افراد با گروه خونی A بیشتر به کرونا مبتلا می‌شوند؟

افراد با گروه خونی A بیشتر به کرونا مبتلا می‌شوند؟

محققان در این مطالعه دریافتند، افراد دارای گروه خونی O نسبت به افرادی که دارای سایر گروه‌های خونی بودند، ۱۲ درصد کمتر احتمال داشت که به کووید ۱۹ مبتلا شوند. علاوه براین این مطالعه نشان می‌داد که افراد دارای یک گروه خونی منفی (O-, A-, B- -AB) نسبت به افراد دارای یک گروه خونی مثبت، بطور متوسط ۲۱ درصد احتمال کمتری در ابتلا به کرونا دارند.  

کد خبر : ۹۱۲۹۷
بازدید : ۵۰۷۲
ابتلا به کرونا
فرادید | هنگامی که ویروس کرونا ظاهر شد، پزشکان شروع به جستجوی توضیحات معقول درمورد اینکه چرا برخی از افراد بیشتر به ویروس حساس هستند، در حالی که به نظر می‌رسد دیگران محافظت می‌شوند. آن‌ها این داده‌ها را بررسی کردند و حدس زدند که این تفاوت‌ها ممکن است مربوط به گروه‌های خونی باشد.

به گزارش فرادید، شواهد زیادی در مورد ارتباط گروه‌های مختلف خون با کووید ۱۹ وجود دارد. دانشمندان در حال یافتن شواهدی هستند که نشان می‌دهد گروه خونی می‌تواند یک عامل خطر برای کرونا باشد. در یک مطالعه، نشان داده شده که افراد بیشتری با گروه خونی از نوع A به دلیل مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شدند.

اولین نشانه‌هایی که گروه خونی ممکن است ارتباطی با خطر ابتلا به بیماری داشته باشد در ماه مارس توسط دانشمندان چین انجام شد، آن‌ها ۱۷۳ بیمار کووید ۱۹ را در سه بیمارستان در ووهان و شنژن با بیش از ۲۷۰۰۰ نفر که از این بیماری رنج نمی‌برند، مقایسه کردند.

در نهایت دانشمندان دریافتند که افراد با گروه خونی A بیست و یک درصد، بیشتر از گروه‌های خونی دیگر با خطر ابتلا به این بیماری هستند، حاملان خون نوع O نیز ۳۳ ٪ خطر کمتری در ابتلا به کرونا دارند.

علائم کرونا چه گروه خونی بیشتر مستعد کرونا است؟

اخیراً گزارش‌های خبری زیادی در مورد مطالعات اولیه منتشر شده است که ارتباط بالقوه‌ای را بین گروه خونی انسان و خطر ابتلا به ویروس کرونا ویروس جدید و شدت بیماری پیدا کرده است.

محققان داده‌های ژنتیکی بیش از ۱۶۰۰ بیمار بستری در بیمارستان COVID-۱۹ در ایتالیا و اسپانیا را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و آن‌ها را با ۲۲۰۰ بیمار دیگر که به این بیماری مبتلا نبودند مقایسه کردند. محققان پس از تنظیم اثرات سن و جنسیت بر خطر ابتلا به COVID-۱۹، تفاوت‌های چشمگیری را بر اساس گروه‌های خونی بیماران در مقایسه با گروه شاهد دریافتند.

محققان در این مطالعه مشاهده کردند که افراد دارای گروه خونی O نسبت به افرادی که دارای سایر گروه‌های خونی بودند، ۱۲ درصد کمتر احتمال داشت که به کووید ۱۹ مبتلا شوند. علاوه براین این مطالعه نشان می‌داد که افراد دارای یک گروه خونی منفی (O-, A-, B- -AB) نسبت به افراد دارای یک گروه خونی مثبت، بطور متوسط ۲۱ درصد احتمال کمتری در ابتلا به کرونا دارند.

باتوجه به نتایج حاصل از این مطالعه، حاملان خون نوع O و یا افراد دارای گروه خونی منفی به ترتیب ۱۳ درصد و ۱۹ درصد کمتر احتمال داشت که به علائم شدید کرونا آلوده شده و یا بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست بدهند.

براساس نتایج، باید گفت که افراد دارای گروه خونی O منفی ۲۶ درصد کمتر احتمال دارد که به عفونت کرونا مبتلا شوند و همچنین احتمال ابتلای آن‌ها به علائم شدید کرونا و یا مرگ ناشی از این بیماری در آن‌ها ۲۸ درصد کمتر است.

همچنین محققان دانمارکی نیز در آزمایشی که بر روی بیش از ۴۷۳ هزار بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ انجام داده بودند و نتیجه‌ای که از مقایسه آنان با ۲.۲ میلیون نفر جمعیت عمومی دست یافتند، این بود که در میان بیماران مبتلا به کووید- ۱۹میزان کمتری از افراد با گروه خونی O و درصد بیشتری از آنان با گروه خونی A، B و AB بودند.

دکتر السمکاری، محقق کشور چین می‌گوید که «در مورد اینکه چرا این همه گزارش در مورد ویروس کرونا، مشکلات انعقادی و گروه‌های خونی وجود دارد، دلایل دیگری نیز وجود دارد. مردم واقعاً به گروه‌های خونی علاقه‌مند هستند. هنگام صحبت در مورد خطر بیماری، صحیح است یا خیر، افراد اغلب به این فکر می‌کنند که آیا این بیماری به گروه خونی آن‌ها ارتباط دارد.»

او اضافه کرد: «بر اساس تحقیق در مورد اینکه آیا بیماران با گروه خونی A مستعد ابتلا به ویروس کرونا هستند، تصمیم گرفتیم تحقیقات خود را انجام دهیم تا صحت این داده‌های قبلی را بررسی کنیم. به بیان ساده، ما دریافتیم که در مقایسه با مطالعه ۳ میلیون اهدا کننده خون سالم در بانک خون، بیماران ویروس کرونا با خون نوع A یا قفقازی بیش از انتظارات ما هستند، در حالی که بیماران با خون نوع O کمتر از انتظار ما هستند.»

ارتباط گروه خونی با کرونا چرا گروه خونی با کووید ۱۹ ارتباط دارد؟

نویسندگان نشریه پزشکی نیوانگلند ژورنال، طی تحقیقاتی که انجام داده بودند، اعلام کردند: «ممکن است ترکیبات مختلف آنتی ژن‌های A و B تولید آنتی بادی‌های سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با عفونت تغییر دهند یا اثر بیولوژیکی ناشناخته دیگری داشته باشند.»

همچنین این محققان اعتقاد دارند، احتمال دیگر این است که ژن‌های مرتبط با گروه خونی بر گیرنده (ACE ۲) سلول‌های انسانی نیز تأثیر می‌گذارند، ویروس کرونا به دنبال آن می‌رود و در نتیجه به آن متصل می‌شود.

دکتر کارپ لیف از پزشکان محقق چینی عنوان می‌کند که «من نمی‌گویم که گروه خونی بر روی هر بیماری تأثیر می‌گذارد. بارزترین نمونه آن پلاسمودیوم فالسیپاروم (انگلی است که باعث مالاریا می‌شود). بیماران با خون نوع O که به مالاریا آلوده شده اند معمولاً بیماری خفیف تری داشتند به خصوص در مناطقی که مالاریا بومی بود، می‌توان فشار ژنتیکی خون نوع O را به مالاریا مشاهده کرد.»

طبق گفته‌های دکتر کارپ لیف، ذات الریه غیر معمولی (SARS-CoV-۱) در سال ۲۰۰۳ در هنگ کنگ شیوع یافت. یک مطالعه کوچک نشان داد که احتمال ابتلا به این بیماری در کارکنان پزشکی با گروه خونی O نسبت به کارکنان پزشکی با سایر گروه‌های خونی، کمتر بود.

دکتر السمکاری معتقد است که «ممکن است نتوانیم دلایل را به طور دقیق توضیح دهیم، اما کاملاً مطمئن هستیم که یافته‌های ما نشان نمی‌دهد که خون نوع O دارای اثر محافظتی است یا خون نوع A دارای معایبی است.»

دکتر مری کوشمن دارای مدرک کارشناسی ارشد، متخصص خون و استاد دانشکده پزشکی لارنر در دانشگاه ورمونت می‌گوید که «از این نتایج نمی‌توان برای کاهش اقدامات پیشگیرانه‌ای استفاده کرد که هر کس با صرف نظر از گروه خونی اش، موظف به رعایت آن هاست.»

دکتر کوشمن یادآور شد که «در این اخر هفته، فردی در شبکه‌های اجتماعی کنجکاو بود که آیا باید افرادِ با گروه خونی O در خانواده مسئول کار‌های بیرون از خانه مانند خرید کردن شوند؟ باید بگویم که ما بطور قطع نمی‌خواهیم که مردم فکر کنند که، چون دارای گروه خونی O هستند، در برابر ابتلا به ویروس در امانند و نیازی به رعایت اقدامات پیشگیرانه ندارند.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید