روانشناسی رنگ‌ها؛ سیاهِ مثبت یا منفی؟!

روانشناسی رنگ‌ها؛ سیاهِ مثبت یا منفی؟!

در واقع رنگ مشکی اصلا در چرخه رنگ نیست؛ زیرا اصلا رنگ محسوب نمی‌شود. سیاه همه رنگ‌ها را شامل می‌شود؛ یا بهتر است بگوییم حاصل جذب همه رنگ‌ها است. رنگ سیاه نور طیف‌های مختلف رنگ‌ها را جذب می‌کند.

کد خبر : ۹۱۱۱۵
بازدید : ۱۶۲۹۱
رنگ سیاه


طبق روانشناسی رنگ، احساسات مربوط به رنگ‌ها، به شدت به اولویت شخصی و تجربیات گذشته شما با آن رنگ خاص بستگی دارد که رنگ سیاه نیز از این قانون متمایز نیست.

رنگ سیاه یک رنگ اصلی، ثانویه یا درجه سوم نیست. در واقع رنگ مشکی اصلا در چرخه رنگ نیست؛ زیرا اصلا رنگ محسوب نمی‌شود. سیاه همه رنگ‌ها را شامل می‌شود؛ یا بهتر است بگوییم حاصل جذب همه رنگ‌ها است. رنگ سیاه نور طیف‌های مختلف رنگ‌ها را جذب می‌کند.

اثر روانشناختی رنگ سیاه

هر فرد می‌تواند واکنش متفاوتی نسبت به رنگ سیاه داشته باشد، به گفته دانشمند آلمانی هرمان فون هلمهولز، "سیاه یک احساس واقعی است، حتی اگر در اثر نبود کامل نور ایجاد شود. "

ویژگی‌های مثبت رنگ مشکی

برای برخی، رنگ مشکی حسی مثبت به ارمغان می‌آورد؛ از جمله جذابیت و ظرافت. رنگ مشکی دلفریب است؛ به همین دلیل است که بسیاری از افراد هنگام شرکت در یک مهمانی رسمی و شیک، لباس سیاه را انتخاب می‌کنند.
همچنین برند‌های سطح بالا مانند "تیفانی اند کو" و "شنل" از رنگ سیاه در نشان تجاری خود استفاده می‌کنند. وقتی صحبت از قشر بالای جامعه در میان باشد، می‌بینیم که مدت‌ها است رنگ سیاه نشانه قدرت است.

ویژگی‌های منفی رنگ مشکی

با این حال، بسیاری از رنگ سیاه به عنوان نمادی برای همه چیز‌های منفی استفاده می‌کنند. در طول تاریخ، این رنگ غم انگیز، به مرگ و اتفاقات شیطانی و همه چیز‌های بد گره خورده است و احساساتی مانند عصبانیت، پرخاشگری، ترس و غم و اندوه را برمی انگیزد.

هیچ چیزی مثل رنگ سیاه ما را به یاد "آدم بدها" نمی‌اندازد. اگرچه رنگ مشکی توسط افراد از اقشار مختلف جامعه پوشیده می‌شود، این رنگ اغلب به عنوان یک رنگ کلیشه‌ای برای مجرمان و اشرار شناخته می‌شود. به نظر شما چرا رنگ منتخب شخصیت‌های منفی در فیلم و سریال‌ها اغلب رنگ سیاه است؟

معنی رنگ از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر متفاوت است و رنگ سیاه مثال خوبی برای اثبات این موضوع است. در بسیاری از فرهنگ‌های غربی، رنگ سیاه با مرگ و عزاداری همراه است، در حالی که در چین رنگ مرگ، سفید است.
رنگ سیاه در دکوراسیون خانه

استفاده از رنگ سیاه در فنگ شویی

در فنگ شویی، سیاه با عنصر آب در ارتباط است و قدرت، رمز و راز و آرامش را برمی انگیزد. هنگامی که از رنگ سیاه کم استفاده شود، در محیط به خوبی به چشم می‌آید.

در اینجا چند نکته برای استفاده از رنگ سیاه در فنگ شویی آورده شده است:

• برای در‌ب‌هایی که رو به شمال، شرق یا جنوب شرقی هستند، یک درب سیاه را در نظر بگیرید.

• برای اتاق فرزندان خود، رنگ مشکی را برای ایجاد آرامش و خلاقیت انتخاب کنید.

• اگر در قسمت شمالی خانه خود دفتر مخصوص کار دارید، یک دیوار آن را سیاه رنگ کنید.

• کف اتاق را در قسمت شمالی خانه خود سیاه رنگ کنید.

• کف سیاه و سفید را در اتاق مخصوص لباسشویی یا آشپزخانه امتحان کنید.

• سعی کنید لوازم جانبی مشکی مانند دستگیره، قاب یا گلدان را در خانه خود قرار دهید.

حرف آخر

اینکه انسان‌ها هر کدام رنگ‌های مختلفی را ترجیح می‌دهند، بر اساس مجموعه‌ای از عوامل از جمله محیط، شخصیت، تجربه و تربیت است. به احساسی که رنگ سیاه در شما به وجود می‌آورد توجه کنید و ببینید که عواملی که گفته شدند، چگونه می‌توانند احساس شما را شکل دهند و واکنش شما را نسبت به این رنگ تعیین کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید