ما بر اساس محدودیت هوشمند عمل می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد کسی به شهر قرمز یا نارنجی یا شهر‌های زرد مسافرپذیر وارد شود.

با این وجود باید منتظر وضعیت شیوع کرونا در کشور طی هفته‌های آینده بود و دید که تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا کنترل خواهد شد، یا با بروز پیک چهارم اعمال محدودیت‌های کرونایی در ایام نوروز اعمال خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید