پا‌ها درباره سلامتی‌تان چه می‌گویند؟

پا‌ها درباره سلامتی‌تان چه می‌گویند؟

پای سرد معمولاً ناشی از جریان ضعیف خون در بدن است که یعنی خون گرم نمی‌تواند به صورت منظم به پا‌های شما برسد؛ بنابراین پا‌های شما سردتر از سایر نقاط بدن‌تان می‌شوند. به جز این مورد، دلایل دیگری نیز برای سردی پا وجود دارد که از آن میان می‌تواند به کم‌خونی، دیابت، پدیده رینود، تیروئید کم‌کار یا سایر دلایلی که کمتر شایع هستند، اشاره کرد.

کد خبر : ۹۱۰۸۲
بازدید : ۱۲۰۳۵
پا‌ها درباره سلامتی‌
فرادید | یک کارشناس سلامتی می‌گوید پا‌ها ممکن است زیباترین ویژگی ما نباشند، اما قطعاً اطلاعاتی حیاتی درباره وضعیت عمومی سلامتی‌مان به ما می‌دهند.

به گزارش فرادید؛ دینا گاهیل، بنیان‌گذار شرکت دی‌جی پودیاتریست، که شرکتی مربوط به «پادرمانی» است، در این مقاله توضیح می‌دهد که به چه دلیل افراد باید به پوست، بافت و دمای پای خود توجه کنند. او می‌گوید وضعیت پا اطلاعات وسیع‌تری درباره وضعیت عمومی بدن ما به ما می‌دهد.

دینا در این مقاله ۶ مشکل سلامتی پا شامل سفتی پوست، ناخن‌های قارچی و پینه شست پا را به همراه مشکلاتی که به آن‌ها مربوط می‌شود، برشمرده است. برای مثال ورم کردن پا و قوزک پا می‌تواند هشدار بیماری‌های کبدی و کلیوی باشد. پاشنه ترک‌خورده پا می‌تواند یکی از نشانه‌های کمبود ویتامین‌های ضروری باشد.

ورم پا

ورم پا دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد که یکی از رایج‌ترین دلایل آن احتباس مایعات در بدن است که به نام «آدِم» شناخته می‌شود. سفر هوایی، نشستن یا ایستادن برای مدت طولانی عمل پمپ کردن مایعات به سمت قلب را به دلیل بی‌تحرکی ماهیچه‌ای سخت می‌کند.

یکی دیگر از دلایل تورم پا‌ها حاملگی، نارسایی وریدی، جراحت پا یا قوزک پا، لخته شدنِ خون، عفونت، دیابت، بیماری قلبی، کلیوی، کبدی و حتی عوارض جانبی برخی از داروهاست. هنگامی که پا‌ها ورم می‌کنند، بالا گرفتنِ آن‌ها بسیار مفید است؛ زیرا این حرکت به بازگرداندن مایعات و کاهش تورم پا کمک می‌کند.

دوم، پوشیدن کفش‌هایی که فضای کافی برای هنگام متورم شدنِ پا‌ها دارند از بروز تاول، زخم، عفونت، درد و بریدگی‌ها پیشگیری می‌کند.
دلیل ورم پا

پا‌های سرد

پای سرد معمولاً ناشی از جریان ضعیف خون در بدن است که یعنی خون گرم نمی‌تواند به صورت منظم به پا‌های شما برسد؛ بنابراین پا‌های شما سردتر از سایر نقاط بدن‌تان می‌شوند. به جز این مورد، دلایل دیگری نیز برای سردی پا وجود دارد که از آن میان می‌تواند به کم‌خونی، دیابت، پدیده رینود، تیروئید کم‌کار یا سایر دلایلی که کمتر شایع هستند، اشاره کرد.

برای گرم نگه‌داشتن پا‌ها این روش‌ها را دنبال کنید:
• پا‌ها را از سمت پاشنه به سمت انگشتان پا به طور مرتب ماساژ دهید.
• جوراب‌های پشمی بپوشید و از پوشیدن جوراب‌های کتانی خودداری کنید.
• پاپوش‌هایی بپوشید که گرما را نگه می‌دارند.
• از تخت‌های عایق گرما استفاده کنید.
• در هوای بارانی از کفش‌های ضدآب استفاده کنید تا آب به داخل کفش نفوذ نکند.
• کافئین نخورید: کافئین رگ‌های خونی را تنگ می‌کند که ممکن است مانع از جریان خون به سمت اندام‌های تحتانی بشود.

پینه روی انگشتان پا، پاشنه‌ها یا بالشتک‌های کف پا

یکی از مشکلات رایج پا در میان زنان و مردان رشد پینه روی قسمت‌های مختلف پاست که باعث سفتی پوست می‌شود. پینه‌ها همه جای پا از انگشتان، بالشتک‌های پا و پاشنه را می‌توانند درگیر کنند. پوست از لایه‌های ریزی تشکیل شده است؛ تمام لایه‌ها در پوست‌اندازی و جوان‌سازی نقش مهمی دارند. این روند شگفت‌انگیز در تمام طول حیات شما به صورت مداوم در حال رخ دادن است.

بعضی وقت‌ها نرخ پوسته‌ریزی و رشد مجدد پوست بنا به دلایلی مانند فشار یا سایش از حالت تعادل خارج می‌شود. بهم‌خوردن این فرایند نوعی اختلال عملکرد ایجاد می‌کند که به موجب آن پوست بیشتری رویهم ساخته می‌شود. به این وضعیت پینه می‌گویند.
دلایل و درمان پینه پا
پینه همچنین یک هشدار ایمنی است که در صورت ضربه وارد شدن به پوست در صورت پوشیدن کفش تنگ، انجام فعالیت‌های نامناسب، ژنتیک، ساییده شدن استخوان‌ها، کم‌آبی بدن، چاقی یا دیابت ایجاد می‌شود.

بعضی اوقات آنقدر پوست اضافی روی هم تولید می‌شود که محل پینه دردناک و غیرقابل تحمل می‌شود. از عوامل دیگری که می‌تواند باعث ایجاد پینه شود می‌توان به عدم تعادل و همترازی بدن اشاره کرد که باعث ایجاد درد کمر، زانو‌ها و قوزک پا می‌شود که این درد ممکن است تا گردن احساس شود.

برای جلوگیری از پینه مطمئن شوید که به قدر کافی آب می‌نوشید، در طول هفته از سنگ‌پا استفاده کنید و آرام پوست‌های خشک را از کف پا جدا کنید و بعد از آن از یک کرم حاوی اوره برای کف پا استفاده کنید.

اگر پینه کف پا آنقدر ضخیم است که با درمان‌های خانگی برطرف نمی‌شود باید به متخصص پا مراجعه کنید تا پینه‌ها را با روشی بی‌خطر از پا جدا کند.

پای ورزشکاران

پای ورزشکاران یکی از عفونت‌های رایج قارچی است که بین انگشتان پا مشاهده می‌شود. میکروارگانیسم‌هایی مانند قارچ‌ها می‌توانند از یک محل به محل دیگر و از پوست به ناخن منتقل شوند. به همین شکل عفونت قارچی‌ای که در ناخن ایجاد شده می‌تواند به پوست منتقل شود یا فقط در ناخن‌ها باقی بماند.

عفونت قارچی ناخن ظاهری ضخیم، زرد و فلس‌مانند دارد و حتی می‌تواند باعث جدا شدن ناخن از بستر آن و جراحت شود. قارچ‌ها در محیط گرم، مرطوب و خیس رشد می‌کنند و پا دقیقاً همان جای مناسبی است که با وجود ۲۵۰۰۰۰ غده عرق باعث رشد قارچ می‌شود.

برخی زمینه‌ها که باعث تعریق بیشتر می‌شوند می‌توانند به عفونت قارچی منجر شوند؛ بنابراین کسانی که دیابت دارند، اضطراب دارند، در دوران یائسگی هستند، استرس دارند، تیروئید پرکار دارند، اختلال عروقی دارند یا التهاب معده دارند، بیشتر از سایرین ممکن است دچار عفونت قارچی پا شوند. برخی دارو‌ها نیز ممکن است به عنوان عوارض جانبی عفونت قارچی ایجاد کنند.

رعایت بهداشت فردی موثرترین روش برای پیشگیری از عفونت قارچی است. افرادی که ورزش می‌کنند باید جوراب‌ها و کفش‌هایشان را بعد از ورزش تعویض کنند. همیشه توصیه می‌شود که بلافاصله بعد از ورزش کردن دوش بگیرید یا حمام کنید و تمام بدن را خوب بشویید. بعد از شستن پا‌ها باید آن‌ها را کامل خشک کرد. اگر ورزش شدید است باید از ضربه وارد کردن به ناخن‌ها پیشگیری کنید، چون ناخن‌های آسیب‌دیده احتمال عفونت قارچی را بیشتر می‌کنند.

اگر از آن نوع افرادی هستید که پای‌تان خیلی عرق می‌کند باید جوراب‌هایتان را مرتب عوض کنید و جوراب‌هایی بپوشید که رطوبت پا را بگیرند و پا‌ها را خنک نگه دارند و اجازه بدهند که هوا در داخل کفش جریان داشته باشد.

می‌توانید برای درمان قارچ پا از دارو‌های بدون نسخه استفاده کنید.

منبع: Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید