بازگشت رضا عطاران به سریال سازی

بازگشت رضا عطاران به سریال سازی

مدتی پیش در حاشیه اکران فیلم شیشلیک در برج میلاد، رضا عطاران رسما از ساخت سریال تازه‌اش پس از سیزده سال خبر داده بود. او در مصاحبه مطبوعاتی اش اعلام کرد: «قرار هست سریالی برای نمایش خانگی کار کنیم که احتمالا برای سال آینده شروع بشود و متن‌هایش دارد نوشته می‌شود.»

کد خبر : ۹۱۰۸۰
بازدید : ۴۲۵۲
سریال رضا عطاران
فرادید | رضا عطاران بازیگر، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس مطرح کشور که بیش از یک دهه از سریال سازی فاصله گرفته بود، مدتی است تصمیم بر ساخت سریالی جدید گرفته، اما او این بار قصد دارد تا سریالش را برای پخش از شبکه نمایش خانگی آماده کند و احتمال دارد پلتفرم نماوا پخش این سریال را برعهده گیرد.

به گزارش فرادید، تهیه کنندگی سریال جدید رضا عطاران برعهده سعید ملکان بوده و به احتمال زیاد به یکی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی تبدیل خواهد شد. ممکن است این سریال نیز همچون سریال‌های دیگر عطاران کمدی باشد و مخاطب را همچون گذشته سرشوق آورد.


مدتی پیش در حاشیه اکران فیلم شیشلیک در برج میلاد، رضا عطاران رسما از ساخت سریال تازه‌اش پس از سیزده سال خبر داده بود. او در مصاحبه مطبوعاتی اش اعلام کرد: «قرار هست سریالی برای نمایش خانگی کار کنیم که احتمالا برای سال آینده شروع بشود و متن‌هایش دارد نوشته می‌شود.»

مجموعه تلویزیونی بزنگاه آخرین سریال این بازیگر و کارگردان مطرح کشور بود، این سریال ماه رمضان سال ۸۷ از شبکه سه سیما پخش شد. ترش و شیرین، متهم گریخت، خانه به دوش و کوچه اقاقیا از دیگر سریال‌های رضا عطاران است که در تلویزیون ساخته شده بود.
رضا عطاران در مقابل تلویزیون
رضا عطاران بیش از یک دهه است که از تلویزیون فاصله گرفته و یکی از دلایلی که می‌توان برای عدم بازگشت رضا عطاران به تلویزیون نام برد، تجربه آخر او یعنی سریال بزنگاه است. مهدی آذرپندار، مدیر گروه فیلم وسریال شبکه سه در گفتگو با رسانه‌ها ضمن تایید این خبر اظهار داشت که «آقای رضا عطاران دیگر خودش مایل نیست برای تلویزیون سریال بسازد و ما هیچ منعی برای سریال‌سازی ایشان در تلویزیون نگذاشتیم.»

او افزود: «دوره‌ای به آقای مهران مهام ماموریت سازمانی داده شد که آقای عطاران را با شرایطی به تلویزیون برگردانند حتی خود آقای میرباقری (معاونت سابق سیما) در جلسه‌ای از ما خواست سراغ آقای عطاران برویم. همچنین آقای پورمحمدی هم خیلی تلاش کرد که این اتفاق بیفتد، ولی آقای عطاران خودش به دلایلی دیگر مایل نیست با ما و تلویزیون کار کند.»

با این تفاسیر باید گفت که اگر اوضاع فیلم سازی و سانسور بدین شکل ادامه یابد، شبکه نمایش خانگی به رقیبی سرسخت برای رسانه ملی تبدیل خواهد شد و کارگردان‌های مطرح کشور یک به یک به این شبکه کوچ می‌کنند.

بااین وجود اگر رضا عطاران قصد دارد باری دیگر در مسیر سریال‌سازی در تلویزیون قدم بگذارد باید سراغ پروژه‌ای برود که برای او چند گام به جلو باشد. در این راه با دوراهی موفقیت روبرو است چرا که از یک جهت باید نگران این قضیه باشد که آیا موفق می‌شود یا نه؛ از سوی دیگر نیز شرایط حاکم بر کمدی‌سازی وجود دارد که باز این سوال پیش می آید، آیا ظرفیت در میان مدیران آنقدر بالاست که عطاران بتواند از جنس کمدی اهای خودش بهره بگیرد؟ طبیعی است که عطاران نگران کارنامه‌اش است.

باید به این موضوع اشاره کرد که ممیزی‌ها و اعتراض‌ها، سریال «خانه به دوش» را ابتر و عطاران را دلزده کرده بود که به واسطه همین امر او به همکاری‌اش با تلویزیون پایان داد. اما اینکه مقصر مسئولان وقت سیما بودند یا فشار‌های بیرون از سازمان، درحال حاضر مشخص نیست.

اما باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که آیا هم اکنون در تلویزیون ظرفیت نقد‌ها و شوخی‌هایی از جنس کمدی‌های عطاران وجود دارد؟. بررسی‌ها نشان می‌دهد که امکان ساخت بزنگاه دیگر مثل سابق وجود ندارد و حتی ساخت سریال‌هایی مثل متهم گریخت و خانه‌به‌دوش با، اما و اگر همراه خواهد بود.

تا پیش از آنکه اختیار سریال‌سازی دست یک نفر باشد این اختیار در دست مدیران شبکه‌ها و مدیر گروه فیلم و سریال شبکه‌ها بود و هنگامی که این قدرت حالا از آن‌ها سلب شد، کار را برای سریال‌سازان سخت‌تر کرد. چراکه مدت‌ها پیش مدیر شبکه می‌توانست با اختیار خودش تسهیلات مادی و معنوی برای کارگردان‌های مطرح فراهم کند.

علاوه بر این موضوع او به‌واسطه اینکه تمامی سریال‌ها زیر نظر خودش ساخته می‌شدند، می‌توانست سپر انتقاد‌ها نیز باشد. اما حالا رضا عطاران به این قضیه واقف است که دیگر از آن شرایط حداقلی هم خبری نیست و اگر نتیجه، مطلوب مدیران نباشد، پشت او بیش از پیش خالی می‌شود.

درواقع مدتی است که سریال‌سازی در تلویزیون سخت شده و دلیل، صرفا مادی نبوده بلکه پروسه تولید سریال، کارگردان‌ها را خسته کرده است. چراکه یک سریال باید از فیلتر‌هایی نظیر شورای فیلمنامه شبکه، شورای طرح فیلمنامه سیمافیلم، انتخاب ناظر فیلمنامه و … گذشته و هنگامی سریال ساخته می‌شود، باری دیگر اصلاحیه می‌خورد. براین اساس میلی که عطاران طی این چند سال برای ساخت سریال داشت نیز از بین رفته است و قصد او ساختن سریال تنها برای شبکه نمایش خانگی خواهد بود.

 رضا عطاران
موفقیت رضا عطاران در سینما و تلویزیون

رضا عطاران بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، خواننده و تدوین‌گر مطرح کشور فعالیت هنری خود را در دهه ۱۳۶۰ در تئاتر حسن حامد آغاز کرد که این همکاری تا سال ۱۳۷۱ ادامه داشت. آغاز فعالیت هنری عطاران در تلویزیون در مجموعه بیداران در سال ۱۳۶۹ بوده است.

او با مهران مدیری در پرواز ۵۷، ساعت خوش و سال خوش همکاری کرده است. نخستین حضور عطاران در سینما، نقش آفرینی او در فیلم سینمایی «کلید ازدواج (۱۳۷۶)» بود. این بازیگر با ایفای نقش در فیلم‌های هوو و کلاهی برای باران شناخته شد.

بازیگر شیشلیک سال ۱۳۸۲، بازیگری، نویسندگی و کارگردانی مجموعه خانه‌به‌دوش را برعهده داشت که پس از موفقیت این مجموعه، سریال متهم گریخت رانیز ساخت. رضا عطاران در سال ۱۳۸۶ با بازی فیلم سینمایی خروس جنگی مورد توجه بسیاری از منتقدان قرار گرفت.

او سال ۱۳۸۷ در مجموعه سه در چهار در مقام مشاور کارگردان به همکاری با مجید صالحی پرداخت، همان سال عطاران مجموعه بزنگاه را نیز ساخته بود. اما این سریال پرمخاطب پایان کار رضا عطاران در تلویزیون بود و پس از آن عطاران دیگر در تلویزیون دیده نشد و فقط کار‌های قبلی او پخش می‌شدند.

پس از ساخت این مجموعه تلویزیونی او تنها چندبار به عنوان مشاور با مجید صالحی و سعید آقاخانی همکاری کرده بود. کارگردان بزنگاه یک بار نیز مهمان برنامه گپ شد که این برنامه از شبکه آی فیلم پخش شده بود.

رضا عطاران در سال ۱۳۸۹ در دو فیلم ورود آقایان ممنوع و اسب حیوان نجیبی است به ایفای نقش پرداخته بود. او برای بازی در این دو فیلم، تندیس لبخند زرین و دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد مراسم اختتامیه دومین جشن لبخند آفتاب را دریافت کرد.

یک سال بعد، او به در مقام کارگردان و بازیگر فیلم خوابم می‌آد، برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردان در بخش نگاه نو شد. عطاران در همان سال در فیلم بی‌خود و بی‌جهت به کارگردانی عبدالرضا کاهانی نیز نقش آفرینی کرد که به دلیل بازی چشمگیرش در آن فیلم دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را از انجمن منتقدان سینما را کسب کرد.

اولین ساخته بهروز شعیبی در فیلم بلند سینمایی در سال ۱۳۹۱ در فیلم دهلیز رقم خوره بود که رضا عطاران در آن در کنار هانیه توسلی بازی کرد و برنده بهترین نقش اول مرد هفتمین جشن انجمن منتقدان و نامزد جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شده بود. پس از دهلیز، عطاران در فیلم طبقه هساث بازی کرد و در سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد شد.

عطاران در فیلم های بسیاری نقش آفرینی کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به رد کارپت، نهنگ عنبر، من سالوادور نیستم، دراکولا، نهنگ عنبر ۲: سلکشن رؤیا، مصادره، هزارپا، زیر نظر، آزاد مثل هوا، انفرادی، روشن و شیشلیک اشاره کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید