کلاهبـرداری با آگهی استخدام راننده

کلاهبـرداری با آگهی استخدام راننده

در تمامی سرقت‌ها، هرمز با همین شگرد و به شکل قولنامه‌ای خودرو‌ها را از صاحبانش خریداری کرده، اما پولی به مالباخته‌ها نداده بود و فقط در آخرین مورد، چون مالباخته به او شک کرده بود با شگرد مسمومیت اقدام به سرقت پول‌ها کرده بود.

کد خبر : ۹۱۲۳۲
بازدید : ۱۱۳۱۴
متهم به کلاهبرداری
مرجان همایونی | آگهی استخدام راننده، شگردی بود که مرد جوان برای کلاهبرداری از آن استفاده می‌کرد. گرچه متهم منکر جرم خود است، اما بیش از ۱۰ شاکی او را شناسایی کرده‌اند و مدارک پلیسی علیه اوست.

چند روز قبل، یک رهگذر در حال عبور از خیابانی در غرب تهران، متوجه مردی شد که بی‌هوش روی زمین افتاده بود. او بلافاصله با اورژانس تماس گرفت و مرد جوان به بیمارستان منتقل شد.

وی که امیر نام داشت تحت درمان قرار گرفت و پس از آنکه به هوش آمد، راز یک سرقت میلیونی را فاش کرد و گفت: ساکن شیراز هستم و چند روز قبل در یکی از سایت‌هایی که آگهی رایگان منتشر می‌کنند، با آگهی استخدام راننده در تهران مواجه شدم. از آنجایی که در این مدت کار مناسبی پیدا نکرده بودم، با دیدن آگهی، به شماره تلفنی که در آن قید شده بود زنگ زدم.

او ادامه داد: شخصی که تلفن را جواب داد خود را یکی از مقام‌های نظامی کشور معرفی کرد و گفت نیاز به راننده دارد و برای این کار ماهی سه میلیون و پانصد هزار تومان هم حقوق و یک و نیم میلیون تومان مزایا به من می‌دهد. با توجه به شرایط کرونا و بیکاری، حقوق خوبی بود و من هم با وعده‌هایی که این مرد به‌نام هرمز به من داده بود راهی تهران شدم.
وقتی به ملاقات هرمز رفتم او در میان صحبت‌هایش مدام عکس‌هایش را که با افراد معروف و مقام‌های سیاسی و نظامی کشور انداخته بود به من نشان می‌داد و با ارائه کارتی خودش را عضو یکی از ارگان‌های نظامی معرفی کرد.

کلاهبرداری‌های سریالی

شاکی ادامه داد: من یک پراید داشتم و بعد از چند روز هرمز به من گفت این خودرو مناسب من نیست و بهتر است آن را عوض کنی. وقتی گفتم که توانایی مالی تعویض خودرو را ندارم، گفت من برایت خودروی مدل بالاتری می‌خرم و مابقی پول را به‌صورت قسطی از حقوقت کم می‌کنم.
شرایط ایده‌آلی بود و بهتر از این نمی‌شد، به همین دلیل شرایط را پذیرفتم. من خودرو را به شکل قولنامه‌ای به هرمز فروختم، اما هرمز خیلی اصرار داشت که پول فروش خودرو در حسابش بماند که، چون من هنوز به او شک داشتم قبول نکردم و پول را گرفتم.

بعد به من گفت باید گوشی تلفن همراه مدل بالایی هم داشته باشی. درنهایت من و هرمز راهی موبایل فروشی شدیم و دو گوشی تلفن همراه مدل بالا خریدیم. در راه هرمز به من گفت گرسنه‌اش شده است و از صندوق عقب خودرواش کیک و آبمیوه آورد تا بخوریم، اما به محض خوردن آن‌ها بی‌هوش شدم.
به هوش که آمدم نه از گوشی‌ها خبری بود، نه از کارت عابر بانکم و نه از هرمز، چند دقیقه بعد هم پیامک برداشت پول از حسابم آمد و هرمز کل پول فروش خودروام را از حساب برداشت کرده بود.

۱۰ شاکی در پرونده

به‌دنبال اعلام این خبر، کارآگاهان اداره پنجم پلیس آگاهی پایتخت وارد عمل شده و در ادامه تحقیقات با شکایت‌های مشابه در شهر‌های اطراف تهران، همدان، چهار محال و بختیاری و... مواجه شدند. در تمامی سرقت‌ها، هرمز با همین شگرد و به شکل قولنامه‌ای خودرو‌ها را از صاحبانش خریداری کرده، اما پولی به مالباخته‌ها نداده بود و فقط در آخرین مورد، چون مالباخته به او شک کرده بود با شگرد مسمومیت اقدام به سرقت پول‌ها کرده بود.
در ادامه بررسی‌ها نیز مشخص شد تصاویری که متهم فراری در کنار مقامات عالی رتبه کشوری به مالباخته‌ها نشان داده است، فتوشاپ و دروغین است.

زن میانسالی که پسرش به این شیوه از سوی متهم مورد کلاهبرداری قرار گرفته و یکی از ۱۰ شاکی این پرونده است گفت: وقتی پسرم با این آگهی در سایت مواجه شد با وعده‌هایی که هرمز به پسرم داده بود، به او اعتماد کرد. بعد هم خودروی پژو ۴۰۵ خودش را به‌صورت قولنامه‌ای به هرمز فروخت تا او خودروی پژو پرشیا صفری برای پسرم بخرد.
البته مدتی بعد پژو را آورد، ولی بعد از چند روز مدعی شد که صاحب خودرو از فروش آن پشیمان شده و خودرو را با خودش برد و دیگر هم تلفنش را خاموش کرد.

زن میانسال ادامه داد: او پول خودروی پسرم را سرقت کرد و برای دستگیری متهم خیلی تلاش کردیم، چرا که می‌گفتند، چون فروش خودرو قانونی صورت گرفته شما نمی‌توانید شکایت کنید. در این مدت نامزد پسرم از او جدا شد و پسرم افسردگی گرفت.
در پروسه شکایت بودم که با شاکی‌های دیگر هرمز مواجه شدم و تقریباً بیشتر آن‌ها مثل پسر من قربانی کلاهبرداری او شده بودند.

سرهنگ کارآگاه احمد نجفی، معاون مبارزه با جرایم خاص پلیس آگاهی پایتخت با اعلام این خبر گفت: تحقیقات برای دستگیری متهم ادامه داشت تا اینکه مأموران اداره پنجم پلیس آگاهی پایتخت با انجام کار‌های اطلاعاتی و عملیاتی موفق به دستگیری هرمز شدند. اما متهم در تحقیقات منکر سرقت و کلاهبرداری است و مدعی است که هیچ جرمی مرتکب نشده است.

گفتگو با متهم

۱۰ شاکی تو را شناسایی کرده‌اند چطور منکر جرمت هستی؟
من هر کاری انجام دادم قانونی بوده است. خود شاکی‌ها در دفترخانه به شکل قولنامه‌ای ماشین‌هایشان را به من فروخته‌اند. آن‌ها می‌خواهند با این شگرد از من اخاذی کنند. من خودم قربانی یک کلاهبرداری هستم و یک میلیارد از دست داده‌ام.

چطور قربانی کلاهبرداری شدی؟
با جوانی آشنا شدم، او بعد از مدتی به من گفت ۳۰۰ میلیون تومان نیاز دارد. من هم به او سکه دادم. او هم سند زمین کشاورزی ۱۰ هکتاری را به نامم زد. وقتی به‌دنبال زمین رفتم متوجه شدم یک زمین ۹ متری را فروخته و به دروغ زمین دیگری را به من نشان داده است. اگر سکه‌های آن موقع الان بود یک میلیارد تومان ارزش داشت.

پول خرید خودرو‌ها را چطور می‌دادی؟
به آن‌ها سکه می‌دادم. تمام معاملات من با سکه است. بخصوص معاملات کوچکی مثل خرید و فروش خودرو.

چرا با سکه خرید و فروش می‌کنی؟
دو دلیل دارد؛ اول اینکه پول رایج کشور مدام ارزشش کم می‌شود و طلا و سکه بهتر است و دوم اینکه حوصله بانک رفتن را ندارم.

مدرکی داری که نشان دهد به آن‌ها سکه داده‌ای؟
نه، هیچ مدرکی ندارم، ولی به آن‌ها به جای پول سکه پرداخت کرده‌ام.

شغلت چیست؟
در کار خرید و فروش خودرو، ملک و سکه هستم.

آگهی استخدام راننده را هم تو درسایت ندادی؟
من آگهی دادم، اما برای خودم بود. به خاطر شغلم مجبورم مدام این طرف و آن طرف بروم و به همین دلیل نیاز به راننده دارم. من در عمرم بیش از ۴۰۰ مورد معامله کرده‌ام که این ۱۰ تا این‌طوری از آب درآمد.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید